최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.13 no.12, 2015년, pp.325 - 336
The purpose of this study is to confirm the components of users' shared value expectation(SVE) on lifelong education through convergent approaches. After reviewing primary data and collecting secondary data with quantitative and qualitative research methodologies, the components of users' SVE on lif...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
공유기대가치는 무엇인가? | 공유기대가치(Shared Value Expectation)는 특정 사회·조직의 가치 제고 및 질적·양적 확대를 위해, 관련된 활동의 주체들이 상호작용을 통해 공유하는 기대가치를 의미한다. 여기서의 호혜적 상호작용은, 상호 간 혜택의 교환과 공유의 가능성이 전제가 되는 자발적인 상호작용을 의미하며, 행동의 주체는, 정보 이용자, 소비자, 학습자 등 상호작용을 통해 자신이 원하는 가치의 획득과 경험을 기대하는 행동의 주체를 의미한다. | |
결과로 나타난 실용적 관점의 공유기대가치(Shared Value Expectation)는 무엇인가? | 결과로 나타난 실용적 관점의 공유기대가치들은, 평생 교육의 이용자가 평생교육의 혜택을 이성적인 측면에서 기대하는 가치이다. 여기서 정보성은 평생교육을 통해 이용자 스스로가 필요로 하는 정보의 습득을 기대하는 가치이며, 학습성은 이용자가 학습자 입장에서 기대하는 가치를, 교수성은 이용자가 교수자에게 기대하는 가치를 의미한다. 적용성은 평생교육 이용자가 교육의 실무적인 활용성을 기대하고 있음을 제시한다. | |
현대 사회에서의 평생교육의 의미는 무엇인가? | 현대 사회에서의 평생교육은, 시간과 공간을 초월한 교육의 본질적 목적과 역할, 고령화 사회에서의 장기적인 삶의 수준 향상, 자아의 조화로운 활성화, 환경의 변화에 따른 적응력의 지속적 환기 및 사회의 바람직한 관계 유지 필요성 등과 통합적으로 관계되어 개인과 사회, 그리고 자의적 생활 환경과 국가/조직 시스템에 의한 규범적 생활 환경 모두에서 의미하는 바가 적지 않다. 선행연구에서는 평생교육이 학습자 개인의 실용적 필요성[1], 지역 공동체 활성화[2], 대인관계의 확대[3] 측면에서 중요함을 제시하고 있는데, 이러한 연구들은 평생교육이 개인, 사회, 공동체 조직 모두에게 의미가 있으며, 관련 주체 모두의 지속적인 관심과 참여가 필요한 개념임을 환기시키고 있다. |
R. W. Boshier, Psychometric properties of the alternative form of the education participation scale, Adult Education Quarterly, Vol.41, No.3, pp.150-167. 1991.
Hyuk-Jin Oh, A Study on the Meaning and Nature of Local Community Lifelong Education, Journal of Lifelong Education, Vol.12, No.1, pp.53-80. 2006.
Hye Yeab Yoo & Youngwha Kee, A study on the Lifelong Education Program Participation of older adults, The Journal of Lifelong Education and HRD, Vol.5, No.1, pp.55-74, 2009.
Chulho Kim, Study on the Components of Information Users' Value Expectation about Infographics, A Journal of Brand Design Association of Korea. Vol.35, pp.227-238. 2015
Chulho Kim, The Effect of Participating Motives for Lifelong Education on the Releasing of Controlled Inferiority, the Gratification of Retained Desire, and Voluntary Resocialization, Journal of Digital Convergence, Vol.12, No.11, pp.515-530. 2014.
Yang, Heung-Kweun & An, Kwan-Su, A Study on Enhancement of the Lifelong Learning Function at Seoul Museum of History, Seoul Studies. Vol.7, No.3, pp.191-213, 2006.
P. Burgess, Reasons for adult participation in group educational activities, Adult Education, Vol.22, No.1, pp.3-29, 1971.
Don-Min Choi, Hee-Su Lee, & Yeo-Kak Yun, A Study of Needs Assessment on Lifelong Learning, Korea Educational Development Institute, 1999.
Philippe Carre, De la motivation a la formation, Paris: L'Harmattan, 2001.
Young-Ok Sim, As the life-long education which prepares the becoming older in age society senior art education activation plan: Seoul senior welfare in center, Journal of Education Development, Vol.21, No.2, pp.171-196, 2005.
Myeong-Soo Jeon & Sun-Hee Song, Effects that the Type of Participation Motivation of Lifelong Education for the Elderly Influences in the Satisfaction of Education and Life-changing, The Journal of The Korea Contents Association, Vol.12, No.8, pp.438-448, 2012.
Kisoo Jung, An Analysis of Satisfaction Factors of Study Based on Educational Service Quality and Adult Student's Motivation of Learning, The Journal of Lifelong Education and HRD, Vol.7, No.2, pp.1-22, 2011.
Young-Hee Lim, Ju-Yung An, In-Tak Kwon, Structural Relationships of Adult Learners' Participative Motivation, Program Satisfaction, and their Happiness at University Based Lifelong Education Centers, Journal of Korea HRD Research, Vol.7, No.1, pp.45-66, 2012.
Byoung-Ho Jun, A Study on the Factors affecting the Satisfaction and Performance of Information Education in College, Journal of The Korean Association of Information Education, Vol.14, No.4, pp.477-488, 2010.
J. E. Hoyt and S. L. Howell, "Beyond customer satisfaction: Reexamining customer loyalty to evaluate continuing education programs," The Journal of Continuing Higher Education, Vol.59, pp.21-33, 2011.
Jong-Sik Kim & Wang-Kyu Lim, An Impact on the Relationship among Elderly's Motivation to Participate in Lifelong Education, Educational Satisfaction and Life Satisfaction, The Journal of The Korea Contents Association, Vol.14, No.5, pp.179-189, 2014.
In-Tak Kwon, The Effect of Adult Learners' Participative Motivation on their Program Satisfaction and Happiness according to University Continuing Education Programs, The Journal of Educational Research, Vol.11, No.3, pp.139-164, 2013.
Chulho Kim, Scales on Value Expectation to The Olympics and The Sense of Belonging to a Community as Motivators for Building Local Brands' Identities, A Journal of Brand Design Association of Korea, Vol.11, No.2, pp.149-160, 2013.
Chulho Kim, An Exploratory Study on Measuring Value Expectation As a Motivator to Use Digital Signage, Journal of Korea Design Knowledge, Vol.28, pp.79-90. 2013.
M. E. Porter, & M. R. Kramer, Creating shared value, Harvard business review, Vol.89, No.1/2, pp.62-77, 2011.
Hee-Jeong Lee, The Effects of Learning Outcome by Lifelong Education Participation on Adult Learners in University Continuing Education Institutions, Journal of Educational Research, Vol.19, No.2, pp.67-108, 2011.
Houle, C. O. The Inquiring Mind, Madison, WI: University of Wisconsin Press, 1961.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.