배우 훈련 방법의 대안으로서 메이어홀드 '인체역학'의 효용성 II - '인체역학'의 실제 훈련 프로그램을 중심으로 Usefulness of Meyerhold's 'Biomechanics' as an Alternative for a Method of Actor Training II - Focused on the Actual Training Program of 'Biomechanics'원문보기
배우 자신의 창작재료이자 동시에 표현매체인 정서와 신체를 체계적으로 훈련시키기 위해 탄생한 '인체역학'은 스타니슬라브스키 '시스템'과 더불어 배우 연기 방법론의 최초의 본격적 접근으로 평가받는다. 특히 자극과 충동, 그로 인한 반응이라는 인간의 본능적인 메커니즘을 배우 스스로 터득하게 하는 '인체역학'의 심리 신체적 특징들은 감정 표현에 지나치게 집중되었던 자연주의식 연기 접근 방법의 새로운 대안으로 평가받았다. 그러나 심리 신체적 특징으로서 유사한 출발점을 지닌 스타니슬라브스키의 '신체적 행동의 방법론'에 비해 '인체역학'은 한국 내 배우 교육과 훈련 현장에서 활발히 활용되고 있지 못하는 것이 현실이다. 그것은 20세기 중반까지 러시아 내에서 메이어홀드 연구가 금지되었던 정치적 이유 때문이기도 하고, 연기예술이 갖는 무형의 특징들을 출판물, 특히 번역서에 의존하여 설명될 수밖에 없었던 전달의 문제 때문이기도 하다. 이에 본 연구에서는 '인체역학'을 한국 내 배우 훈련 방법의 새로운 대안으로 보고, 그것의 올바른 이해를 통해 실제 배우 교육 현장에 적용시켜 볼 수 있는 가능성을 탐색하고자 한다.
배우 자신의 창작재료이자 동시에 표현매체인 정서와 신체를 체계적으로 훈련시키기 위해 탄생한 '인체역학'은 스타니슬라브스키 '시스템'과 더불어 배우 연기 방법론의 최초의 본격적 접근으로 평가받는다. 특히 자극과 충동, 그로 인한 반응이라는 인간의 본능적인 메커니즘을 배우 스스로 터득하게 하는 '인체역학'의 심리 신체적 특징들은 감정 표현에 지나치게 집중되었던 자연주의식 연기 접근 방법의 새로운 대안으로 평가받았다. 그러나 심리 신체적 특징으로서 유사한 출발점을 지닌 스타니슬라브스키의 '신체적 행동의 방법론'에 비해 '인체역학'은 한국 내 배우 교육과 훈련 현장에서 활발히 활용되고 있지 못하는 것이 현실이다. 그것은 20세기 중반까지 러시아 내에서 메이어홀드 연구가 금지되었던 정치적 이유 때문이기도 하고, 연기예술이 갖는 무형의 특징들을 출판물, 특히 번역서에 의존하여 설명될 수밖에 없었던 전달의 문제 때문이기도 하다. 이에 본 연구에서는 '인체역학'을 한국 내 배우 훈련 방법의 새로운 대안으로 보고, 그것의 올바른 이해를 통해 실제 배우 교육 현장에 적용시켜 볼 수 있는 가능성을 탐색하고자 한다.
The 'Biomechanics', which was devised to systematically train actor's material and medium, is evaluated as the first approach to an acting method in earnest with Stanislavsky's 'System'. Especially, due to the psycho-physical features of 'Biomechanics' that helps an actor to master a mechanism of hu...
The 'Biomechanics', which was devised to systematically train actor's material and medium, is evaluated as the first approach to an acting method in earnest with Stanislavsky's 'System'. Especially, due to the psycho-physical features of 'Biomechanics' that helps an actor to master a mechanism of human being such as stimulus, impulse and reaction, it was valued as an alternative for a naturalistic acting method that was excessively focused on the actor's emotional expression. However, the 'Biomechanics' is not utilized with activity in a field of actor training in Korea compared with Stanislavsky's 'The Method of Physical Action' which has a similar starting point as the psycho-physical feature. It is because of a political reason that a study for Meyerhold was officially forbidden in Russia until the mid-twentieth century. It is also because of a limit that incorporeal features of the 'Biomechanics' could not but be explained only by publications, especially translation. In this sense, as part of seeking for a new alternative of acting methods in Korea, this study will explore a possibility of applying the 'Biomechanics' to the actual actor training field through correct understanding of it.
