$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

급식운영방식에 따른 60세 이상 환자들의 급식 만족도 - B병원을 대상으로 -
Foodservice Satisfaction of Patients over 60 according to the Type of Foodservice Operation: The Case of B Hospital 원문보기

한국지역사회생활과학회지 = The Korean Journal of Community Living Science, v.26 no.4, 2015년, pp.683 - 696  

이신혜 (연세대학교 교육대학원 영양교육전공) ,  최정화 (숭의여자대학교 식품영양과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study measures patients' meal satisfaction according to the type of operation (self-operation and contract operation) and identifies improvement areas. A survey was conducted using 183 contract operation patients and 60 self-operation patients receiving general meals. The mean score for satisfa...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구는 국가유공자들이 주로 이용하는 공공 의료기관으로 환자의 대부분이 노인인 특성을 가지고 있는 서울 지역에 위치한 종합병원 입원환자를 대상으로 수행되었으며, 병원 내 직영급식과 위탁급식 운영형태에 따라 환자들의 급식 만족도와 만족도에 영향을 미치는 요인을 분석하였다.
  • 본 연구는 병원 내 직영급식과 위탁급식 운영형태에 따라 60세 이상 환자들의 급식 만족도와 만족도에 영향을 미치는 요인을 분석하여 병원급식의 품질 향상 및 만족도 향상을 위한 기초자료를 제공하는 데 목적이 있다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
위탁급식의 품질을 향상시키기 위해서는 어떻게 해야 함을 강조하였나? 2005). 위탁급식의 품질을 향상시키기 위해서는 위탁급식 전문업체의 노력뿐만 아니라 위탁경영을 의뢰한 병원과 함께 의사소통을 통해 개선해야함을 강조하였다(Yang et al. 2003).
병원급식은 무엇에 영향을 끼치는가? 병원급식은 입원환자에게 치료 목적에 따라 바람직한 식사를 제공하여 환자의 영양상태 개선과 동시에 빠른 회복을 도울 뿐만 아니라, 영양지식과 식행동 변화를 위한 자가 관리 방법을 환자와 보호자에게 지도함으로써 치료효과를 높이는 데 기여하고 있다 (Yang et al. 2000).
병원식사에 있어서 숙련된 인력이 필요하게 된 배경은 무엇인가? 병원식사는 환자들의 신체적, 심리적 변화로 인한 식욕 감퇴가 나타나므로 섭취량의 감소로 이어져 영양불량 상태가 되기 쉽다(Lyu 1994). 입원환자는 질병 특성과, 증상, 기호 등에 영향을 받아 목표량을 섭취하기가 어려우며, 질병에 따른 영양소 필요량의 변화에 따른 식사구성을 변경해야 하는 식사관리상의 어려움이 있다(Jung 1986; Kim et al. 2008).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (47)

  1. Cash EM, Khan MA(1985) An assessment of factors affecting consumption of entree items by hospital patients. J Am Diet Assoc 85(3), 350-352 

  2. Chao SY, Dwyer JT(2004) Food and nutrition services in assisted living facilities: Boon or big disappointment for elder nutrition?. Generations 28(3), 72-77 

  3. Choi KS, Lee SH, Cho WH, Kang HY, Chae YM(2001) Succeeding factors and barriers to implementing quality improvement programs. Qual Improv Health Care 8(2), 146-159 

  4. Choi YJ, Kim C, Park YS(2007) The effect of nutrition education program in physical health, nutritional status and health-related quality of life of the elderly in Seoul. Korean J Nutr 40(3), 270-280 

  5. Deluco DD, Cremer M(1990) Consumer's perception of hospital food and dietary services. J Am Diet Assoc 90(12), 1711-1715 

  6. Demir C, Celik YJ(2002) Determinant of patient satisfaction in a militaty teaching hospital. J Health Qual 24(2), 30-34 

  7. Dube L, Trudeau E, Belanger MC(1994) Determining the complexity of patient satisfaction with foodservices. J Am Diet Assoc 94(4), 304-401 

  8. Edwards JS, Hartwell HJ(2006) Hospital food service: a comparative analysis of systems and introducing the 'Steamplicity'concept. J Human Nutr Diet 19(6), 421-430 

  9. Gam SO, Park JR, Kim MJ, Lee MK, Shin KH(2007) The evaluation of hospital foodservice with patients condition. J Korean Diet Assoc 13(2), 101-113 

  10. Gregorie MB(2013) Foodservice organizations: a managerial and systems approach. 8th ed. NJ: Pearson, p397 

  11. Hartwell H, Edward JSA(2001) A preliminary assessment of two hospital food service systems using parameters of food safety and consumer opinion. J R Soc Promot Health 121(4), 236-242 

  12. Heinbuch SE(1996) Achieving effective service-contraction results: the process in the key to success. Int J Health Care Qual Assur 9(3), 32-40 

  13. Hwang RI, Kwon JH(2008) A study of hospital foodservice satisfaction after covering hospital foodservice in the national health insurance. Korean J Community Nutr 13(3), 396-404 

  14. Jennings D(1996) Outsourcing opportunities for financial services. Long Rage Planning 29(3), 393-405 

  15. Jung JH(1986) A survey on nutritive value of general hospital diet and appetite of hospitalized patients in Pusan. J Korean Home Economics Assoc 24, 65-74 

  16. Kim HJ, Jang UJ, Hong WA(1996a) A case study of food quality in a hospital food service system-with special reference to patient satisfaction. Korean J Nutr 29(3), 348-356 

