최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국건설관리학회논문집 = Korean journal of construction engineering and management, v.15 no.2, 2014년, pp.33 - 43
이태원 (연세대학교 건축공학과) , 이강 (연세대학교 건축공학과)
정부, 지방자치단체 및 기타 공공기관 등이 필요로 하는 각종 시설공사, 물품, 용역 등의 조달은 국가예산을 사용하여 집행되고 있다. 우리나라에서는 국가의 예산을 효율적으로 집행하기 위하여 "국가를 당사자로 하는 계약에 관한 법률" 시행령 제9조 제1항 제2조에서 예정가격의 결정기준 중 원가계산에 의한 가격에 관하여 규정하고 있고, 이를 근거로 사업목적에 따라 소관부서별로 각기 원가계산에 의한 예정가격의 결정을 위한 대가기준을 가지고 있다. 본 연구는 기술용역의 대가기준에 관한 고찰을 통하여 투명성을 확보할 수 있는 용역비 산출방법을 도출하여 공공기관이 보다 합리적이고 효율적인 예산집행을 할 수 있도록 현실적인 개선방안을 제시하는데 그 목적이 있다.
Goods, services and construction works needed by central government entities, local government entities, and other public institutions are procured with national budget. For efficient budget execution, Article 9 Paragraph 1 of the Enforcement Decree of the Act on Contracts to Which the State is a Pa...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
기술용역 대가기준의 기본이 되는 것은? | 기술용역의 대가기준은 용역의 성격에 따라 기획재정부, 산업통상자원부 및 국토교통부 등에서 제정·운용하고 있다. 그 중 산업통상자원부에서 제정한 ‘엔지니어링사업대가기준'은 기술용역 대가기준의 기본이 되고 있다(Ministry of Industry, Trade and Energy 2012). 그런데, 동 기준은 제경비의 산정 및 정산 기준이 모호하고, 기술료의 경우는 구체적으로 적용되는 기술과 이에 수반되는 적절한 이윤이 명확하게 표현되지 않아서, 용역의 대가를 투명·공정하게 집행하는데 제약이 되고 있다. | |
기술용역의 대가기준을 운용하는 곳은? | 기술용역의 대가기준은 용역의 성격에 따라 기획재정부, 산업통상자원부 및 국토교통부 등에서 제정·운용하고 있다. 그 중 산업통상자원부에서 제정한 ‘엔지니어링사업대가기준'은 기술용역 대가기준의 기본이 되고 있다(Ministry of Industry, Trade and Energy 2012). | |
엔지니어링사업대가기준이 가진 문제점은? | 그 중 산업통상자원부에서 제정한 ‘엔지니어링사업대가기준'은 기술용역 대가기준의 기본이 되고 있다(Ministry of Industry, Trade and Energy 2012). 그런데, 동 기준은 제경비의 산정 및 정산 기준이 모호하고, 기술료의 경우는 구체적으로 적용되는 기술과 이에 수반되는 적절한 이윤이 명확하게 표현되지 않아서, 용역의 대가를 투명·공정하게 집행하는데 제약이 되고 있다. |
General Services Asministrations, Part 31 of Federal Aquisition Regulations(FAR) of the USA.
Kim, Gyuntae, Han, Jaegu and Shin, Eunyoung (2007). 'Analysis on the Domestic Actual Budgeting for Construction Engineering Project.' Korea Institute of Construction Engineering and Management Conference Paper Collection, pp. 999-1000.
Kim, C., Jung, Y., Kim, Y., Hyun, C. (2002). 'A Study on the Estimating Strategy for the Design Phase VE Consulting Fee', Korean Journal of Construction Engineering and Management, KICEM, 3(1), pp. 97-106.
Lee, U., Yoo, W., Kim, T., Cha, M., Cho, H. (2012). 'Improvement of Estimating Method for Construction Management Service Fee by Case Study', Korean Journal of Construction Engineering and Management, KICEM, 13(4), pp. 17-20.
Korea Software Industry Association, (2013). Guideline for SW Project Price Calculation, pp. 1-27.
Ministry of Strategy and Finance, (2013). Article 2 Sub-Paragraph 2 of the Enforcement Decree of the Act on Contracts to Which the State is a Party.
Ministry of Strategy and Finance, (2012). Article 15 through 22 of Criteria for Preparation of Projected Price.
Ministry of Finance, (1994). Enforcement Decree of Budget and Accounting Act.
Ministry of Finance, (1969). Regulations on the Handling of Contracting Tasks.
Ministry of Finance, (1969). Article 76 through 78 of the Enforcement Decree of Budget and Accounting Act.
Ministry of Industry, Trade and Energy, (2012). Article 7 through 10 of criteria for Project Price for Engineering Project.
Ministry of Industry, Trade and Energy, (2007). Criteria for Project Price for Software Projects.
Ministry of Land, Infrastructure and Transport, (2013a). Article 4 of Price Criteria for Construction Project Management.
Ministry of Land, Infrastructure and Transport, (2013b). Article 4 and 7 of Price Criteria for Construction Supervision.
Ministry of Land, Infrastructure and Transport, (2012). Article 8 of Work Scope and Price Criteria for Architect for Public Works.
Office of Management and Budget(OMB) of the USA, Cost Principles of Circular A-122.
Public Procurement Service, (2013a). Criteria for Application of Expenses Ratio in Cost Calculation for Construction, Industrial, Environmental and Facilities Works.
Public Procurement Service, (2012). Public Procurement Statistics as of December 31, 2012. pp. 43-56.
Public Procurement Service, (2013b). Criteria for Execution of Construction Works, pp. 81-122.
The Institute of Professional Engineers of Japan, (2011). Guideline for Remuneration for Engineers.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.