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온라인 정보의 신뢰성 및 정보 활용의도 사이의 지각된 위험과 유용성의 매개효과에 관한 연구
Mediating Effects of Perceived Risk and Usefulness between Online Information Credibility and Intention to Use 원문보기

경영과 정보연구 = Management & information systems review, v.33 no.4, 2014년, pp.99 - 118  

선종학 (전북대학교 경영학부) ,  윤중현 (신라대학교 경영학부)

초록
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본 연구는 속성이론을 적용하여 온라인 정보의 신뢰성이 제품을 평가하거나 판단하기 위해 온라인 정보를 사용하는 사용자의 의도에 영향을 미치는 경우를 조사하였으며, 온라인 정보 신뢰성의 영향을 조사하기 위해 온라인 정보 신뢰성의 주요 효과가 지각된 위험과 유용성의 인식에 의해 매개되는지 여부를 검사하였다. 총 287의 온라인 소비자들로부터 수집된 샘플에서 여러 항목 척도의 내적 일관성을 탐색하여 안정성을 조사 하였으며, 구조의 유효성을 위해 수렴 및 판별 타당성을 조사 하였다. 연구 모델을 테스트하기 위해 PLS 기법이 사용되었으며, 응답 데이터 세트로부터 데이터를 분석 한 결과, (1) 지각된 신뢰성의 통제성과 안정성 모두 지각된 위험도 및 유용성을 인식하고 있다는 것을 알 수 있다 (2) 지각 된 위험뿐만 아니라 유용성 인식은 부분적으로 신뢰성과 사용 의도의 두 소스 사이의 연결을 중재하고 있다. 본 연구 결과 온라인 정보 신뢰성의 두 가지 차원인 통제성과 안정성은 정보를 받는 사람의 이용의도에 영향을 미친다. 통제성 및 안정성에 대한 설명을 포함하는 온라인 정보는 소비자에게 제공된 제품 및 서비스에 대한 위험을 인지하게 할 수 있다. 따라서 높은 안정성 및 통제성을 설명하는 온라인 정보는 제공하는 온라인 정보 자체의 신뢰성을 향상시킬 뿐만 아니라 지각된 위험과 유용성을 통한 온라인 정보 활용의도를 증가시킬 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Using the theory of attribution, this study investigates the determinants if controllability and explores underlying dimensions of online information credibility, and then investigates if the credibility of online information influences the users' intention to use the online information for evaluati...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • As Weiner (1985) argues, prior studies employing attribution theory could have enhanced their theoretical contributions by attributional dimensions with other individual beliefs, emotions, and behaviors. Associating the underlying dimensions of attributional logic with other conceptual frameworks derived from related disciplines, this research extends the utilization and applicability of attribution theory to the area of online information credibility. The research findings in this paper suggest that attributional perspective on online information credibility would greatly improve our understanding of what and how online information credibility influences individuals’ cognitive state and intension.
  • Recognizing the lack of this issue, this study is one of the first to extend attribution theory’s application to understand how individuals use causal ascription to examine online information credibility. Based on a sound theoretical perspective of attribution theory, the research demonstrates that individuals assess the underlying dimensions of online information credibility as they deal with the online information posted by others. The findings of this study suggest that an online information receiver is likely to assess information credibility with attributional dimensions.
  • Drawing upon the previous literature, this study seeks to investigate the effects of information credibility generated by a consumer (sender) on other consumers (receiver) in the context of customer-to-customer e-business. In addition, this study examines how information credibility influences consumer attitudes and behaviors.
  • Drawing upon the previous literature, this study seeks to investigate the effects of information credibility generated by a consumer (sender) on other consumers (receiver) in the context of customer-to-customer e-business. In addition, this study examines how information credibility influences consumer attitudes and behaviors. Although consumers are exposed to the same online message and then perceive similar degrees of information credibility, the process that individuals use to manage the posted information for further evaluation varies from one to another, especially if one’s perception of the posted online information fluctuates with perceived risks, usefulness, or situational contexts.
  • Recognizing the lack of this issue, this study is one of the first to extend attribution theory’s application to understand how individuals use causal ascription to examine online information credibility.
  • Those interventions found to influence the mediating variable can be used to increase the possibility of using the online information for actual purchase behavior without solely relying on information credibility, thus enhancing predictive power. Therefore, the findings of this study provide a solution to identify more credible online information posted by consumers and to improve the possibility of using the online information for an actual purchase.
  • Going one step further, we seek to investigate the influence of these underlying attributional dimensions in information credibility on other critical constructs such as perceived risk and usefulness representing consumer’s cognitive state. This study attempts to understand how an individual deliberates online information credibility in terms of causal inference and its effects on perceived risk and usefulness in formulating attitude in e-business context.
  • This study examined the effect of online credibility on intention to use mediated by perceived risk and usefulness in order to understand whether controllability and stability described in the online information influences a consumer’s intention to use the online information in purchasing behavior in the future.
  • This study has theoretical implications for the nature of online information credibility by employing attribution theory and other conceptual works from related disciplines. Prior research provides a parsimonious representation of the key constructs in individuals’ process of determining online information credibility with strong predictive power.
  • The other prior studies that investigated information credibility (Flanagin and Metzger, 2000) has focused relatively more on the factors influencing the user’s perceived Web site quality, not the impact of information credibility on intention to use the presented information in the environment of Customer-to-Customer Web site. Thus, these studies have placed the research of interest on revealing the antecedents that create credibility perceived by consumers in online transactions.

가설 설정

  • H1a: Controllability of online information is negatively associated with perceived risk in making a better decision of purchase.
  • H1b: Stability of online information is negatively associated with perceived risk in making a better decision of purchase.
  • H1c: Perceived risk is negatively associated with intention to use the online information.
  • H2a: The perceived risk mediates the impact of controllability in information credibility on intention to use the online information.
  • H2b postulates the mediation effect of perceived risk between stability and the intention to use. The direct relationship between stability and intention to use was significant (b=.
  • H2b: The perceived risk mediates the impact of stability in information credibility on intention to use the online information.
  • H3a: Controllability of the online information is positively associated with perceived usefulness in making a better decision of purchase.
  • H3b: Stability of the online information is positively associated with perceived usefulness in making a better decision of purchase.
  • H3c: Usefulness is positively associated with intention to use the online information.
  • With this empirical result, H2a is partially supported. H4a hypothesizes the mediation effect of usefulness on the relationship between controllability and intention to use. The direct impact of controllability on intention to use is decreased when usefulness is included in the full model (from b=.
  • H4a: Usefulness of online information mediates the impact of controllability in information credibility on intention to use the online information.
  • H4b: Usefulness of online information mediates the impact of stability in information credibility on intention to use the online information.
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