$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등학생의 교사애착, 또래애착, 자기격려, 진로자기효능감과 진로성숙도간의 구조적 관계
The Structural Relationship Among Teacher Attachment, Peer Attachment, Self-encouragement, Career Self-efficacy and Career Maturity 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.12 no.10, 2014년, pp.515 - 523  

장용희 (한국지방교육연구소) ,  한정현 (충북대학교) ,  이재신 (충북대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 초등학생의 교사애착, 또래애착, 자기격려, 진로자기효능감 그리고 진로성숙도 간의 구조적 관계를 알아보고자 하였다. 이를 위해 충북 청주에 소재한 초등학교 6학년 학생 220명을 대상으로 하였다. 본 연구를 위해서 교사애착, 또래애착, 자기격려, 진로자기효능감, 진로성숙도 검사를 사용하였다. 수집된 자료를 가지고 확인적 요인분석구조방정식 모형 분석을 실시하였으며 최종 모델의 적합도 지수는 CFI=.957, TLI=.951, RMSEA=.049로 나타났다. 본 연구의 주된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 교사애착과 또래애착은 자기격려, 진로자기효능감, 진로성숙도에 모두 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 구조방정식 모형 분석을 실시한 결과 자기격려와 진로자기효능감은 교사애착과 또래애착의 진로성숙도 관계에서 매개효과가 있는 것을 확인하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to identify the structural relationship model between teacher attachment, peer attachment, self-encouragement, career self-efficacy, and career maturity and to analyze the direct or indirect effect among latent variables. 220 elementary school students in a Cheongju wer...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 주로 지금까지의 연구에서는 개인내적인 변인들에 초점을 두는 반면, 개인 외적인 변인들의 수준에 따른 차이를 발견하는데 소홀한 경향이 있으며, 관계적 요인과 개인내적 요인 두 가지를 동시에 고려한 연구는 부족한 실정이었다[21]. 따라서 본 연구에서는 애착이라는 관계적 요인과 진로성숙도 사이를 매개하는 진로자기효능감과 자기격려라는 또 다른 내적 매개변인을 탐색하고자 한다.
  • 본 연구는 초등학생을 대상으로 교사애착, 또래애착, 자기격려, 진로자기효능감과 진로성숙도 간의 구조적 관계와 영향력을 밝히고자 하였다. 이에 연구문제에 대한 검증결과와 선행연구에서 밝힌 결과를 토대로 논의하면 다음과 같다.
  • 이상의 논의에 기초하여 본 연구는 초등학생을 대상으로 교사애착, 또래애착이 진로성숙도에 미치는 영향에 주목하고 보다 구체적으로 한다. 선행연구들의 결과를 토대로 진로성숙도에 영향을 미치는 변인으로 교사, 또래애착과 자기격려, 진로자기효능감을 설정하며, 그들간의 관계를 분석하고, 특히 애착과 진로성숙도의 관계에서 자기격려와 진로자기효능감의 매개효과를 알아보고자 한다. 진로성숙도에 영향을 미치는 변인의 영향에 대한 본 연구의 결과는 향후 진로지도에 필요한 이론적인 기초 자료를 제공하며, 진로교육 프로그램 개발 및 운영에 유용한 정보를 제공할 것으로 기대된다.
  • 이상의 논의에 기초하여 본 연구는 초등학생을 대상으로 교사애착, 또래애착이 진로성숙도에 미치는 영향에 주목하고 보다 구체적으로 한다. 선행연구들의 결과를 토대로 진로성숙도에 영향을 미치는 변인으로 교사, 또래애착과 자기격려, 진로자기효능감을 설정하며, 그들간의 관계를 분석하고, 특히 애착과 진로성숙도의 관계에서 자기격려와 진로자기효능감의 매개효과를 알아보고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (37)

  1. Tuckman, B. W., An age-graded model for career development education. Journal of Vocational Behav ior, Vol. 4, No. 2, pp. 193-212, 1974. 

  2. H. Y. Lee, Counseling and career maturity Seoul: Hakjisa. 2003. 

  3. Bowlby. J, Attachment and a loss. New York: Basic Books. Vol. 2, 1969. 

  4. Ainsworth, M. D., Attachment beyond infancy. American Psychologist, Vol. 4, No. 94, pp. 709-716, 1989. 

  5. Kenny, M., College senior's perceptions of parental attachment: The value and stability of family ties. Journal of College Student Development, Vol. 31, pp. 39-46, 1990. 

  6. J. Ok, The Relationship between Attachment Securi ty and Depression in Adolescence- Focusing on the Mediating Effect of Perceived Cometence. A Thesis for the Degree of Master of Psychology. Department of Psychology. The Graduate School of Ewha Women's University. 1998. 

  7. H. S. Chang, Attachment and the Development of ego identity in College Students. The Korean Journal of Developmental Psychology, Vol. 13, No. 2, pp. 115-130, 2002. 

  8. E. H. Lee, Y. J. Ko, The Development of a Friendship Quality Scale for Elementary School Children. Korean J. of Child Studies, Vol. 20, No. 2, pp. 225-242, 1999. 

  9. S. H. Hong, O. H. Park, H. Y. Hong, Estimating Ado lescent's Changes in Self -Concept: Tests of the Ef fects of Parents and Peers on Individual Differences in the Changes. Studies on korean Youth, Vol. 17, No. 2, pp. 241-263, 2006. 

  10. Y. E. Chang, The Effects of Attachment and Self Concept on Career Maturity of Elementary School Students: Gender Differences, Concurrent and Lag ged Effects. Journal of the Korean Home Economic s Association, Vol. 48, No. 6, pp. 71-82, 2011. 

  11. Metheny, J., McWhirter, E. H., & O'Neil, M. E. Me asuring perceived teachter support and its influence on adolescent career development. Journal of Career Assessment, Vol. 16, pp. 218-237, 2008. 

