$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대안학교학생들의 학교적응에 영향을 미치는 변인연구: 또래관계기술을 중심으로
Effects of Peer Relationship Skills on Alternative School Students' School Adjustment 원문보기

한국지역사회생활과학회지 = The Korean Journal of Community Living Science, v.25 no.3, 2014년, pp.289 - 301  

고옥란 (전남대학교 생활환경복지학과) ,  이정화 (전남대학교 생활환경복지학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Recent years have witnessed an increasing number of alternative school students in Korea. However, few studies have empirically examined these students' school adjustment and peer relationship skills. To address this gap in the literature, this study examines the effects of individual characteristic...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 대안학교 학생들의 학교적응에 청소년 개인특성과 가족특성이 미치는 영향과 함께 특히 또래관계기술이 어떠한 영향을 미치는 지 살펴보고자 한다.
  • 즉 대안학교는 일반학교에서 잘 적응하지 못한 학생들의 욕구에 맞춘 교육과정이 진행되고 있고 이러한 교육과정에 대한 동의하에 학생들이 대안학교를 선택해서 입학하기 때문에 학교적응 정도가 더 높은 것으로 생각된다. 본 연구에서는 대안학교 학생들의 학교적응을 구체적으로 교우관계적응, 교사관계적응, 학교환경적응, 학업태도적응으로 나누어 살펴보고자 한다.
  • 이러한 배경에서 본 연구는 기숙생활을 하는 대안학교 학생들에게 또래관계기술이 매우 중요할 것으로 보고 이러한 또래관계기술이 이들의 학교적응에 미치는 영향을 살펴봄으로써 대안학교 학생들의 학교적응에 도움이 되는 기초자료를 제공하고자 한다.
  •  본 연구는 대안학교 학생들의 학교적응에 또래관계기술이 매우 중요함에도 불구하고 이들의 또래관계기술에 대한 연구가 거의 이루어지지 않았다는 문제의식에서 시작되었다. 이에 대안학교 학생들의 개인특성, 가족특성 및 또래관계기술이 학교적응에 미치는 영향을 살펴보고, 이 변수들이 대안학교 학생들의 학교적응에 미치는 상대적인 영향력을 살펴보았다.
  • 이는 그동안 대안학교 학생들의 또래와의 상호작용에 대한 관심이 적 었음을 의미한다. 이에 본 연구에서는 또래관계기술을 구체적인 하위영역으로 나누어 각각의 또래관계기술이 대안학교 학생들의 학교적응과 어떤 관련이 있는지 구체적으로 살펴보고자 한다.
  • 한편, 청소년의 학교적응은 다양한 변수에 의해 영향 받을 수 있는데 본 연구에서는 특히 청소년들의 또래관계기술이 이들의 학교적응에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 또래관계기술이 학교적응에 미치는 영향을 다룬 연구들에서 Lee(2010)는 또래관계기술이 학교적응과 정적상관을 보여, 긍정적인 또래관계기술로 인하여 또래관계가 안정적인 학생일수록 학교적응에 더 긍정적이라고 하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
청소년기란? 청소년기는 아동기에서 성인기로 넘어가는 과도기로서 신체적, 인지적, 행동적, 사회적으로 많은 변화와 성장을 경험하는 시기이다. 가족관계에서의 분리를 시도하면서 독립을 추구하는 반면 또래와의 관계는 매우 중요시하는 시기이므로 가족과 갈등과 긴장관계를 경험하게 된다.
청소년기의 적응은 어디서 일어나는가? 이러한 청소년기의 적응은 가정, 학교, 사회 등 모든 환경에서 일어나지만, 학교에서의 시간이 대부분인 청소년들의 적응과정은 학교와 분리해서 이해할 수 없다(Park 2003). 학생은 학교에서 사회를 경험하고 사회화되고 대인관계의 기술과 상호 작용, 규칙과 질서 등을 배우며 신체적ㆍ정신적으로 성장하게 되기 때문에 청소년에게 학교적응은 매우 중요한 의미를 갖는다.
청소년기의 특징은? 청소년기는 아동기에서 성인기로 넘어가는 과도기로서 신체적, 인지적, 행동적, 사회적으로 많은 변화와 성장을 경험하는 시기이다. 가족관계에서의 분리를 시도하면서 독립을 추구하는 반면 또래와의 관계는 매우 중요시하는 시기이므로 가족과 갈등과 긴장관계를 경험하게 된다. 이러한 과정에서 또래나 가족과의 새로운 관계형성 및 적응이 순조롭지 못하고, 정서적으로도 불안정하며 외부의 사건들에 대한 통제력 부족으로 여러 문제가 발생할 수 있는데, 이러한 문제들이 성인기로 이어지지 않도록 사전에 예방하거나 적절하게 대처할 수 있는 능력을 길러줄 필요가 있다(Jang 2010).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (44)

  1. Alternative education White paper(2007) The ministry of education and human Resources Development 

  2. Asher SR, Renshaw PD, Hymel S(1982) Peer Relations and the development of social skills. In SG Moore & CR Cooper(Eds), The young child: Review of research(Vol. 3). Washington DC: National education for the education of young children 

  3. Cho EH(2007) The relationship between ego-resilience and school life adjustment perceived by adolescents in alternative schools. Master's Thesis, Dankook University 

  4. Cho KS(1996) The effects of interpersonal cognitive problem-solving training on prosocial behaviors & school adjustment of the middle school students. Master's Thesis, Dankook University 

  5. Choi JE(2001) A study on adolescents' level of school adjustment by their relationships with parents, peer and teachers. Master's Thesis, Dongduk Woman's University 

