최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기보건의료산업학회지 = The Korean journal of health service management, v.8 no.2, 2014년, pp.233 - 244
조옥선 (한세대학교 사회복지전공) , 백진아 (한세대학교 인문사회학부)
This study aims to investigate the effects of adolescent's academic stress and their experience of school bulling victim on suicidal ideation, and the meditating effect of self-esteem among variables by utilizing the path analysis. Quantitative survey research was conducted with 1735 students attend...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
자아존중감이란 무엇인가? | 자아존중감은 자신의 특성에 대한 스스로의 평가체계와 관련된 것으로, 자신을 가치 있는 사람으로 존중하는 감정을 의미한다. 이러한 자아존중감은 청소년의 심리적응에 영향을 미치는 중요한 요인으로 청소년의 스트레스 대처와 문제 해결 방법에도 영향을 미치고 있다. | |
또래집단과의 친밀감 부재는 어떠한 결과를 초래하는가? | 또한 청소년의 자아존중감 형성에 가장 중요한 요인 중의 하나는, 친구관계 사이의 인기와 인정이다. 또래집단과의 친밀감 부재는 불안과 자기비하, 우울 등의 부정적인 정서경험과 등교거부, 학교 성적 하락, 나아가 자살이라는 심각한 결과를 초래한다[16]. 반면에 친구 사이가 원만하면 자기를 가치 있는 사람으로 생각하여 환경 적응에 긍정적인 반응을 보이게 되고, 극단적인 행동을 시도할 위험성이 감소되며, 이 과정에서 자아존중감은 청소년 자살 생각을 이완하는 보호요인으로 작용한다[17]. | |
청소년의 자살생각이 발생되는 이유는 무엇인가? | 학벌이 중시되는 사회에서 무한경쟁의 압력과 불투명한 미래에 대한 불안, 성적에 대한 압박감 등의 스트레스가 극대화되어 자살생각으로 이어지기도 한다[6][7][8][9]. 부모와의 갈등이 심화되고 집단 형성이 중시되는 시기에 외적 스트레스와 극심한 감정 기복을 경험하면서 현실 도피의 출구를 찾아 가출이나 약물, 자살 등의 일탈행위를 감행하는 경우도 있다[10]. 또한 학교 및 또래집단과의 관계에서 당하는 집단따돌림 피해로 인해 심리적 공황과 자신감 저하를 경험하고, 결과적으로 자살 생각에 유도된다는 설명도 가능하다[11]. |
http://kostat.go.kr/portal/korea/kor_nw/2/1/index.board?bmoderead&bSeq&aSeq327934
http://www.mogef.go.kr/index.jsp
J.R. Song(2008), Suicide in Korean Society and Dukheim's Theory of Suicide: In Relation to Familistic Habitstic Habits of the Heart, Social Theony Association, Vol.34;123-162.
S.H. Jang, M.A. Lee(2010), A Study on Factors Related to Adolescent's Suicide Ideation: Focussing on Social Support and Buffering Effects of Self- Esteem, Korean Journal of Youth Studies, Vol.17(8);27-55.
D.A. Brent(1995), Risk Factors for Adolescent Suicide and Suicidal Behavior: Mental and Substance Abuse Disorders, Family Environmental Factors and Life Stress, Suicide and Life-Threatening Behavior, Vol.25;52-63.
S.W. Kwon, I.H. Song(2011), Cognitive Distortions as a Moderator on the Relationship between Educational Stress and Suicidal Ideation among Middle School Students, Journal of Adolescent Welfare, Vol.13(3);67-92.
S.G. Kim(2008), The Effect of Risk and Protective Factors to Adolescent Suicide-Based on Mediation Effect of Protective Factors, Mental Health Social Work, Vol.29;66-93.
M.H. Oh, S.M. Chon(1994), Analysis of Academic Stressors and Symptoms of Juveniles and Meditation Training on Academic Stress Reducation, Journal of Human Understanding and Counseling, Vol.15;63-96.
X. Liu, J.Y. Teinb.(2005), Life Events, Psychopathology, and Suicidal Behavior in Chinese Adolescents, Journal of Affective Disorders, Vol.86(2/3);195-203.
J.S. Park, J.W. Moon(2010), Factors Affecting Suicidal Ideation of the Middle and High School Students in Korea, Association of Health and Medical Socialogy, Vol.27;105-131.
D.S. Kang(2003), Why Children Who have Suffered from Bullying Thinking Suicide?, Department of Social Welfare Kyonggi University, pp.36-50.
S.H. Oh(2009), A Study on the Influence of Stress on the Adolescent's, Suicidal Ideation, Journal of School Social Work, Vol.16;53-73.
J.Y. Park(2009), The Effect of Risk and Protective Factors on Adolescent Suicide, Korean Journal of Youth Studies, Vol.16(10);249-272.
K.U. Lee, S.C. Choi, J.S. Kong(2011), The Effects of Parents- Children Dysfunctional Communication and Academic Stress on Adolescent's Suicide Ideation-Focusing on the Mediating Effects of Depression and Gender Differences, Korean Journal of Youth Studies, Vol.18(5);83-107.
C.S. Lee, Y.R. Kweon, S.J. Kim(2007), The Impact of School Bullying Victim and Depression on Suicidal Ideation of Middle School Students, Journal Korean Acad Psych Mental Health Nurs, Vol.16(1);32-40.
B.Y. Kim(2008), A Meta-Analysis of The Variables related to Adolescents' Suicidal Ideation, Department of Nursing Graduate School, Chonnam National University, p.62.
H.Y. Lee(2010), The Effect of Academic Stress and Social Support on Adolescent's Suicidal Thought, Department of Social Welfare Graduate School, Silla University, p.37.
E.S. Choi(1999), A study of psychological factors associated with bullying, The Graduate school of Education Sogang University, pp.31-32.
J.H. Jeh(2012), The Development of a Group Counseling Program through Play Therapy to Prevent Bullying of Higher Grade Elementary School Girls, The Graduate School of Education Korea National University of Education ChungBuk, Korea, pp.35-36.
W.M. Reynolds(1988), SIQ, Suicidal Ideation Questionnaire: Professional Manual, Florida: Psychological Assessment Resources, pp.17-30.
G.S. Jeon, S.Y. Park, S.H. Cho(2012), Gender Differences in Correlates of Depression and Suicidal Ideation among Korean Adolescents, The Korean Journal of Health Service Management, Vol.6(2);215-308.
R.M. Baron, D.A. Kenny(1986), The Modertator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic and Statistical Considerations, Journal of Personality and Social Psychology, Vol.15(6);1173-1182.
P.K. Simth(2010), Vitimization in Different Contexts: Comments on the Special Issue, Merrill- Palmer Quarterly, Vol.56(3);441-454.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.