  17. Kim JH, Hang MY, Kim JH, Choi JY, Ha SH(1996b) A comparison of inpatient's satisfaction in hospital food service method. J Korean Diet Assoc 2, 10-19 

  18. Kim JH, Kwak TK, Hong WS, Lyu ES(2005) A study on the importance and performance of foodservice tasks between dietitian from hospitals and contract managed foodservice companies. J Korean Diet Assoc 11(4), 381-392 

  19. Kim JL(1995) Quality of improvement in foodservice part. Nutr Diet 95(4), 24-35 

  20. Kim JM, Kang BH(2011) Analysis of intakes and satisfaction of patient foodservice in mid-sized hospital settings. Korean J Nutr 44(4), 326-337 

  21. Kim JS, Yang IS, Kim HA, Park MK, Park SY(2003) A study on the status of contract managed hospital food services. J Korean Diet Assoc 9(2), 128-137 

  22. Kim MY, Kim KJ, Lee KE(2008) In-patients' food consumption and perception on foodservice quality at hospitals. J Korean Diet Assoc 14(1), 87-96 

  23. Kim YH, Yoon BJ(1996) Analysis of patient satisfaction on evaluation standard of medical service. Hosp Mgmt Res Institute Seoul Health College 2(1), 19-38 

  24. Kim YS, Lyu ES(2003) Evaluation of patients' satisfaction with foodservice of mid-size hospitals in Busan area. J Korean Soc Food Sci Nutr 32(7), 1173-1163 

  25. Korean Institute for Healthcare Accreditation(2015) Accreditation program. Available from https://www. koiha.or.kr [cited 2015 Mar 13] 

  26. Lassen KO, Kruse F, Bjerrum M(2005) Nutritional care of Danish medical inpatients-patients' perspectives. Scand J Caring Sci 19(3), 259-267 

  27. Lee HS(2013) A study on the factors related to the food service satisfaction of elderly patients hospitalized in long-term care hospitals. Health Welfare 15, 63-77 

  28. Lee HY, Chang SH, Yang IS(2004) Development of quality assessment tool and application to customer-oriented hospital foodservice management. J Nut Health 37(4), 329-338 

  29. Lee MJ, Lee YK(2000) Analysis of patient satisfaction with hospital food service quality. J Korean Nutr 33(4), 464-476 

  30. Lee SG(2012) The gender difference between diet therapy satisfaction and awareness of nurtition education of inpatients in some small and medium sized hospitals in southern gyeonggi area. Korean J Community Living Science 23(1), 61-77 

  31. Lyu ES(1994) Hospitalized patients' perceptions of hospital foodservice II. emphasis on the foodservice characteristics. Korean J Diet Culture 9(2), 149-157 

  32. Maller O, DuBose CN, Cardello AV(1980) Consumer opinions of hospital food and foodservice. J Am Diet Assoc 76(3), 236-242 

  33. O'hara PA, Harper DW, Kangas M, Dubeau J, Borsutzky C, Lemire N(1997) Taste, temperature, and presentation predict satisfaction with foodservices in a Canadian continuing-care hospital. J Am Diet Assoc 97(4), 401-405 

  34. Park MS, Lyu ES(2011) Importance and performance of dietitian's task at long term card hospital foodservice in Busan.Kyungnam area. Korean J Community Nutr 16(5), 602-612 

  35. Park SY(2003) Strategic planning for the contractmanaged hospital foodservice through QFD methodology. Master's Thesis, Yonsei University, p 2 

  36. Pyun JS, Kim MJ, Lee KH(2011) Climacteric and menopausal women's beliefs on daily meals and food supplements -a focus group interview study- Korean J Community Nutr 16(2), 239-252 

  37. Renner C, Palmer E(1999) Outsourcing to increase service capacity in a New Zealand hospital. J Mgmt Med 13(5), 325-338 

  38. Sheehan-Smith L(2006) Key facilitators and best practices of hotel style room service in hospital. J Am Diet Assoc 106(4), 581-586 

  39. Shim EY, Yoon SK, Hong WS(2004) Assessment of foodservice sarisfaction by orthopedic patients according to their involvement. J Korean Diet Assoc 10(2), 184-189 

  40. Shortell SM, Levin DZ, O'Brien JL, Hughes EFX(1995) Assessing the evidence on CQI: is the glass half empty or half full. Hosp Health Serv Adm 40(1), 4-24 

  41. The Joint Commission(2015) Over a century of quality a nd safety. Available from http://www.jointcommissio n.org [cited 2015 Mar 13] 

  42. Wright OR, Connelly LB, Capra S(2006) Consumer evaluation of hospital foodservice quality: an empirical investigation. Int J Health Care Qual Assur 19(2-3), 181-194 

  43. Yang IS, Kim HA, Lee YE, Park MK, Park SY(2003) The development of a quality measurement tool for a contract-managed hospital foodservice. Korean J Community Nutr 8(3), 319-326 

  44. Yang IS, Kim JL, Lee HY, Cha JA(2002) The indepth analysis of plate waste for DM diet served in general hospital. Korean J Nutr 35(3), 394-401 

  45. Yang IS, Lee SJ, Cha JA(2000) Development of quality management standards and evaluation tool for the quality improvement of hospital food and nutrition services. Korean J Food Nurt 33(5), 548-555 

  46. Yoon HR, Cho MS(2009) Preference of foodservice type for the elderly patients at the long-tern care facilities through conjoint analysis. Korean J Food Nurt 22(1), 141-149 

  47. Yoon MO, Moon HK, Jeon JY, Sohn CM(2013) Nutritional management by dietitian at elderly nursing homes in Gyeonggi-do. J Korean Diet Assoc 19(4), 400-415 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로