학급 내 수준별 TAI 협동학습이 학습능력 및 수학 학습태도에 미치는 효과 분석 Effects on academic achievement and mathematics learning attitudes in a class using level TAI cooperative learning원문보기
인문계 ${\bigcirc}{\bigcirc}$고등학교 1학년 1개 반 35명을 실험집단으로 다른 1개 반 35명을 비교집단으로 선정하였다. 실험집단은 수준별 학습지를 활용한 학급 내 수준별 TAI협동학습 모형을 한반이고 비교집단은 일반적인 수업인 교과서 중심의 수업을 한 반이다. 본 연구에서는 고등학교 수학 수업에서 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형을 위해서 수준별 학습지를 개발한다. 그리고 개발한 수준별 학습지를 사용한 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형으로 고등학생의 학습능력을 향상시키는 것에 그 목적이 있다. 이를 위하여 연구문제를 구체적으로 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 수준별 학습지를 사용한 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형으로 학업성취도를 향상시킬 수 있는가? 둘째, 수준별 학습지를 사용한 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형으로 수학 학습태도를 향상시킬 수 있는가? 셋째, 수준별 학습지를 사용한 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형에 대한 학생들의 반응은 어떠한가? 이다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 비교집단에 비하여 실험집단에서는 학업성취도가 향상되었다. 둘째, 비교집단에 비하여 실험집단에서는 수학 학습태도의 변화에 도움이 됨을 알 수 있었다. 셋째, 수준별 학습지를 사용한 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형에 대하여 비교집단에 비하여 실험집단에서는 의미 있는 반응을 나타냄을 알 수 있었다.
인문계 ${\bigcirc}{\bigcirc}$고등학교 1학년 1개 반 35명을 실험집단으로 다른 1개 반 35명을 비교집단으로 선정하였다. 실험집단은 수준별 학습지를 활용한 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형을 한반이고 비교집단은 일반적인 수업인 교과서 중심의 수업을 한 반이다. 본 연구에서는 고등학교 수학 수업에서 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형을 위해서 수준별 학습지를 개발한다. 그리고 개발한 수준별 학습지를 사용한 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형으로 고등학생의 학습능력을 향상시키는 것에 그 목적이 있다. 이를 위하여 연구문제를 구체적으로 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 수준별 학습지를 사용한 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형으로 학업성취도를 향상시킬 수 있는가? 둘째, 수준별 학습지를 사용한 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형으로 수학 학습태도를 향상시킬 수 있는가? 셋째, 수준별 학습지를 사용한 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형에 대한 학생들의 반응은 어떠한가? 이다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 비교집단에 비하여 실험집단에서는 학업성취도가 향상되었다. 둘째, 비교집단에 비하여 실험집단에서는 수학 학습태도의 변화에 도움이 됨을 알 수 있었다. 셋째, 수준별 학습지를 사용한 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형에 대하여 비교집단에 비하여 실험집단에서는 의미 있는 반응을 나타냄을 알 수 있었다.
In this paper, we obtain the step inteaching high school leve-based class utilizing cooperative learning lessons using level-type tutoring to improve academic achievement and mathematics attitudes. The details are as follows. First, we develop the teaching and learning model for the level-type instr...
In this paper, we obtain the step inteaching high school leve-based class utilizing cooperative learning lessons using level-type tutoring to improve academic achievement and mathematics attitudes. The details are as follows. First, we develop the teaching and learning model for the level-type instructional development and for the application to project work. Second, we seek to height academic achievement by applying the level-type work sheets in conjunction with cooperative learning. For this problem, we will focus on the following issues. First, how will you using level-type tutoring level TAI cooperative learning in order to improve academic achievement and develop the learning ability in mathematics? Second, how can you step utilizing TAI instructional level of cooperative learning in mathematics classes to improve mathematics learning attitudes? Third, how will you some reaction step work sheets utilizing level TAI cooperative learning of students for mathematics. Results of this study are as follows. First, in the experimental group compared to the comparison group was improved academic achievement. Second, in the experimental group compared to the comparison group learning attitudes could help. Third, the level of cooperative learning instructional model utilizing the TAI in the experimental group compared to the comparison group represents a significant response was seen.
In this paper, we obtain the step inteaching high school leve-based class utilizing cooperative learning lessons using level-type tutoring to improve academic achievement and mathematics attitudes. The details are as follows. First, we develop the teaching and learning model for the level-type instructional development and for the application to project work. Second, we seek to height academic achievement by applying the level-type work sheets in conjunction with cooperative learning. For this problem, we will focus on the following issues. First, how will you using level-type tutoring level TAI cooperative learning in order to improve academic achievement and develop the learning ability in mathematics? Second, how can you step utilizing TAI instructional level of cooperative learning in mathematics classes to improve mathematics learning attitudes? Third, how will you some reaction step work sheets utilizing level TAI cooperative learning of students for mathematics. Results of this study are as follows. First, in the experimental group compared to the comparison group was improved academic achievement. Second, in the experimental group compared to the comparison group learning attitudes could help. Third, the level of cooperative learning instructional model utilizing the TAI in the experimental group compared to the comparison group represents a significant response was seen.
