$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

내러티브 탐구를 통한 초등 교과서에 수록된 외국 발명가 5인의 창의성 요소, 가정환경, 부모 양육방식 분석
An Analysis of Creativity Factors, Family Backgrounds and Parenting Styles of 5 Foreign Inventors in Korean Elementary Textbooks through Narrative Inquiry 원문보기

대한지구과학교육학회지 = Journal of the Korean society of earth science education, v.7 no.2, 2014년, pp.234 - 252  

채동현 (전주교육대학교) ,  김은정 (전주교육대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

A talented person in a knowledge based society is the person who has ability to create intellectual property value. This intellectual property comes from invention. According to several researches, invention and creativity have a strong correlation. And a manifestation of creativity is related to fa...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
발명 교육은 어떤 교육 방안인가? 이러한 시대적 맥락을 반영하여 교육 현장에서는 창의발명대회 실시나 발명 캠프, 발명 교실 운영 등을 통해 학생들에게 발명에 대한 올바른 인식과 관심을 갖게 하고 있다. 발명 교육은 학생들의 창의성, 문제해결력 등을 신장시킬 수 있는 효과적인 교육 방안이다.
지식 기반 사회에서 미래를 창조하는 인재란? 지식 기반 사회에서 미래를 창조하는 인재는 지식재산 가치를 창출 할 수 있는 능력을 가진 사람을 말한다. 이러한 지식재산은 발명에서 비롯된다.
창의성의 구성요소를 보는 관점은 다양한데 대표적인 것은? 창의성의 구성요소는 창의성의 다양한 정의만큼 여러 관점이 존재하고 있다. 크게는 민감성, 유창성, 융통성, 독창성, 통합 능력, 분석능력, 복잡성, 평가와 같은 인지적 특성을 구성요소로 제시한 관점(Guilford, 1967)과 상상력, 호기심, 시각화 능력과 더불어 장애 극복 의지, 큰 사람이 되고자 하는 욕망 등과 같은 정의적 특성을 구성요소로 정의한 관점(Sternberg, 1985)이 있다. 이와 같은 창의성의 구성요소를 토대로 본 연구에서는 독창성, 유창성, 융통성, 정교성, 지적 호기심, 질문, 끈기, 관찰력 영역을 중심으로 각 위인들이 어떠한 창의성 요소를 갖고 있는지 분석하고자 한다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (21)

  1. Choi Yu-hyun, Ban Jae-chun, Kang Kyoug-kyoon, Lee Kyunghwa, Lim Yun-jin, Kim Dong-ha & Son Da-mi(2010). A Validity Study of Conceptual Factors on Gifted Invention Students. The Korean Association of Practical Arts Education, 25(4), 347-371. 

  2. Czarniawska, B.(2004). Narratives in social science research. London : Sage. 

  3. Fran Reith(2006). A typographer putting world's wisdom to type, Gutenberg. Seoul: i-seum. 

  4. Guilford, J. P(1967). The nature of human intelligence. New York : McGraw-Hill. 

  5. Jeon Seong-tae(2001). Gutenberg. Seoul: Woongjin. 

  6. Jeon Young-chan(2012). Effects of Invention Education Based on Idea Creation Methods on Elementary School Students' Creativity-focused on 4th grade students-. Graduate School of Seoul National University of Education, Master's thesis. 

  7. Jeong Jin-hyun(2010). A Study on the Development of Observation Evaluation Standard for Elementary Invention Gifted Distinction. The Korean Association of Practical Arts Education, 25(3), 199-219. 

  8. John W. Creswell(2010). Qualitative Inquiry & Research Design-choosing among five approaches. Seoul : Hakjisa. 

  9. Kim Jeong-hwa(2004). A study of correlations between parents' educational participation and children's giftedness : with developing tool for measuring parents' educational participation. Chungnam National university Graduate School, Doctoral dissertation. 

  10. Kim Jong-pan(2004). A Study on the Method of Parenting and Juvenile Delinquency. Graduate School of Education Seonam University, Master's dissertation. 

  11. Kwon Moon-hee(2009). a qualitative analysis on the characteristics of giftedness factor, home environment, parent rearing methods of 10 great names in textbook for elementary school. Graduate School of Soonchunhyang University, Master's dissertation. 

  12. Lee Hyo-seong(2007). A grand man story in textbook, Edison. Seoul: Korea Hemingway. 

  13. Lee Hyo-seong(2007). A grand man story in textbook, Nobel. Seoul: Korea Hemingway. 

  14. Lee Jong-bum, Jeong Jin-chul & Lee Yoon-jo(2012). Factor Structure Analysis of Creativity for Gifted Students in Invention. The Korean Association of Practical Arts Education, 25(3), 181-194. 

  15. Park Sang-woo & Yu Young-kil(2012). The Effect of Invention Gifted Education Program(IGEP) Based on Inventors. The Korean Association of Practical Arts Education, 25(4), 243-264. 

  16. Sin Jae-han(2007). An Analysis of the Structural Relations among Elementary Students' Home Environment, Emotional Intelligence, Creativity, and Academic Performance. Education & Science Research, 38(2), 81-102. 

  17. Sin Se-ri(2007). A grand man story in textbook, The Wright Brothers. Seoul: Korea Hemingway. 

  18. Song Jong-ho(2007). A grand man story in textbook, Galilei. Seoul: Korea Hemingway. 

  19. Sternberg, R. J.(1985). Implicit theories of Intelligence, creativity, and Wisdom. Journal of Personality and Social Psychology, 49, 607-627. 

  20. Yun Byoung-bae & Kim Jin-mo(2012). The Relationship between Parenting Attitudes Perceived by Invention-gifted Middle School Students and Creative Personality. Korean Technology Education Association, 12(2), 1-25. 

  21. Yun Song-gil(1992). The Relationships between Home Environment and Affective Characteristics of Elementary School Gifted Underachiever. Graduate School of Korea National University of Education, Master's dissertation. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로