The 'Biomechanics', which was devised to systematically train actor's material and medium, is evaluated as the first approach to an acting method in earnest with Stanislavsky's 'System'. Especially, due to the psycho-physical features of 'Biomechanics' that helps an actor to master a mechanism of human being such as stimulus, impulse and reaction, it was valued as an alternative for a naturalistic acting method that was excessively focused on the actor's emotional expression. However, the 'Biomechanics' is not utilized with activity in a field of actor training in Korea compared with Stanislavsky's 'The Method of Physical Action' which has a similar starting point as the psycho-physical feature. It is because of a political reason that a study for Meyerhold was officially forbidden in Russia until the mid-twentieth century. It is also because of a limit that incorporeal features of the 'Biomechanics' could not but be explained only by publications, especially translation. In this sense, as part of seeking for a new alternative of acting methods in Korea, this study will explore a possibility of applying the 'Biomechanics' to the actual actor training field through correct understanding of it.
먼저 ‘인체역학’ 훈련 프로그램의 목표를 요약해보자면, 1) 배우로 하여금 자신의 균형과 중력의 중심을 느끼게 하여 자기 자신의 신체를 완벽하게 조절할 수 있는 능력을 부여하고, 2) 배우 자신과 무대 공간, 상대 배우 그리고 무대 장치와의 입체적인 조화를 가능케 하기 위한 능력 개발에 초점을 맞추며, 3) 배우의 즉각적이고 무의식적인 반응을 위한 신체적·반사적 각성(arousal)을 개발시키기 위함으로 정리될 수 있다[5]. 이와 같은 기본 목표 아래, ‘인체역학’의 모든 프로그램과 워밍업 훈련은 서기, 걷기, 뛰기, 기어 다니기, 점프하기 등 인간의 기본적인 신체 자세와 움직임으로 혼합·구성되어 있는데, 이 안에는 배우들이 반드시 숙지하고, 반복된 훈련을 통해 이루어내야 할 필수 요소들이 내재되어 있다.
인체역학이 탄생하게 된 배경은?
배우 자신의 창작재료이자 동시에 표현매체인 정서와 신체를 체계적으로 훈련시키기 위해 탄생한 '인체역학'은 스타니슬라브스키 '시스템'과 더불어 배우 연기 방법론의 최초의 본격적 접근으로 평가받는다. 특히 자극과 충동, 그로 인한 반응이라는 인간의 본능적인 메커니즘을 배우 스스로 터득하게 하는 '인체역학'의 심리 신체적 특징들은 감정 표현에 지나치게 집중되었던 자연주의식 연기 접근 방법의 새로운 대안으로 평가받았다.
GITIS에서 진행된 메이어홀드 워크샵에서 비중 있게 다루어진 부분이 기본 워밍업 프로그램인 이유는?
GITIS에서 진행된 메이어홀드 워크샵에서 비중 있게 다루어진 부분이 바로 기본 워밍업 프로그램이다. 그것은 단순해 보이는 ‘인체역학’ 프로그램이 실제로는 많은 양의 근육과 관절의 움직임을 요구하기 때문에 배우들의 부상을 방지하기 위한 기본적인 목적뿐만 아니라 기본 워밍업 프로그램들이 ‘인체역학’의 형성 원리와 기본 구조들을 이해하고 보다 복합적인 ‘인체역학’의 응용 프로그램을 수행하기 위한 준비 과정에 해당하기 때문이다. 또한 일상생활의 본능적, 무의식적인 신체의 움직임에 익숙해 있던 배우들에게 자신의 모든 관절과 근육의 움직임들을 ‘의식적’으로 조절할 수 능력을 심어주기 위한 필수 과정이기 때문이다.
참고문헌 (11)
Robert Leach, Makers of Modern Theatre - An Introduction, Routledge, p.71, 2004.
Robert Gordon, The Purpose of Playing - Modern Acting Theories in Perspective, The University of Michigan Press, pp.111-113, 2006.
Jonathan Pitches, "Two Perspectives on the Phenomenon of Biomechanics in Contemporary Performance," Studies In Theatre Production, Vol.16, p.101, 1996.
Jonathan Pitches, Vsevolod Meyerhold, Routledge, p.127, 2003.
Alma Law and Meyerhold Mel Gordon, Eisenstein and Biomechanics - Actor Training in Revolutionary Russia, McF, p.99, 1996.
Jonathan Pitches, Vsevolod Meyerhold, Routledge, p.113, 2003.
Jonathan Pitches, Vsevolod Meyerhold, Routledge, p.115, 2003.
Jonathan Pitches, Vsevolod Meyerhold, Routledge, p.76, 2003.
Nicole Potter, Movement for Actors, Allworth Press, p.4, 2002.
Robert Leach, Makers of Modern Theatre - An Introduction, Routledge, p.77, 2004.
Jonathan Pitches, Vsevolod Meyerhold, Routledge, p.99, 2003.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.