  12. Bandura, A. SElf- effecacy: The exercrise of control. New York: W. H. 1997. 

  13. Hackett, G., & Betz, N. E. A self-efficacy approach to the career development of Women. Journal of voc ational Behavior, Vol. 18, pp. 326-339, 1981. 

  14. E. J. Lee, Effects of Career-Planning Group Couns eling For Multipotential College Students. A Thesis for the Degree of Doctor of Education. Department of Psychology The Graduate School Yonsei Univers ity. 2001. 

  15. J. H. Kim, The Relationship among family Syste m, self-efficacy and career attitude maturity of ele mentary school students. A Thesis for the Degree of Doctor of Education. Department of Education Graduate School of Seoul National University. 2006. 

  16. Y. H. So, Analysis of the structural relations betwe en learners' perception on instruction, self-directed learing, learning flow and academic achievement. The Journal of Child Education, Vol. 20. No. 2, pp. 19 -32, 2011. 

  17. H. S. Yoo, The relationship of parent high school career attitude maturity in the relationship between attachment and career decision self-efficacy mediat ed. A Thesis for the Degree of Master of Education. Department of Education. The Graduate School of Korea University. 2013. 

  18. S. J. Kim, The Influence of Career Barriers, Hope and Career Decision-Making Self-Efficacy on the c areer Preparation behavior of College Students. A Thesis for the Degree of Doctor of Education. Depart ment of Education Graduate School of Hongik University. 2005. 

  19. Na. Hyun. Yoo, The effects of attachment, psychological independence and emotional intelligence on career decision-making self-efficacy. A Thesis for the Degree of Master of Psychology. Department of Psychology The Graduate School of Yonsei University. 2004. 

  20. M. S. Cho, K. S. Choi, Review of ego identity in adolescence, social support, career decision self-efficacy, the relationship between career maturity and career preparation behavior model verification. Korean Journal of Counseling, Vol. 8, No. 3, pp. 1085-1099, 2005. 

  21. S. T. Moon, The Causal Relationships Among Pers onal and Psychological Variables Affecting Career Decision Levels of High School Students. A Thesis for the Degree of Doctor of Education. Department of Education Graduate School of KonKuk University. 2003. 

  22. C. Y. Kee, The Mediating Effects of Self-Encouragement.in the Relation Between Children's Stress and Psychological Maladjustment. A Thesis for the Degree of Doctor of Education. Department of Education Graduate School of Chonnam National University. 2009. 

  23. Nolten, P. W., Conceptualization and measurement of social support: The development of the student social support scale Doctoral Dissertation. University of Wisconsin-Madison, 1-2. 

  24. M. R. Lee, A Study the Social Support System to Influence on the High School Students' Adapation to School Life. A Thesis for the Degree of Mastor of Education. Department of Education Graduate School of DaeGu University. 2001. 

  25. A. Y. No, M. Jung, Development and Validation of the Self-encouragement-Discouragement Inventory. The Korean Journal of Counseling and Psychotherapy, Vol. 19, No. 3, pp.675-692, 2007. 

  26. S. H. Kim, M. S. Park, Development and Validation of the Career Self-Efficacy Scale for High School students. The Korean Journal of Counselling, Vol. 7, No. 2, pp. 385-397, 2006. 

  27. Y. J. Kim, Development of a Group Counseling Program to Improve Career SElf-Efficacy of Elementary School Students. A Thesis for the Degree of Mastor of Education. Department of Education Graduate School of Korean Ntional University of Education 2010. 

  28. Y. M. Yoon, Naturally Occuring Mentoring, Ego Development and Career Maturity Level. A Thesis for the Degree of doctor of Life science. Department of Life science The Graduate School of Inha University. 2009. 

  29. G. S. Kim, Structural equation modeling. Hannare Academic, 2004. 

  30. S. B. You, A Study on effects of Contextual Support for Elementary School Student's Career Maturity. Journal of Korean Council for Children & Rights, Vol. 16, No. 1, pp. 195-214, 2012. 

  31. D. Y. Kim, O. S. Oh, S. B. Kim, Mediating Effect of SElf-efficacy Between Social Support and Career Maturity Among High School Students. The Youth Study, Vol. 19, No, 5. pp. 71-91, 2012. 

  32. J. K. Lee, A Longitudinal Effects of Parent Attachment, Peer Attachment and Teacher Attachment on Delinquency in Adolescence. Journal of Adolescent Welfare, Vol. 14, No. 2, pp. 51-73, 2012. 

  33. H. J. Ahn, C. H. Lee, The Effects of Attachment Career Maturity through Career Decision-making Self-efficacy. The Education Research for Tomorrow, Vol. 24, No. 1, 2011. 

  34. K. H. Im, The Mediating Effects of Self-encouragement on the Relationship between Career Barriers and Career Attitude Maturity of College Students. Career Education Research. Career Education Research, Vol. 22, No. 3, pp. 2009. 

  35. S. H. Lee, The Relationship between Career Stress and Career Attitude Maturity: the Effects of Career Decision-Making Self-Efficacy and Parent-Related Career Support. Korea Journal of Counselling, Vol. 13, No. 3, 2012. 

  36. J. H. Kim, C. Y. Jeong, The Relationship among Family System, Self-Efficacy and Career Attitude Maturity of Elementary School Students. Journal of Korean practical arts Education, Vol. 19, No. 4, pp. 119 -137, 2006. 

  37. S. H. Ha, The Effects of the Attachment With Pare nts and Friends on High School Student's Career Maturity: The Role of Self-efficacy as a Mediator. A Thesis for the Degree of Mastor of Education. Department of Education Graduate School of Kyungnam University. 2006. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로