[국내논문]기업의 위기대응전략이 브랜드 태도에 미치는 영향 - 위기 유형과 기업의 공익연계 마케팅을 중심으로 - The Impact of Crisis Response Strategy on Brand Attitude - Focus on the Crisis Type and Cause Related Marketing -원문보기
오늘날 많은 기업들이 기업가치를 높이기 위해 최선을 다하고 있지만 이러한 모든 기업들은 위기로부터 자유롭지 못한다. 이와 더불어 위기에 대한 대처의 부족으로서 어려움을 겪고 있는 기업 또한 어렵지 않게 볼 수 있다. 본 연구는 기업의 위기상황에서 기업이 수행하는 위기대응전략(방어적vs수용적)에 대한 소비자들의 태도에 대해 살펴 보았다. 또한 기업이 실시하는 위기대응전략과 기업의 위기 유형(역량 차원vs사회적 책임 차원)간의 상호작용에 대해서도 살펴 보았다. 이와 더불어 기업이 위기상황을 맞기 전에 실시하는 공익연계 마케팅의 메시지 유형(추상적vs구체적)과 위기상황 이후에 실시하는 위기대응전략간의 상호작용에 대해서 역시 살펴 보았다. 또한 이러한 결과는 소비자의 공익연계 마케팅에 대한 관여도를 공변량으로 통제한 후에도 같은 결과가 나타나는지에 대해서도 살펴 보았다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 위기대응전략에 따라 기업의 위기대응은 방어적 전략보다 수용적 전략의 자세를 갖추는 것이 소비자의 태도에 더욱 더 호의적인 것으로 나타났다. 둘째. 기업의 위기대응전략과 기업의 위기 유형간에 유의한 상호작용이 존재하는 것으로 나타났다. 셋째. 기업의 위기대응전략은 공익연계 마케팅 메시지 유형간에 유의한 상호작용이 존재하는 것으로 나타났다. 마지막으로 관여도는 공변량으로서 유의한 효과를 드러냈으며 관여도를 통제한 후에도 기업의 위기대응전략, 기업의 위기 유형, 공익연계 마케팅 메시지 유형간에도 상호작용을 확인할 수 있었다. 연구의 결론 부분에서는 연구결과로 인한 시사점과 한계점, 향후 연구에 대하여 그 방향을 제시하였다.
오늘날 많은 기업들이 기업가치를 높이기 위해 최선을 다하고 있지만 이러한 모든 기업들은 위기로부터 자유롭지 못한다. 이와 더불어 위기에 대한 대처의 부족으로서 어려움을 겪고 있는 기업 또한 어렵지 않게 볼 수 있다. 본 연구는 기업의 위기상황에서 기업이 수행하는 위기대응전략(방어적vs수용적)에 대한 소비자들의 태도에 대해 살펴 보았다. 또한 기업이 실시하는 위기대응전략과 기업의 위기 유형(역량 차원vs사회적 책임 차원)간의 상호작용에 대해서도 살펴 보았다. 이와 더불어 기업이 위기상황을 맞기 전에 실시하는 공익연계 마케팅의 메시지 유형(추상적vs구체적)과 위기상황 이후에 실시하는 위기대응전략간의 상호작용에 대해서 역시 살펴 보았다. 또한 이러한 결과는 소비자의 공익연계 마케팅에 대한 관여도를 공변량으로 통제한 후에도 같은 결과가 나타나는지에 대해서도 살펴 보았다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 위기대응전략에 따라 기업의 위기대응은 방어적 전략보다 수용적 전략의 자세를 갖추는 것이 소비자의 태도에 더욱 더 호의적인 것으로 나타났다. 둘째. 기업의 위기대응전략과 기업의 위기 유형간에 유의한 상호작용이 존재하는 것으로 나타났다. 셋째. 기업의 위기대응전략은 공익연계 마케팅 메시지 유형간에 유의한 상호작용이 존재하는 것으로 나타났다. 마지막으로 관여도는 공변량으로서 유의한 효과를 드러냈으며 관여도를 통제한 후에도 기업의 위기대응전략, 기업의 위기 유형, 공익연계 마케팅 메시지 유형간에도 상호작용을 확인할 수 있었다. 연구의 결론 부분에서는 연구결과로 인한 시사점과 한계점, 향후 연구에 대하여 그 방향을 제시하였다.
