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승용 디젤 엔진의 배기가스재순환 및 연료 분사 압력 제어전략에 따른 연소, 입자상 물질 및 질소 산화물 배출 특성에 관한 연구
Experimental Evaluation of EGR and Fuel Injection Pressure on Combustion, Size-resolved Nano-particle and NOx Emissions Characteristics in an Advanced Light-duty Diesel Engine 원문보기

한국자동차공학회논문집 = Transactions of the Korean Society of Automotive Engineers, v.22 no.7, 2014년, pp.8 - 15  

유정빈 (고려대학교 기계공학과) ,  고아현 (고려대학교 기계공학과) ,  장원욱 (고려대학교 기계공학과) ,  백승하 (고려대학교 기계공학과) ,  진동영 (고려대학교 기계공학과) ,  명차리 (고려대학교 기계공학과) ,  박심수 (고려대학교 기계공학과) ,  한정원 (현대자동차 성능시험팀)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In order to satisfy stringent future emission regulation in diesel engines, systematic approaches to mitigate the harmful exhaust emissions were developed, such as engine hardware, fuel injection equipment, engine control, and after-treatment system. In this study, to improve the nano-particle and N...

주제어

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문제 정의

  • 본 실험은 EGR 및 연료 분사 압력 변화가 디젤 엔진 배기가스의 질소 산화물 및 입자상 물질의 개수농도 변화에 미치는 영향을 분석하는 것을 주 목적으로 한다.
  • 본 실험은 EGR 및 연료 분사 압력 변화를 이용하여 승용 디젤 엔진의 배기가스 배출 특성을 개선하는 방법에 관한 실험이다. 실험에 사용된 엔진은 직렬 4 기통 1.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
자동차에서 배출되는 질소 산화물 및 입자상 물질의 문제점은? 자동차에서 배출되는 배기가스는 대기오염의 주요한 원인으로써, 세계적으로 자동차에서 배출되는 배기가스 규제를 점점 강화하는 추세이다. 자동차에서 배출되는 질소 산화물 및 입자상 물질은 중추신경 및 호흡기를 자극하고 산성비 및 대기 중에서 화학 반응으로 광화학 스모그를 생성하는 것으로 알려져 있다.1,2)
EGR은 무엇인가? 본 연구에서는 EGR(Exhaust Gas Recirculation) 과 연료 분사 압력 변화를 이용하여 디젤 엔진의 배출가스 저감에 초점을 맞추었다. EGR은 엔진에서 배출되는 배기의 일부를 흡기계로 재순환시켜 실린더 내로 들어가는 공기의 일부를 배기로 치환하는 기술로써, 디젤 엔진에서 발생하는 질소 산화물의 저감을 위해 빈번하게 사용된다. 하지만 질소 산화물을 줄이기 위하여 사용하는 EGR은 실린더 내 연소를 악화시켜 입자상 물질의 생성량을 증가시키는 것으로 알려져 있다.
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참고문헌 (18)

  1. H. Gong, I. G. Hwang, S. Park, Y. Jang and C. Lim, "Experimental Investigation on Exhaust Characteristics of NOx and PM according to Collant Temperature Variation of EGR System," KSAE Spring Conference Proceedings, pp.156-159, 2010. 

  2. N. H. Choi, G. S. Kim, B. J. Jang and G. A. Kim, Defining the Mechanism of Pulmonary Diseases Induced by Air-borne Particulate Matter and Development of Treatment Methods, KOSEF Report, 2005. 

  3. C. L. Myung and S. Park, "Exhaust Nanoparticle Emissions from Internal Combustion Engine: A Review," Int. J. Automotive Technology, Vol.13, No.1, pp.9-22, 2012. 

  4. J. B. Hetwood, Internal Combustion Engine Fundamentals, Mc-Graw Hill, New York, 1988. 

  5. H. Gong, I. G. Hwang, A. Ko, C. L. Myung, S. Park and C. Lim, "Effect of EGR Rate and Injection Timing on the Characteristics of Exhaust Emission in Light-duty Diesel Engine," Transactions of KSAE, Vol.20, No.3, pp.7-12, 2012. 

  6. S. Lee, J. Lee, J. Lee and K. Min, "Experimental Researches on the Size Distribution and the Number of PM Emission according to EGR Type in HSDI Engine," KSAE Annual Conference Proceedings, pp.180-183, 2011. 

  7. S. Kim, K. Song, J. Jung, S. Sim and H. Kim, "The Effect of Spray Characteristics on Injection Pressure," KSAE Spring Conference Proceedings, pp.19-25, 2008. 

  8. J. Park and H. Kim, "A Modelling Study on NOx Formation of Methane-air Lean Premixed Combustion in High-pressure Perfectly-stirred Reactor," KSAE Fall Conference Proceedings, pp.404-411, 2006. 

  9. S. Oh, "Characteristics of Low Temperature Diesel Combustion with EGR," KSAE Powertrain Workshop, pp.25-38, 2012. 

  10. N. Ladommatos, S. M. Adelhalim, H. Zhao and Z. Hu, "Effects of EGR on Heat Release in Diesel Combustion," SAE 980184, 1998. 

  11. M. Zheng, G. T. Reader and J. G. Hawley, "Diesel Engine Exhaust Gas Recirvulation-A Review on Advanced and Novel Concept," Energy Conversion & Management, Vol.45, No.6, pp.883-900, 2004. 

  12. M. Lance, S. Sluder and J. Storey, "Microstructural Evolution of EGR Cooler Deposits," US DOE, 15th Direction in Engine-efficiency and Emissions Research Conference, 2009. 

  13. A. Tsolakis, A. Megaritis, M. L. Wyszynski and K. Theinnoi, "Engine Performance and Emissions of a Diesel Engine Operating on Diesel-RME (Rapeseed Methyl Ester) Blends with EGR (Exhaust Gas Recirculation)," Energy, Vol.32, No.11, pp.2072-2080, 2007. 

  14. Y. Park and C. Bae, "Combustion Characteristics of Diesel Engine with the Variation of the Portion of HP/LP EGR," KSAE Spring Conference Proceedings, pp.113-119, 2013. 

  15. U. Flaig, W. Polach and G. Ziegler, "Common Rail System (CR-Ststem) for Passenger Car DI Diesel Engines; Experiences with Applications for Series Production Projects," SAE 1999-01-0191, 1999. 

  16. Y. I. Tsai, H. H. Yang, L. C. Wang, J. L. Huan, L. H. Young, M. T. Cheng and P. C. Chiang, "The Influences of Diesel Particulate Filter Installation on Air Pollutant Emissions for Used Vehicles," Aerosol and Air Quality Research, Vol.11, No.5, pp.578-583, 2011. 

  17. D. T. Montgomery and R. D. Reitz, "Six Mode Cycle Evaluation of the Effect of EGR and Multiple from a DI Diesel Engine," SAE 960316, 1996. 

  18. A. Maiboom, X. Tauzia and J. F. Hetet, "Experimental Study of Various Effects of Exhaust Gas Recirculation (EGR) on Combustion and Emissions of an Automotive Direct Injection Diesel Engine," Energy, Vol.33, No.1, pp.22-34, 2008. 

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