학습내용에 대한 이해에서 어려움을 겪은 학생들에게는 보충설명을 제공하거나 난이도가 낮은 과제나 문제가 제시 된다. 수준별 수업이란 우수학생은 가르치면서 수학적 개념을 정립하고, 부진 학생은 일대일 학습을 통하여 학습함으로써 학습의 효과를 높일 수 있도록 한 교수⦁학습지도 방법으로 정의한다. 학급 내 수준별 소집단 편성에서는 학급 이동을 하지 않아 이동시의 번거로움과 심리적 상처를 받는 학생이 없어 가장 이상적인 방안으로 간주되지만 학급당 학생 수를 현저하게 줄이지 않고는 모든 학생들을 만족시킬 수업을 진행하기는 어렵다.
수준별 수업에 대한 문제점은 무엇인가?
시범학교 연구결과에서 수준별 수업이 학생의 학업성취에 효과가 있고 자기 주도적 학습능력이 신장되었다고 보고하였다. 그러나 수준별 성취도 결과의 성적 반영 문제, 학습자료 및 수준별 교재의 부족, 교사업무 과중, 과밀학급, 대학입시에서 학생들이 동일한 시험지로 평가를 받는 점 등이 문제점으로 지적되었다. 특히 수준별 이동수업을 실시하는 경우 교실 이동에 따른 문제와 하위 집단의 열등감등이 해결하여야 할 과제로 지적되었다.
개발한 수준별 학습지를 사용한 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형으로 고등학생의 학습능력을 향상시키기 위하여 분석 연구 한 결과는?
본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 비교집단에 비하여 실험집단에서는 학업성취도가 향상되었다. 둘째, 비교집단에 비하여 실험집단에서는 수학 학습태도의 변화에 도움이 됨을 알 수 있었다. 셋째, 수준별 학습지를 사용한 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형에 대하여 비교집단에 비하여 실험집단에서는 의미 있는 반응을 나타냄을 알 수 있었다.
참고문헌 (33)
고은성 (2006). 중학교 2학년 학생들의 수학과 수준별 이동수업의 운영에 대한 사례연구. 한국교원대학교 석사학위논문.
교육인적자원부 (2006). 초.중등 학교 교육과정 부분 수정 고시. 교육인적자원부 고시 제 2006-75호.
김은숙 (2011). 팀 보조개별학습(TAI)이 수학과 학업성취와 자기효능감에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문.
김을식 (1999). 수준별 교수.학습방법 개선에 관한 연구. 전남대학교 석사학위논문.
김재춘 (1997). 수준별 교육과정 운영과 적용 방안. 교육경북, 제 115호, 9-14
김주훈 (1998). 제 7차 교육과정 개정에 따른 수준별 교육과정 현장 적용 방안과 교수.학습 자료 개발 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 98-7
남성의 (2003). 7학년을 중심으로 한 수준별 분단수업의 효과적인 지도법에 관한 연구 -소규모 학교 중심으로. 동국대학교 석사학위논문.
노영순.윤희송 (2000). 수준별 과제 학습지의 구안과 학습자 자신의 선택에 의한 자기 주 도적 학습이 수학과 학업성취에 미치는 영향. 한국수학교육학회지 시리즈 A , 39(1), 11-20, 서울 : 한국수학교육학회.
Cole, P. G. & Chan. L. K. S (1987). Teaching Principle and Practice. Prentice Hall of Australia.
Davidson, N. (1990). Cooperative learning in mathematics : A Handbook of Teacher, Edited by Neil Davidson. Menlo Park, CA : Addison-Wesley Publishing Company.
Schniedewind, N., & Davidson, E. (1983). Open minds to equality : A source book of learning activities to promote race, class and age equity. Old Tappan, NJ : Prentice-Hall.
Slavin, R, E., Leavey, M., & Madden, N. A. (1987). Cooperative Learning & cooperative School. Educational Leadship.
Slavin, R, E., Leavey, M., & Madden, N. A. (1990). Cooperative Learning : Theory Research and Practice. Bacon : Allyn and Bacon.
Slavin, R. E. (1995). Cooperative Learning : Theory, research, and practice (2nd ed) . Boston : Allyn and Bacon.
Tarim, K., & Akdeniz, F. (2008). The effects of cooperative learning on Turkish elementary students' mathematics achievement and attitude towards mathematics using TAI and STAD methods.Educational Studies in Mathematics, 67(1), 77-91.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.