This study is to review the attitude of consumers on the crisis response strategy (defensive vs. receptive) that the company implements in crisis situations. Also, the interaction between the crisis response strategy that the company implements and the crisis type of companies (corporate ability vs ...
This study is to review the attitude of consumers on the crisis response strategy (defensive vs. receptive) that the company implements in crisis situations. Also, the interaction between the crisis response strategy that the company implements and the crisis type of companies (corporate ability vs corporate social responsibility) was discussed. In addition, the interaction between the messages (abstract vs. concrete) of public interest associated marketing implemented prior to crisis situations and the crisis response strategy implemented after crisis situations was discussed. And these results were reviewed to see if the same result can come out after controlling the involvement on consumer's public interest associated marketing as a covariate. The main results of this study are as follows. First, regarding the crisis response strategy, in the company's crisis response strategy, the receptive attitude was more favorable for the consumer's attitude than the defensive attitude. Second, it was seen that there is a significant interaction between the crisis response strategy of companies and the crisis type of companies. Third, it was seen that the crisis response strategy of companies has a significant interaction with the message type of public interest associated marketing. Lastly, the involvement showed a significant effect as a covariate and the interaction between the crisis response strategy of companies, the crisis type of company and the message type of public interest associated marketing can be confirmed even after controlling the involvement. In the conclusion of the study, the direction on implications, limitations and future.
This study is to review the attitude of consumers on the crisis response strategy (defensive vs. receptive) that the company implements in crisis situations. Also, the interaction between the crisis response strategy that the company implements and the crisis type of companies (corporate ability vs corporate social responsibility) was discussed. In addition, the interaction between the messages (abstract vs. concrete) of public interest associated marketing implemented prior to crisis situations and the crisis response strategy implemented after crisis situations was discussed. And these results were reviewed to see if the same result can come out after controlling the involvement on consumer's public interest associated marketing as a covariate. The main results of this study are as follows. First, regarding the crisis response strategy, in the company's crisis response strategy, the receptive attitude was more favorable for the consumer's attitude than the defensive attitude. Second, it was seen that there is a significant interaction between the crisis response strategy of companies and the crisis type of companies. Third, it was seen that the crisis response strategy of companies has a significant interaction with the message type of public interest associated marketing. Lastly, the involvement showed a significant effect as a covariate and the interaction between the crisis response strategy of companies, the crisis type of company and the message type of public interest associated marketing can be confirmed even after controlling the involvement. In the conclusion of the study, the direction on implications, limitations and future.
상황적 위기커뮤니케이션 이론은 귀인이론을 바탕으로 하는데, 귀인이론(attribution theory)이 란 누구의 책임으로 인해 비롯되었는지를 찾는 것이다. 구체적으로 소비자들은 특정한 사건이 발생한 이유에 대해서 알기를 원하기 때문에 소비자 스스로 그에 관한 원인을 찾는다고 주장한다(Weiner, 1985; Wong &Weiner, 1981).
상황적 위기커뮤니케이션에 따른 위기대응전략을 유형화하고, 세분화하면?
상황적 위기커뮤니케이션에 따른 위기대응전략을 살펴보면 크게는 부인, 감소, 수정의 세 가지로 유형화하고 다시 세분화하여 부인, 공격자 공격, 책임전가, 변명, 정당화, 고통, 입지강화, 칭찬, 보상, 행동시정, 사과의 열한가지의 위기대 응전략을 제시하였다. 이를 바탕으로 진행된 여러 연구결과에 의하면 조직의 책임성 정도가 낮으면 책임전가, 또는 해당하는 사건에 대한 부인의 방어적 전략이 효과적이라고 하였다.
공익연계 마케팅 개념이 등장하게 된 이유는 무엇인가?
기업이 실시하는 사회공헌활동이 비록 기업의 이미지를 증대시켜 기업에 대한 이익을 증대시 킨다는 장점이 있다고 할지라도 사회공헌활동에 대한 재무적 비용은 기업으로선 부담이 될 수 있다. 이에 이러한 측면에서 등장한 개념이 바로 공익연계 마케팅(Cause-Related Marketing: CRM)이다.
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