현대사회는 디자인이 세계를 지배한다고 할 만큼 모든 면에서 새롭고 개성 있는 디자인이 요구되는 시대이다. 이를 뒷받침할 수 있는 것은 그 나라의 민족성이나 전통적 문화의 정체성이 자리하고, 현대 사회가 점차 세계화, 정보화가 되어감에 따라 한국 고유의 전통미를 재해석함과 동시에 계승, 발전시키는 것이 더욱 중요시 되어가고 있다. 조선시대의 여성들이 주로 사용한 장신구에는 수식장신구가 가장 많은 비중을 차지하고, 여인들의 머리모양과 머리장식이 신분이나 사회적 지위에 따라 발달하였다. 하지만 사회의 규범으로 인해 화려한 장식을 절제하고 정교함과 순박한 장신구들이 다수로 그들의 미적 욕구를 표현하였음을 알 수 있다. 문화적 정체성이 중요시되는 현 시대에 부합되는 한국적 이미지의 창출로 현대인의 기호와 접목 될 수 있는 신개념 장신구가 독특한 민족성을 지닌 우리의 문화유산으로, 우리 민족의 고유한 정체성 그리고 전통문화에 대한 새로운 인식과 함께, 한국의 미를 알리는 단초가 되었으면 한다.
현대사회는 디자인이 세계를 지배한다고 할 만큼 모든 면에서 새롭고 개성 있는 디자인이 요구되는 시대이다. 이를 뒷받침할 수 있는 것은 그 나라의 민족성이나 전통적 문화의 정체성이 자리하고, 현대 사회가 점차 세계화, 정보화가 되어감에 따라 한국 고유의 전통미를 재해석함과 동시에 계승, 발전시키는 것이 더욱 중요시 되어가고 있다. 조선시대의 여성들이 주로 사용한 장신구에는 수식장신구가 가장 많은 비중을 차지하고, 여인들의 머리모양과 머리장식이 신분이나 사회적 지위에 따라 발달하였다. 하지만 사회의 규범으로 인해 화려한 장식을 절제하고 정교함과 순박한 장신구들이 다수로 그들의 미적 욕구를 표현하였음을 알 수 있다. 문화적 정체성이 중요시되는 현 시대에 부합되는 한국적 이미지의 창출로 현대인의 기호와 접목 될 수 있는 신개념 장신구가 독특한 민족성을 지닌 우리의 문화유산으로, 우리 민족의 고유한 정체성 그리고 전통문화에 대한 새로운 인식과 함께, 한국의 미를 알리는 단초가 되었으면 한다.
Unique and variety designs are required in the contemporary society as the design has predominant power. National character and identity of traditional culture support it, and it is far more important to reinterpret, succeed and develop unique traditional beauty as the contemporary continues globali...
Unique and variety designs are required in the contemporary society as the design has predominant power. National character and identity of traditional culture support it, and it is far more important to reinterpret, succeed and develop unique traditional beauty as the contemporary continues globalization and informatization. Among the accessories of women in Joseon, hair accessories accounted for the majority, and hair style and hair accessories were developed by their status and social hierarchy. But, due to social norm, they were reserved for luxurious accessories and expressed their aesthetic desire with refined and simple accessories. The current period requires cultural identity. In this sense, this study is expected to give a new awareness of our unique identity, new concept of the traditional culture and spreading beauty of Korea by means of new conceptual accessories that can be connected with the preference of the contemporary with the creation of Korean style image.
Unique and variety designs are required in the contemporary society as the design has predominant power. National character and identity of traditional culture support it, and it is far more important to reinterpret, succeed and develop unique traditional beauty as the contemporary continues globalization and informatization. Among the accessories of women in Joseon, hair accessories accounted for the majority, and hair style and hair accessories were developed by their status and social hierarchy. But, due to social norm, they were reserved for luxurious accessories and expressed their aesthetic desire with refined and simple accessories. The current period requires cultural identity. In this sense, this study is expected to give a new awareness of our unique identity, new concept of the traditional culture and spreading beauty of Korea by means of new conceptual accessories that can be connected with the preference of the contemporary with the creation of Korean style image.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
따라서 본 논문에서는 한국의 전통미의 개념과 한국의 장신구의 역사를 이해하기 위하여 조선시대를 시대적 배경으로 조선시대 여성 장신구를 살피면서 여인들의 머리형태와 머리장식이 신분이나 사회적 지위에 따라 변하였음을 정리하였으며, 선행 연구를 바탕으로 전통장신구의 미적 특성을 규명하고 조선시대 여성 장신구의 중요성과 상징성을 주술 하였다.
따라서 본연구의 목적은 한국의 전통미의 개념을 이해하고 한국 장신구에 대해 숙지하여 세계인들도 공감할 수 있는 장신구를 연구하는데 있다.
본 논문의 연구에서는 한국의 전통적 미의식을 통해 한국의 이미지를 분석하고 한국의 이미지를 활용한 장신구를 살펴보고 조선시대의 전문 서적과 조선시대를 배경으로 쓴 학회지, 선행연구논문, 문헌을 통해 한국적 전통미와 조선시대의 여성 수식과 머리장신구에 대해 고찰하였다.
본 연구에서는 선행 연구 성과를 바탕으로 하여 한국 여성의 머리 수식이 가장 활발하게 활용되었던 조선시대를 중심으로 분석하고 한국문화발전에 이바지하고자 한다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
한국적이라 함은 무엇인가?
한국적이라 함은 옛 것의 형식적인 모방이 아니라 순수 한국의 전통문화와 현대문화의 충돌을 생생하게 체험한 후 생겨난 역사적인 산물이라 볼 수 있을 것이다.
우리나라 여인들의 기본적인 머리 모양은 무엇인가?
우리나라 여인들의 기본적 머리 모양은 기혼 여성은 얹은머리, 쪽머리 등을 하였고 미혼여성은 땋은 머리를 주로 하였으며 조선시대에 이르러 가체를 사용 하면서 신분별, 계급별, 의례용 등에 따른 다양한 머리 모양이 나타나게 되었다.
참고문헌 (6)
Ok-cheol Kim, Lala Project 01- Find uniqueness of our design, Ahn Graphics, p.80.
Su-bin Yim, A study on the contemporary upstyle design with the motif of hair style in Myeongbu of Joseon, Hoseo University, 2011.
Bok-Shim Son, The study on the characteristic change of Korean up-style and reappearance, MA Thesis, Department of Beauty Science, Graduate School of Beauty Science Kwangju Women's University, pp.49, 2007.
Wan-joo Nam, Study on the symbolism of women's personal ornaments in the period of Joseon, MA Thesis, The graduate school of arts, Chung-ang University, pp.20, 2009.
Yu Jung Lee, A Study on Female Hair Ornaments in the Latter Period of Joseon Dynasty, MA Thesis, Dept. of Fashion & Textiles, Graduate School of Dong-A University, 2008.
Hyun-joo Lee, A Study on the Aesthetic Value of Traditional Women"s Ornament in Joseon, Assistant Professor, Dept. of Beauty Coodination, Daegu Health College, Korea Body Art and Beauty Association, Vol. 3, No. 3, pp. 11, 2002.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.