최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기보건의료산업학회지 = The Korean journal of health service management, v.9 no.1, 2015년, pp.123 - 131
The purpose of this study was to investigate the relationships among self-leadership, stress coping skills, and college life adjustment in nursing students. The data were collected using a self-reported questionnaire from November 4 to November 22. The subjects of the study were 335 nursing students...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
셀프리더십이란 무엇인가? | 셀프리더십의 개념은 Manz & Sims[5]에 의해 개발되었으며, 스스로 자기 자신에게 영향을 미치기 위해서 사용되는 행동, 사고방식, 그리고 감정 등에 초점을 맞춘 자율성을 지닌 리더십으로 지시, 명령, 통제, 보상, 처벌 등에 의해 발휘되는 전통적인 리더십보다는 자기 스스로 성취목표를 설정하고 그 목표 달성에 대한 보상을 스스로 정하거나 성취목표를 이루지 못했을 때 자아비판이나 처벌을 하는 등의 자율성을 강조한 것이라고 하였다. 이러한 셀프리더십은 예비 간호사인 간호대학생들에게도 필수적인 것으로 자신의 행동에 책임감을 가지고 스스로 설계한 목표를 향하여 자율성과 열정을 가지고 나아가게 하는 등 개인적 성장에 많은 긍정적 영향을 주며, 대학생에게 필요한 역량향상에 도움을 준다. | |
대학생활 적응에 영향을 미치는 변인은 어떤것들이 있는가? | 바람직한 대학생활 적응이란 대학생이 대학생활과 적절한 관계를 유지하기 위해서 새로운 환경에 직면하였을 때, 자발적으로 행동하고 위험을 감수하며 자신을 환경에 내맡기기보다는 환경을 최대화하고 이용하는 것을 의미한다[6]. 그간 선행연구에서는 대학생활 적응에 영향을 미치는 변인으로 자아존중감, 애착, 스트레스, 심리적 안녕감, 대처방식, 사회적지지, 성격, 자기효능감 등 대부분 개인의 심리적 요인이나 외적 변인들이 규명되었다[7][8][9]. 건강한 적응을 하기 위해서는 효율적인 스트레스 대처능력의 사용과 관계가 있음이 강조되고 있으며[10], 자기 스스로를 합리적인 방향으로 이끌어나가고 자율과 책임을 강조하는 셀프리더십이 요구된다고 하겠다. | |
간호대학생의 스트레스가 지속될 경우 어떠한 영향을 미치는가? | 뿐만 아니라 학교에서 배운 이론을 임상에 적용하는 한계점과 임상의 새로운 환경과 예상치 못하는 위기상황, 대상자와 보호자와의 대인관계, 역할 수행, 무력감 등으로 인한 스트레스를 경험하게 된다[2]. 이러한 스트레스가 지속되면 적응하지 못하고 여러 가지 신체적 건강 문제뿐만 아니라 불안, 실패감, 긴장, 좌절, 우울 등의 심리적 어려움을 경험하게 되어[2][3], 차후 간호사로서 직업선택과 전문성에도 영향을 미칠 수 있다. Lovelace et al. |
H.J. Yang(2003), Interaction effects of daily stress and self-esteem affects the college life, Yonsei Research Consultation, Vol.19;111-127.
S.J. Whang(2006), The relationship between clinical stress, self-efficacy, and self-esteem of nursing college students, Journal of Korean Academy Society of Nursing Education, Vol.12(2);205-213.
N.S. Ha, K.S. Han, J. Choi(1998), The relationship of perceived stress, ways of coping, and stress response of nursing students, Journal of Korean Academy of Nursing, Vol.28(2);358-368.
K.J. Lovelace, C.C. Manz, J.C. Alves(2007), Work stress and leadership development: The role of self-leadership, shared leadership, physical fitness and flow in managing demands and increasing job control, Human Resource Management Review, Vol.17;374-387.
C.C. Manz, H.P. Sims(1980), Self-management as a substitute for leadership a social learning perspective, Academy of Management Review, Vol.15;361-367.
K.O. Hong, H.W. Kang(2010), The influence of college students' attachment to parents, their self-efficacy for academic attainment to college life adaptation, The Association of Young Children Studies, Vol.13(1);133-144.
E.I. Jeong, Y.H. Park(2009), Development and validation of the college adjustment scale, Korean Journal of Educational Methodology Studies, Vol.21(2);69-92.
E.A. Kim(2011), Developing a prediction model regarding adjustment of nursing students to college life, Unpublished doctoral dissertation. Chonnam National University, pp.10-22.
M.H. Sung(2008), The relationships between peer attachment, self-esteem and adjustment to college life in female college students, Journal of Korean Academy of Public Health Nursing, Vol.22(1);84-96.
S.H. Spence, J. Sheffield, C. Donovan(2002), Problem-solving orientation and attributional style: moderators of the impact of negative life events on the development of depressive symptoms in adolescence?, Journal of Clinical child Psychology, Vol.31;219-229.
F. Franz(2009), Statistical power analyses using G*Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses, Behavior Research Methods, Vol.41;1149-1160.
C.C. Manz(1986), Self-leadership: toward an expanded theory of self-influence processes in organizations, Academy of Management Review, Vol.11(3);585-600.
H.S. Kim(2002), The relationship between self-leadership and job satisfaction of middle school teacher, Unpublished master's thesis, Soongsil University, pp.13-20
S. Folkman, R.S. Lazarus(1985), If it changes it must be a process: Study of emotion and coping during three stages of a college examination, Journal of Personality and Social Psychology, Vol.48(1);150-170.
J.H. Kim(1987), Relations of perceived stress, cognitive set, and coping behaviors to depression, Unpublished doctoral dissertation, Seoul National University, pp.48-49.
C.Y. Kim(2006), Self-differentiation, stress level and stress coping strategies of nursing students, Journal of Korean Academy Society of Nursing Education, Vol.12(2);238-247.
R.W. Baker, B. Siryk(1984), Measuring adjustment to college, Journal of Counselling Psychology, Vol.31(2);179-189.
M.A. Park(2009), Self-leadership, stress on clinical practice, and stress coping styles in nursing students', Master's thesis, Kyungpook National University, pp.16-17.
N.Y. Yang, S.Y. Moon(2011), The Impact of health status, health promoting behaviors, and social problem ability on college adjustment among nursing students, Journal of Korean Academy Society of Nursing Education, Vol.19(1);33-42.
J.Y. Ahn, H.K. Lim(2005), College adjustment of female students, Korean Journal of Human Ecology, Vol.14(1);233-239.
J.W. Lee, Y.S. Eo(2013), Effect of clinical stress and stress coping on college adjustment in nursing students, The Korean Journal of Health Service Management, Vol.7(2);125-134.
A. Wang, L. Chen, B. Zhao, Y. Xu(2006), First-year students' psychological and behavior adaptation to college: The role of coping strategies and social support, US-China Education Review, Vol.3(5);51-57.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.