$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

『전래놀이 프로그램』이 지역아동센터 아동의 자아존중감과 사회적 능력에 미치는 영향
The Effects of a 『Traditional Play Program』 on a Child's Self-Esteem and Social Competency in a Community Child Center 원문보기

兒童學會誌 = Korean journal of child studies, v.36 no.6, 2015년, pp.39 - 57  

김민석 (동신대학교 상담심리학과) ,  최진아 (동신대학교 상담심리학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aimed to confirm the usefulness of a "Traditional Play Program" in a self-esteem and social competency enrichment program at a Community Child Center. The subjects of this research comprised 12 children attending L Community Child Center in M city and participated in a "Traditional Play P...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 이에 본 연구에서는 취약한 가정이나 사회 환경에 처해 있는 지역아동센터 아동들을 대상으로 하여 『전래놀이 프로그램』이 아동의 자아존중감과 사회적 능력에 미치는 영향을 알아봄으로써 전래놀이의 효과를 규명하고자 한다. 또한 이를 통하여 전래놀이가 지역 아동센터 아동의 자아존중감과 사회적 능력을 증진시키기 위한 심리․정서지원 프로그램으로 유용한지를 확인하고 이를 아동 대상의 개입방법으로 활용하고자 한다.
  • 이와 같이 집단놀이로서의 전래놀이가 아동의 자아존중감과 사회적 능력에 효과가 있는 것으로 보고되고 있으나, 그 대상이 저소득층 아동이거나 지역아동센터의 아동인 연구는 거의 없는 실정이다. 이에 본 연구에서는 취약한 가정이나 사회 환경에 처해 있는 지역아동센터 아동들을 대상으로 하여 『전래놀이 프로그램』이 아동의 자아존중감과 사회적 능력에 미치는 영향을 알아봄으로써 전래놀이의 효과를 규명하고자 한다. 또한 이를 통하여 전래놀이가 지역 아동센터 아동의 자아존중감과 사회적 능력을 증진시키기 위한 심리․정서지원 프로그램으로 유용한지를 확인하고 이를 아동 대상의 개입방법으로 활용하고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
지역아동센터에서 아동보호, 교육적 기능, 문화서비스, 복지서비스(아동정서지원), 지역사회연계 등의 서비스를 제공함에도 어떤 한계점이 나타나는가? 96%가 저소득층 아동으로서 아동보호, 교육적 기능, 문화서비스, 복지서비스(아동정서지원), 지역사회연계 등의 서비스를 제공받고 있다. 이와 같은 서비스의 제공에도 불구하고, 지역아동센터 이용 아동들의 신체건강, 학업수행, 심리정서 및 정신건강 측면의 문제를 해결하는 데는 어려움이 있다(Son, 2014). 이를 극복하고자 지역아동센터에서는 다양한 프로그램을 통해 서비스를 제공하고 있으나 실제 아동들이 가지고 있는 심리 및 정서적인 요인으로 인한 사회적 부적응 행동은 지속적 으로 증가하고 있고(Shim, 2013), 선행연구에서도 이들에서 낮은 자아존중감, 사회적 능력의결여 및 학습상의 문제를 보고하고 있다.
지역아동센터의 법적 운영 근거는? 지역아동센터는 2004년에 제정된 아동복지법에 근거하여 저소득층 아동을 돕기 위한 사회적 대안으로 운영되고 있다. Ministry of health and welfare & Headquarters for community child center(2013)의 자료에 의하면 지역아동센터를 이용하는 전체아동 중 86.
지역아동센터의 운영 목적은? 지역아동센터는 2004년에 제정된 아동복지법에 근거하여 저소득층 아동을 돕기 위한 사회적 대안으로 운영되고 있다. Ministry of health and welfare & Headquarters for community child center(2013)의 자료에 의하면 지역아동센터를 이용하는 전체아동 중 86.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (55)

  1. Axline, V. (1969). Play therapy. New York: Ballantine. 

  2. Branden, N. (1995). The psychology of self-esteem. New York: John Wiley & Sons, Inc. 

  3. Cho, M. O. (2011). Research on children and parents' satisfaction for regional children's center. Unpublished master's thesis, Chung-Ang University, Seoul, Korea. 

  4. Choi, A. N. (2007). Effect of music therapy on the social activities of low-income class children. Jounal of Arts Psychotherapy, 3(1), 83-102. 

  5. Choi, B. G., & Jeon, K. Y. (1993). Research: A study on the development of the self - esteem inventory. Journal of the Korean Home Economics Association, 31(2), 41-54. 

