최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.13 no.12, 2015년, pp.291 - 301
이숙민 (원광대학교 보건보완대학원) , 송순 (원광대학교 가정아동복지학과)
It was conducted to investigate effects of the group art-therapy for abused children with depressed, anxiety, negative self image. The subjects were 4 children at OOcity OOgroup home. They lived at group home for 4years 5months with any treatment. Group art therapy had been conducted once a week fro...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
아동기는 어떤 시기인가? | 본 연구는 미술치료전문가와 아동학전공자의 융복합적 관점에서 시작되었다. 아동기는 자아가 발달하는 시기로서 양육자와 관계는 아동의 긍정적 자아와 자기상발달에 중요한 시기이다. 학대와 방임으로 인한 아동의 피해가 심각한 이유는 학대와 방임이 아동의 심리․행동과 대인관계 양식에 영향을 미치기 때문이다. | |
아동기에 부모에게 부정적인 경험을 느낀 아동은 어떠한 영향을 받는가? | 아동기에 형성되는 긍정적 자아와 대인관계 양식은 성인기에 이르기까지 아동의 삶의 양식에 영향을 미칠 수 있다[5]. 부모의 방임으로 자신의 존재가치를 인정받지 못하거나 정서적 학대로 모욕적이고, 거부적 반응을 경험한 피학대 아동은 무기력하고, 부정적 자기상을 갖게 될 가능성이 커지며 타인으로부터 스스로 사랑받을 가치가 없는 사람으로 여길 수 있다[9]. 지금까지 연구들에서 지속적인 학대와 방임은 우울. | |
학대를 경험한 아동과 그렇지 않은 아동은 어떤 차이가 있는가? | 불안, 공격성과 관련되며[4] 부모의 학대 경험이 많을수록 우울, 불안 수준이 높은 것으로 나타났다. 학대를 경험한 아동은 학대를 경험하지 않은 아동에 비해 학습능력이 낮고[15] 집중력 장애와 인지손상 등으로 학업성취가 어렵고 공격성, 비행행동문제, 학습부진 등으로 더 소외되고 위축되는 생활을 하게 되어[10] 또래 및 대인관계에서도 원만하지 못한 경우가 많은 것으로 나타났다[6]. 일반적으로 학대를 경험한 아동은 양육자와 애착관계를 회복하기 위해 우울과 공격성을 감추고 있어 잠재적으로 부정적 감정이 지속적으로 이어지며 개입이 필요하다고 한다[28]. |
An, H. S.. An effect of parental abuse experience on self-esteem among children. Journal of Future Early Childhood Education, 21(1), 185-203. 2014.
Choi, O. S. & Lee, K. M. & Kim, K. S. & Choi, S. N. & Lee, M. O 'et al.. Art Therapy. Hakjisa. 2006.
Choi, Y. H., Cha, Y. H. & Kim, S. R. Effect of the art group therapy program to improve the multiple intelligences for young children. Korean Journal of Counseling, 12(3), 1035-1050. 2011.
Harkness, k. & Lumley, M.. Child abuse and neglect and the development of depression in children and adolescents. In J. Abela & B. Hankin(Eds.), Handbook of depression in children and adolescents(466-488). New York: The Guilford Press. 2008.
Hong, G. Ui. Research status and sequelae of child abuse. Department of Health and Human Services. Korea. 2000.
Hong, U. J. Depression and psychological abuse of a child by the child's present self-image, relationships and social development. Unpublished master thesis, Sookmyung Women's University Korea. 1997.
James P. Spradley. Shin, J. Y. Participant Observation. Seoul: Sigmapress. Korea. 1980. 2006.
Jang, H. S. The mediating effect of effortful control in the relationship between physical abuse experience and posttraumatic stress symptoms. The Journal of Play Therapy,18(2),19-31. 2014.
Jeong, I. J. & Park, H. S & Ku, I. H. Figure Characteristics of the Draw-A-Story test for depression in the child care facility. Korea Journal of Art Therapy Research, 9 (1), 63-86. 2006.
Jo, O. J. The emotional abuse, neglect and self-control ability of the child's mother effects on depression in children. Unpublished master thesis, Inha University, Korea. 2004.
Kang, J. S. Effects of a Group Snoezelen Therapy on Anxiety, Depression, and Brain Wave indexes of Children from Low-income Families. Unpublished master thesis, Southseoul University Korea. 2011.
Kang, M. H. & Shin, G. H. The effect of group art therapy on the improvement of self-esteem of children in community centers. Korean Journal of Child Welfare, 9(2), 85-111. 2011.
Kim, G. H.. Effect of child abuse and neglect on child development. Journal of Social Sciences. 24(2), 27-46. Child Education, 20(1),19-32. 2009.
Kim, M. S. & Park, M. S. A study on the relationship of child abuse to academic achievement. Korean Journal of Child Studies, 25(5), 29-40. 2004.
Kim, S. J. & Chung, I. J. A longitudinal study of persistent and recency effect of child maltreatment on depression.anxiety and aggression. Korea Journal of child welfare studies, 43, 1-28. 2013.
Kovacs, M.. "Rating scales to assess depression in school-aged children" Acta pachapsychatrica. 1981.
Korea Art Therapy Association . Theory and practice of art therapy. Daegu : Donga culture publishing company. 1997.
Kramer, E. Art as therapy with children(2nd.). Chicago: Maganolia Street Publishers. 1993.
Kwon, J. E. & Lee, E, J & Nho, C. R. Mediating effects of teacher and peer relationship on the association between child abuse and neglect and school performance. Journal of Korean Society of Child Welfare, 42, 29-54. 2013.
Lee, C. J. & O. J 'et al'. Social competence in accordance with the age of the child status, Human Development Studies, 15 (2), 7-152. 1991.
Lee, E. A. & Lee, S. Y. The effect of group art therapy on emotion regulation ability for the adolescents in low-income family: based on person-centered art therapy. Journal of Adolescent Welfare, 14(2), 25-49. 2012.
Lee, E. J. The effect of group art therapy on self-conception and optimism of children from institutionalized single mother family. Korea Journal of Emotional & Behavioral Disorders. 27(3), 269-296. 2011.
Lee, S. M. . The effect of subject presented group art therapy on the social and personal adaptive behavior for high school student with mild intellectual disabilities. Unpublished doctoral thesis, Wonkwang University, Korea. 2011.
Park, Y. J. & Sung, H. J. The impact of abuse experience from caregivers on children's school adjustment-focusing on the mediating effects of depression and aggression. Korea Journal of child welfare studies 46, 85-114. 2014.
Peterson, A. C. Perceptions of the peer group and friendship in early adolescence. Journal of Early Adolescence, 4, 155-181. 1984.
Se, Y. S. & Kim, J. S. After school Trends in child guidance. Korea Journal of Childhood Education Research,1(1), 2-37. 2004.
Spielberger, C. D. Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. California : Consulting Psychology Press. 1972.
Lee, E. A. & Lee, S. Y. The effect of group art therapy on emotion regulation ability for the adolescents in low-income family: based on person-centered art therapy. Journal of Adolescent Welfare, 14(2), 25-49. 2012.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.