$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

평생교육실습 프로그램의 운영실태 및 평생교육사 직무모델에 기반한 요구도 분석
Survey of Lifelong Education Field Training Programs and Need Assessment Based on Job Model 원문보기

水産海洋敎育硏究 = Journal of fisheries and marine sciences education, v.27 no.6 = no.78, 2015년, pp.1628 - 1645  

최영근 (부산사상구청) ,  윤명희 (동의대학교) ,  조정은 (동의대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was designed to analyze the present condition of the lifelong education field training program and to implement the need assessment of field training program based on the job model application. In order to achieve these goals, surveys were conducted through questionnaires and in-depth int...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
상호작용의 원리란? Dewey는 경험의 특성을 상호작용의 원리(the principle of interaction)와 계속성의 원리(the principle of continuity)라는 두 가지 원리에 입각하여 설명하고 있다. 상호작용의 원리는 그를 둘러싸고 있는 환경의 다양한 요소들이 어떤 상황 속에서 상호작용하여 서로 변화를 겪음으로써 경험이 성립된다는 것이며, 계속성의 원리는 경험들 간의 시간적 관계에 관한 원리로서 과거의 경험과 현재의 경험과 미래의 경험이 어떻게 연결되는가를 설명하는 원리이다. 하나의 상황에서 상호작용에 의해 획득된 경험 또는 지식은 다음의 상황을 이해하고 다루기 위한 도구가 됨으로써 다음의 상황과 계속적으로 연결되는 것이다.
1983년 사회교육법시행령에 따르면 평생교육사의 자격은 어떻게 부여되었는가? 평생교육사 양성과정에서 평생교육실습이 처음부터 포함되지는 않았다. 1983년 사회교육법시행령에 따르면 제9호의 사회교육전문요원의 자격에 따라 1·2급은 관련학과 대학 또는 전문대학 졸업자이거나 관련업무 경력자로서 대학 또는 문교부 장관이 지정하는 기관에서 일정 학점과 학습시간을 이수한 자에 대해 그 자격을 부여하고 있다. 학점과 학습시간, 경력과 같은 이수만을 나타내었을 뿐 실습에 대한 법적인 규정은 나타나지 않았다.
Dewey는 경험의 특성을 어떤 원리에 근거하여 설명하고 있는가? Dewey는 경험의 특성을 상호작용의 원리(the principle of interaction)와 계속성의 원리(the principle of continuity)라는 두 가지 원리에 입각하여 설명하고 있다. 상호작용의 원리는 그를 둘러싸고 있는 환경의 다양한 요소들이 어떤 상황 속에서 상호작용하여 서로 변화를 겪음으로써 경험이 성립된다는 것이며, 계속성의 원리는 경험들 간의 시간적 관계에 관한 원리로서 과거의 경험과 현재의 경험과 미래의 경험이 어떻게 연결되는가를 설명하는 원리이다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (27)

  1. Bae, H. K..Cho, D. Y..Yoon, S. K. & Lee, Y. S.(2013). A Study on Path Analysis of Kolb's Experiential Learning Process in the Structured OJT. Journal of Agricultural Education and Human Resource Development, 43(4), 125-143. 

  2. Baek, S. J.(2013). Development of diagnostic scale for facilitation competencies of lifelong educator. Published doctoral dissertation. Chung-Ang University. 

  3. Borich, G. D.(1980). A Needs Assessment Model for Conducting Follow-up Studies. The Journal of Teacher Education, 31(3), 39-42. 

  4. Certification policy of lifelong educators. https://lledu.nile.or.kr/home/system/qualify/. 2014. 2. 25. 

  5. Cho, D. Y.(2009). Exploring How to Set Priority in Need Analysis with Survey. Journal of Research in Education, 35, 165-187. 

  6. Dewey, J.(1963). Reconstructioning Philosophy. Boston: The Beacon Press. 

  7. Ho, J. H.(2011). Influence of J. Dewey's Experience theory on Art Education. Unpublished master's dissertation. Sangmyung University. 

  8. Kim, H. B. & Park. S. H.(2007). Exploring student's learning experiences in the courses for lifelong educators. The Journal of Lifelong Education, 13(2), 75-92. 

  9. Kim, J. H..Kim, H. B..Ko, Y. H..Kim, S. H.. Sung, S. H. & Park, S. B.(2008). A Study on development and validation of lifelong educator's Job Model. The Journal of Lifelong Education, 14(1), 1-31. 

  10. Kim, J. W. & Cho, D. Y.(2014). Need analysis of lifelong learning programs: A case of S-city. The Korea Educational Review, 20(1), 307-325. 

  11. Kim, M. H.(2010). A promotion plan of the practice program to enhance the lifelong educator's expertise. Unpublished master's dissertation. Duksung Women's University. 

  12. Kolb, D. A.(1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development(Vol. 1). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. 

  13. Korea Research Institute for Vocational Education and Training(1999). Task Analysis of lifelong educators. 

  14. Korean Educational Development Institute(2002). Survey of educating and training institution for Lifelong educators. 

  15. Lee, H. S.(2011). A study on educational satisfying degree of participants in the lifelong educators training program. Unpublished master's dissertation. Sookmyung Women's University. 

  16. Major job description of lifelong educators. https://lledu.nile.or.kr/home/info/duty/. 2014. 2. 17. 

  17. Mezirow, J.(2000). Learning as Transformation: Critical perspectives on a Theory in Progress. San Francisco: Jossey-Bass. 

  18. Ministry of Education & Korean Educational Development Institute(2014). 2014 Educational statistics data. 

  19. Ministry of Education & National for Lifelong Education(2009). 2009 White paper on lifelong education. 

  20. Ministry of Education & National Institute for Lifelong education(2013). 2011.2012 Lifelong Education White Paper. 

  21. Ministry of Education(2014). The guidelines of lifelong education field training programs. 

  22. National Institute for Lifelong Education(2011). Issue paper for activating placement of lifelong educators. 

  23. No, J. H.(1996). John Dewey's education theory: Reflective thinking and education. Seoul: Muneumsa. 

  24. Oh, I. K. & Choi, J. I.(2005). Methodology of developing educational programs. Seoul: Hakjisa. 

  25. Park, J.H. & Choi, H.J.(2008). Exploration of College Students' Experiences in Practicum for the Lifelong Educator Certificate. The Journal of Lifelong Education, 14(4), 215-243. 

  26. Park, M. S..Jang, E. S. & Park, S. J.(2012). Analysis of important factors in participation of adult learners in the lifelong learning using the AHP method. The Journal of Educational Studies. 33(1), 165-186. 

  27. Soon, D. K.(2010). A study on the effect of a social work field practicum on the professional identity of social work. Published doctoral dissertation. Konkuk University. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로