  6. Chung, K. S., Koh, H. S., & Hwang, J. H. (2011). Effects of a social competence program based on group traditional play activities for young children with social difficulties. The Journal of Eco-Early Childhood Education, 10(2), 191-222. 

  7. Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco: W. H. Freeman. 

  8. Doh, H. S. (1994). Social competence of kindergartners and sixth graders: Its relationships to parental attention, parental protectiveness, the children's sex, and their birth category. Unpublished doctoral dissertation, Ehwa Women's University, Seoul, Korea. 

  9. Gwon, T. Y. (2010). The study on the locality children center program utility condition sand satisfaction - focusing on Gyeongju City and Pohang City -. Unpublished master's thesis, Dongguk University, Seoul, Korea. 

  10. Hwang, H. I. (2004). Effects of traditional play program on elementary school students' self-esteem and pro-sociality. Unpublished master's thesis, Busan National University of Education, Busan, Korea. 

  11. Im, S. M. (2013). An exploratory study on the relationship between after school activity and self-esteem. Unpublished master's thesis, Hanyang University, Seoul, Korea. 

  12. Jeon, B. J. (2005). The impact of traditional play on developing the sociality of elementary school children. Unpublished master's thesis, Chungnam National University of Education, Daejeon, Korea. 

  13. Kim, C. D., Kim, H. S., Shin, E. J., Lee, S. H., & Choi, H. N. (2011). The program development and evaluation of counseling and psychology education. Seoul: Hakjisa. 

  14. Kim, H. G. (2007). The effect of traditional-play program on the attention and self-esteem of children with ADHD. Unpublished master's thesis, Yeungnam University, Gyeongbuk, Korea. 

  15. Kim, H. J. (2010). An effect of group art therapy on self-esteem and peer relationship of low-income children. Unpublished master's thesis, Yeungnam University, Gyeongbuk, Korea. 

  16. Kim, H. Y. (2002). The effects of korean traditional games on self-esteem and sociability. Unpublished master's thesis, CheongJu National University of Education, Chungbuk, Korea. 

  17. Kim, J. M. (2000). Types of folk play preferred by elementary school children. Unpublished master's thesis, Ehwa Women's University, Seoul, Korea. 

  18. Kim, J. P. (2005). Effects of folk game on the self-esteem and interpersonal relationship in elementary school children. Unpublished master's thesis, Seoul National University of Education, Seoul, Korea. 

  19. Kim, S. A. (2010). The effect of traditional playing activities on emotional intelligence and social competence of young children's. Unpublished master's thesis, Dongguk University, Seoul, Korea. 

  20. Kim, S. Y (2010). The actual state and activation plan of community child center programs. Unpublished master's thesis, Kosin University, Busan, Korea. 

  21. Kim, Y. A. (2009). The effects of group integrated play therapy program on the senses of self-respect and self-effectiveness as well as sociability of a child. Unpublished master's thesis, MyongJi University, Seoul, Korea. 

  22. Kim, Y. E., & Park, M. R. (2007). Research on the self-respect awareness of children in regional children's centers. Korean Journal of Clinical Social Work, 4(3), 61-89. 

  23. Ko, M. S. (2007). The effects of group play program on self-esteem and social competence of the children in low income and one parent family. Unpublished master's thesis, Kyungsung University, Busan, Korea. 

  24. Ko, Y. J. (2008). The effects of the group theraplay program using traditional play on the lowincome group children's self-concepts and peer interactions. Unpublished master's thesis, MyongJi University, Seoul, Korea. 

  25. Kweak, H. S. (2004). The effect of Korea traditional play activity on young children's social development. Unpublished master's thesis, Wonkwang University, Iksan, Korea. 

  26. Kwon, S. H. (2009). The effect that traditional play activity has on self-esteem and satisfaction of school life of the underachievers in elementary school. Unpublished master's thesis, Yeungnam University, Gyeongbuk, Korea. 

  27. Landreth, Garry. L. (2012). Play therapy: The art of the relationship(3th ed). New York, NY: Brunner-Routledge. 

  28. Lee, B. R. (2010). The effects of the traditional play with rhythm on the development of sociality and self-concept of children. Unpublished master's thesis, Dongguk University, Seoul, Korea. 

  29. Lee, C. W. (2002). Effects of traditional play program with parents and peers on social competence of children with special needs. Unpublished master's thesis, Kongju National University of Education, Chungnam, Korea. 

