최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국건설관리학회논문집 = Korean journal of construction engineering and management, v.16 no.3, 2015년, pp.152 - 164
이태원 (연세대학교 건축공학과) , 이강
Enhancing clarity and transparency of the pricing guide for technical services for public construction works enables the prediction and reimbursement of the service cost for project owners and bidders, while it would also yield benefits for engineers who carry out the construction tasks. In order to...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
도로, 철도, 항만 등 설계용역의 대가 산출기준 변경사항은? | 국토교통부에서는 도로, 철도, 항만 등 설계용역의 대가 산출기준을 공사비요율방식에서 실비정액가산방식으로 바꾸어 가면서 설계용역의 '세부과업 단위별 투입인원수 산정 기준'을 제시하여 투입인력 산출의 적정성을 강화하고자 하였다. 또한 2014년에는 건설기술용역의 국제경쟁력 향상을 위해 '건설사업관리 대가기준'을 개정하여, '공사 비요율방식'을 폐지하고 실제 일한 만큼 용역비 지급이 가능하도록 '실비정액가산방식'으로 원가계산 방식을 일원화하였다. | |
원가계산기준의 기본은 「국가계약법」을 근간으로 하는 기획재정부 계약예규인 ‘예정가격 작성기준’의 예외사항은? | 우리나라 원가계산기준의 기본은「국가계약법」을 근간으로 하는 기획재정부 계약예규인 ‘예정가격 작성기준’으로 볼 수 있으며, 동 예규에서 공사, 물품, 용역 등 모든 분야에 대한 원가계산 적용기준을 규정하고 있다. 하지만, ‘예정가격 작성 기준’에서는 엔지니어링사업대가기준 등 다른 법령에서 대가 기준(원가계산기준)을 규정하고 있는 경우 동 기준에 따라 원가계산 할 수 있도록 허용하고 있으며, 이에 따라 관계부처별로 용역의 특성에 따른 별도의 용역 대가기준을 규정 및 관리하고 있다. | |
제 경쟁력을 갖추지 못한 것의 원인으로 볼 수 있는 것은? | 국내 건설기술용역업체들이 지금과 같이 국제 경쟁력을 갖추지 못한 것은 여러 가지 원인이 있겠으나 능력 있는 기술자 에게 적정한 대가가 주어지지 않는 현재 우리나라의 대가기 준에도 원인이 있다 하겠다. |
City of South San Francisco, CA., Department of Public Works (2014). Regulations and Guidelines of Cost Estimating for Professional Services in Local government, Site-Survey and Questionares & Answers Session.
Lee, U., Yoo, W., Kim, T., Cha, M., and Cho, H. (2012). 'Improvement of Estimating Method for Construction Management Service Fee by Case Study', Korean journal of Construction Engineering and Management, KICEM, 13(4), pp. 17-20.
Ministry of Strategy and Finance (2014). Article 15 through 22 of Criteria for Preparation of Projected Price.
Ministry of Strategy and Finance (2013). Article 2 Sub-Paragraph 2 of the Enforcement Decree of the Act on Contracts to Which the State is a Party.
Ministry of Industry, Trade and Energy (2012). Article 7 through 10 of criteria for Project Price for Engineering Project.
Ministry of Land, Infrastructure and Transport (2014). Article 4 of Price Criteria for Construction Project Management.
Ministry of Land, Infrastructure and Transport (2013). Article 4 and 7 of Price Criteria for Construction Supervision.
Ministry of Land, Infrastructure and Transport (2012). Article 8 of Work Scope and Price Criteria for Architect for Public Works.
Office of Management and Budget(OMB) of the USA, Cost Principles of Circular A-122.
Public Procurement Service (2014). Criteria for Application of Expenses Ratio in Cost Calculation for Construction, Industrial, Environmental and Facilities Works.
Statistics Korea (2014). Article 15 Sub-Paragraph 1 of the Statistics Act.
The Institute of Professional Engineers of Japan (2011). Guideline for Remuneration for Engineers.
The Institute of Professional Engineers of New Zealand (2014). Fee Guidelines for Consulting Engineering Services.
US Department of Defense (2011). Unified Facilities Criteria(UFC) Handbook: Construction Cost Estimating.
US General Services Administration (2014). Cost Principles and Procedures, Part 31 of Federal Aquisition Regulations(FAR) of the USA.
US Environmental Protection Agency, Cost Advisory and Financial Analysis Division of Office of Aquisition Management (1994). EPA-2002-B-94-003 Guide for Preparing Independent Government Cost Estimates.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.