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가스 인젝션을 적용한 전기자동차용 히트펌프의 난방성능 특성에 대한 실험적 연구
An Experimental Study on the Heating Performance Characteristics of a Vapor Injection Heat Pump for Electric Vehicles 원문보기

설비공학논문집 = Korean journal of air-conditioning and refrigeration engineering, v.26 no.7, 2014년, pp.308 - 314  

김동우 (고려대학교 기계공학과 대학원) ,  정종호 (고려대학교 기계공학과 대학원) ,  김용찬 (고려대학교 기계공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

A heat pump has been considered as a thermal management unit for electric vehicles, including the heating and cooling of the cabin. However, the heat pump shows performance degradation at low outdoor temperatures or high compressor speeds. In this study, a R-134a heat pump for an electric vehicle wa...

주제어

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문제 정의

  • Woo et al.(4)은 전기자동차 내부 부품에서 발생하는 폐열을 활용한 전기자동차용 히트펌프의 성능특성을 연구하였다.
  • 의 연구에 따르면 인젝션 시스템에서의 압력 비는 압축기 회전수보다 인젝션 EEV 개도 혹은 외기온도에 영향을 많이 받는다. 본 실험에서 압축기 회전 수의 변화에 따라 인젝션 EEV의 개도는 큰 차이가 없었고, 외기온도 또한 고정되어 있으므로 이러한 결과를 뒷받침 한다. 인젝션 시스템의 압축기 출구 압력은 인젝션에 의한 유량의 증가 때문에 비인젝션 시스템에 비해 2.
  • 본 연구에서는 R-134a를 사용하는 전기자동차용 히트펌프를 제작하고, 중간열교환기를 적용한 인젝션과비인젝션 시스템의 성능특성 변화를 비교 및 고찰하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
히트펌프란 무엇인가? 히트펌프란 냉매의 증발열과 응축열을 이용하여 저온의 열원을 고온의 열원으로 이동시키는 장치로, 높은 효율 때문에 이를 전기자동차에 적용하기 위한 연구가 활발히 진행 중이다. Kim et al.
전기자동차의 난방은 무엇을 사용하는가? 국제 유가의 상승과 대기 오염에 대한 경각심으로 기존의 내연기관 자동차를 대체할 전기자동차의 연구가 매우 활발히 진행 중이다. 전기자동차는 대부분 냉방은 증기압축사이클을 이용하고, 난방은 기존 내연기관 자동차에서 사용하던 엔진배열 대신 PTC(positive temperature coefficient) 히터를 사용하고 있다. 하지만 전기자동차는 기존의 PTC 히터 방식 난방에 의한 과도한 배터리 소모로 주행 가능 거리가 현격히 감소하는 문제점을 지니고 있다.
전기자동차의 난방 효율을 높인 대안은 무엇인가? 즉, 전기자동차의 난방 시스템은 배터리 용량의 절반에 가까운 전기를 소비한다. 이에 대한 해결 방법으로 고효율 난방장치인 자동차용 히트펌프가 대안으로 떠오르고 있다.
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참고문헌 (12)

  1. Choi, Y. C., Lee, W. S., Park, M. H., and Choi, Y. H., 2011, Heating performance evaluations for development of heat pump system on battery electric vehicle, Proceedings of the KSAE 2011 Autumn Annual Conference, Vol. 11, pp. 559-563. 

  2. Kim, K. Y., Kim, S. C., and Kim, M. S., 2012, Experimental studies on the heating performance of the PTC heater and heat pump combined system in fuel cells and electric vehicles, International Journal of Automotive Technology, Vol. 13, No. 6, pp. 971-977. 

  3. Lee, D. Y., Cho, C. W., Won, J. P., Park, Y. C., and Lee, M. Y., 2013, Performance characteristics of mobile heat pump for a large passenger electric vehicle, Applied Thermal Engineering, Vol. 50, No. 1, pp. 660-669. 

  4. Woo, H. S., Ahn, J. H., Oh, M. S., Kang, H., and Kim, Y. C., 2013, Study on the heating performance characteristics of a heat pump system utilizing air and waste heat source for electric vehicles, Korean Journal of Air-Conditioning and Refrigeration Engineering, Vol. 25, No. 4, pp. 180-186. 

  5. Xu, X., Hwang, Y. H., and Radermacher, R., 2011, Refrigerant injection for heat pumping/air conditioning systems: Literature review and challenges discussions, International Journal of Refrigeration, Vol. 34, No. 2, pp. 402-415. 

  6. Heo, J. H., Jeong, M. W., Baek, C. H., and Kim, Y. C., 2011, Comparison of the heating performance of air-source heat pumps using various types of refrigerant injection, International Journal of Refrigeration, Vol. 34, No. 2, pp. 444-453. 

  7. Kim, M. S. and Kim, M. S., 2013, A study of the comparison between vapor injection heat pump systems using a sub-cooler and a flash tank in the performance improvement potential for electric vehicle heating, Proceedings of the KSAE 2013 Spring Annual Conference, Vol. 2013, No. 5, pp. 682-682. 

  8. Heo, J. H., Kang, H., and Kim, Y. C., 2012, Optimum cycle control of a two-stage injection heat pump with a double expansion sub-cooler, International Journal of Refrigeration, Vol. 35, No. 1, pp. 58-67. 

  9. Feng, C., Jiyou, F., Ziwen, X., and Liansheng, L., 2009, Study on performance of a heat pump water heater using suction stream liquid injection, Applied Thermal Engineering, Vol. 29, No. 14-15, pp. 2942-2948. 

  10. Roh, C. W., Yoo, J. W., and Kim, M. S., 2014, Vapor refrigerant injection techniques for heat pump systems: the latest literature review and discussion, International Journal of Air-Conditioning and Refrigeration, Vol. 22, No. 1, pp. 1430002-1-1430002-9. 

  11. Aikins, K. A., Lee, S. H., and Choi, J. M., 2013, Technology review of two-stage vapor compression heat pump system, International Journal of Air-Conditioning and Refrigeration, Vol. 21, No. 3, pp. 1330002-1-1330002-14. 

  12. Heo, J. H., 2010, The heating performance improvement of two-stage heat pumps with the vapor injection technique, Ph.D. thesis, Korea University, Seoul, Korea. 

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