  30. Lee, E. H. (2013). The effect of traditional game programs on the self-respect and sociality of elementary school students. Unpublished master's thesis, Dongguk University, Seoul, Korea. 

  31. Lee, E. S. (2007). Effects of group theraplay program on self-esteem and sociality of children in broken home. Unpublished master's thesis, MyongJi University, Seoul, Korea. 

  32. Lee, E. S. (2009). The effects of korean traditional play on the improvement of prosocial behavior of young children. Unpublished master's thesis, Soongsil University, Seoul, Korea. 

  33. Lee, H. (2007). The research about the main factors has effect on sociality and self-esteem of the low-income group children: The center of Hong-sung country. Unpublished master's thesis, Chungnam National University, Daejeon, Korea. 

  34. Lee, H. A (2005). The effects of korean traditional game on elementary school students' satisfaction and self-esteem. Unpublished master's thesis, Gyeongsang National University, Jinju, Korea. 

  35. Lee. H. J (2002). A study on the effect of traditional game program to develop sociability of the 3rd graders of elementary school. Unpublished master's thesis, Silla University, Busan, Korea. 

  36. Lee, J. H. (2011). Effect of group program by traditional play on children's attitude to school violence and school satisfaction. Unpublished master's thesis, Daejeon University, Daejeon, Korea. 

  37. Lee, K. H. (1994). The Relationship between parents' verbal control modes and children's social competency. Journal of the Korean Home Economics Association, 32(5), 109-123. 

  38. Lee, Y. D. (1997). Fox! Fox! What are you doing?. KBS: Sunday Special. 

  39. Lee, Y. H. (2007). The effects of physical contact Korean traditional plays on social development of young children. Unpublished master's thesis, Seoul National University, Seoul, Korea. 

  40. Maslow, A, H. (1965). Motivation and personality. New York: Harper. 

  41. Ministry of Health and Welfare & Headquarters for community child center (2013). The report on the actual state survey of nationwide community child center. Seoul: Korea. 

  42. Moon, H. J. (2013). The effect of senior elementary school children's perception of family cohesion, adaptability and father's level of participation in child-rearing on their development of sociability. Unpublished master's thesis, Duksung Women's University, Seoul, Korea. 

  43. Oh, S. B., & Nam, H. E. (2000). A research toward the effectiveness and development of a korean traditional play. Korean Society for the Study of Physical Education, 5(1), 97-107. 

  44. Park, K. O. (1998). A study of adolescent's self regulated learning strategies degree and academic achievement, social competency. Unpublished doctoral dissertation, Dong-A University, Busan, Korea. 

  45. Park, T. S. (1997). The effect of Korean traditional group games on the socio-emotional development of children. Unpublished master's thesis, Daegu University, Daegu, Korea. 

  46. Roh, M. H. (1995). Children's attachment to their mothers and social competence. Unpublished doctoral dissertation. Chonnam National University, Kwangju, Korea. 

  47. Rosenberg, M. (1985). Society and adolescents self-image. Princeton, NY: Princeton University Press. 

  48. Shaefer, C. E. (1993). The therapeutic powers of play. Northvale, NJ: Jason Aronson. 

  49. Shim, M. O. (2013). A study on user satisfaction level of local community child centers: Focused on In-cheon metropolitan city. Unpublished master's thesis, Inha University, In-cheon, Korea. 

  50. Shin, S. J. (2003). Promotion of children's self-esteem and sociality through group theraplay program. Unpublished master's thesis, Sookmyung Woman's University, Seoul, Korea. 

  51. Sin, H. S. (2013). Effect of Korean traditional play on young children's social competence and resilience. Unpublished master's thesis, Chungnam National University of Education, Daejeon, Korea. 

  52. Son, S. M. (2014). The effect of community child center program on psychosocial adjustment and satisfaction of children using community child center. Unpublished master's thesis, Sunchun University, Jeonnam, Korea. 

  53. Sweeney, D. S. (1997). Counseling children through the world of play. Oregon: Wipf and Stock Publishers. 

  54. Sweeney, D. S., & Homeyer, L. E. (1997). The handbook of group play therapy: How to do it, how it works, whom it's best for. CA: Jossey-Bass Inc. 

  55. Yoo, Y. S. (2010). A study of the effect of the group play therapy on the unstably attached children's attachment stability, self-esteem, and the sociality promotion. Unpublished doctoral dissertation, Seoul Venture University, Seoul, Korea. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로