  6. Choi YM(2003) The operating method of alternative class to th ethical value of the Korean alternative school - the method of negotiate alternative classroom of the alternative school and regulative school. Master's Thesis, Yonsei University 

  7. Cooper BS(1994) Alternative schools and programs, In The International Encyclopedia of Education, 2nd ed. vol. 1 

  8. Gresham FM, Cavell TA(1986) Assessing adolescent social skills. In R. G. Harrington(Ed). Testing adolescents: A reference guide for comprehensive psychology assessments, Kansan: Test corporation of America 

  9. Hwang YH(2009) A study on school adjustment among middle schoolers. Master's Thesis, Kwandong University 

  10. Im JH(2009) Relationship between children's peer relations and social skills & school life adaptation. Master's Thesis, Jeju University 

  11. Jang KH(2010) The relationship between family strengths and aggression : mediating effects of ego-resilience and moderation effects of peer relation skills. Master's Thesis, Kyungnam University 

  12. Jang SH(2010) A structural analysis on family strengths, social support, self-efficacy and school adjustment of adolescents in alternative schools. Doctor's Thesis, Konkok University 

  13. Jang SK(2002) The comparative study of school life satisfaction between alternative high schoolers and general high schoolers. Master's Thesis, Chonbuk University 

  14. Ji ES(2002) A comparative study of health state and school adaptation between divorced family's children and normal children. Master's Thesis, Kyunghee University 

  15. Kang JW(2011) A study on element of school resilience causing effect to adolescents. Master's Thesis, Korea Baptist Theological University 

  16. Ko HJ(2003) A study on the relationship between parental attitude and first grader's adjustment in school life. Master's Thesis, Incheon Education University 

  17. Kim BK(2001) The study on the school-family relation, the motive for accomplishment, and the adaptation for school of the children of the divorced family. Master's Thesis, Sookmyoung Women's University 

  18. Kim JE(2010) A study on th school adjustment of high schoolers. Master's Thesis, Kwandong University 

  19. Kim SA(2011) The effects of family strength, peer relationships and self-determination on school adjustment in middle school students. Master's Thesis, Pukyong National University 

  20. Kim YM(2006) A study of school adaptation and academic achievement in middle school student -Focusing on education welfare investment priority areas Gang-seo, Seoul- Master's Thesis, Ko Reo University 

  21. Kim YS(2001) A study on the influence of pupils' home environment affects on their elementary school lives. Master's Thesis, Kyeonggi University. 

  22. Lee CH(2004) Analysis on degree of satisfaction on alternative schools. Master's Thesis, Kongju University 

  23. Lee EJ(2004) Relationships between parent's communication types, family life and school adjustment in middle school student's perception. Master's Thesis, Daejeon University 

  24. Lee HS(2001) The impact of peer relationship on child school life adjustment. Master's Thesis, Chungnam University 

  25. Lee IH(2008) The impact on school adaptation to family flexibility recognized for teenager and school stress. Master's Thesis, Seoul Christian University 

  26. Lee JT(2001) The crisis and cause of school education, and seeking for alternative. Educ Theory and Pract J 11(1), 7-53 

  27. Lee JT(2002) Alternative education & alternative school. Publisher-Mindle 

  28. Lee KS(2009) Study on the resilience development factors for the school maladjustment students : Focus on the sung-ji alternative high school. Master's Thesis, Yonsei University 

  29. Lee SJ(2010) The impact of psychological independence of high school students from parents on school adjustment : The mediating effects of ego resilience and peer relationship skills. Master's Thesis, Kyungnam University 

  30. Lee SP(1990) The analysis of academic grade and behavior characteristics according to level of school life adaptation. Master's Thesis, Hongik University 

  31. Mcfall R(1982) A review and reformulation of the concept of social skills. Behav Assess, 4, 1-3 

  32. Ministry of education . Korean educational development institute(2011) The research of education basic statistics 

  33. Moon EJ, Sim HO(2001) Relationships between children's friendship quality, self-perception and school adjustment. Korean Assoc of Child Stud J 4(22), 99-113 

  34. Paker JG, Asher SR(1987) Peer relations and later personal adjustment: child development, 67 : 1103-1118 

  35. Park JJ(2002) Effects of social skill intervention program for improving children's peer interaction and peer acceptance. Doctor's Thesis, Yonsei University 

  36. Park JH(2003) The influence of the adolescent-parent relationship on the school adjustment. Master's Thesis, Hannam University 

  37. Park YS(2003) A study on the factors influencing school adjustment of adolescents from divorced families. Master's Thesis, Ewha Woman's University 

  38. Perry DG, Bussey K(1984) Social development. New Jersey: Prentice-Hall. 310-317 

  39. Rhee UH, Koh YJ(1999) The development of a friendship quality scale for elementary school children. Korean Assoc of Child Stud J 22(2), 225-242 

  40. Sim BS(2007) Parent-adolescent attachment and peer relations: The Role of Peer Relational Skills. Master's Thesis, Kyungnam University 

  41. Yang YR(2004) The mechanism of the influence of peer relational skills on social anxiety : the mediation and moderation role of self-presentational expectancy and self-insight. Doctor's Thesis, Yonsei University 

  42. Yong RS(2008) School stress and school adjustment of adolescents : focusing on social support system as a mediator. Master's Thesis, Honam University 

  43. Yoon YK(2010) The effect of parent's attachment on primary school children's adaptation to school life : with the mediating effect of emotional regulation and children's peer competence. Master's Thesis, Incheon University 

  44. Yu AJ, Han UJ, Kim JK(2002) Social competence improvement program' for institutionalized children's positive peer relationship. Korean Assoc of Child Stud J 24(2), 109-121 

저자의 다른 논문 :

LOADING...

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로