$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

문화적응스트레스 및 정서조절이 다문화가정 아동의 우울/불안에 미치는 영향 : 사회적 지지 매개효과를 중심으로
Effects of Acculturative Stress and Emotional Control on Depression/Anxiety in Children from Multicultural Families: Mediating Effects of Social Support 원문보기

한국지역사회생활과학회지 = The Korean Journal of Community Living Science, v.26 no.3, 2015년, pp.551 - 563  

우희정 (광주대학교 사회복지학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study examines the mediating effects of social support on 1) the relationships between acculturative stress and depression/anxiety and 2) the relationships between emotional control and depression/anxiety in children from multicultural families. Pearson's correlations between variables were ana...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 지금까지의 선행연구들을 살펴보았을 때 대다수가 다문화가정 아동의 학교적응이나 문제행동에 대하여 관련 변인들 간의 관계나 영향력을 다루어 왔으나 다문화가정 아동의 우울/불안을 중심으로 영향 변인을 살핀 연구는 소수에 불과하고 더욱이 우울/불안에 영향을 주는 관련변인들을 단편적으로 연구하여 그들과의 관계나 영향력을 밝힌 연구들은 있으나 사회적 지지를 매개변인으로 하여 다문화가정아동의 우울/불안을 심도 있게 다룬 연구는 부족한 상태이다. 따라서 다문화가정 아동들에 있어서 문화적응스트레스와 정서조절이 우울과 불안 같은 심리적인 문제에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴봄으로써 심리적으로 건강하게 발달할 수 있는 방안을 모색하고자 한다. 또한 이들 간의 관계에서 사회적 지지인 교사와 또래의 지지가 어떠한 매개요인으로 작용하는지를 구체적으로 살펴봄으로써 이중문화로 인한 문화적응스트레스로부터의 영향력을 감소시키는데 도움을 주고, 정서조절능력을 길러서 궁극적으로 우울/불안을 감소시키는데 도움을 주고자 한다.
  • 따라서 다문화가정 아동들에 있어서 문화적응스트레스와 정서조절이 우울과 불안 같은 심리적인 문제에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴봄으로써 심리적으로 건강하게 발달할 수 있는 방안을 모색하고자 한다. 또한 이들 간의 관계에서 사회적 지지인 교사와 또래의 지지가 어떠한 매개요인으로 작용하는지를 구체적으로 살펴봄으로써 이중문화로 인한 문화적응스트레스로부터의 영향력을 감소시키는데 도움을 주고, 정서조절능력을 길러서 궁극적으로 우울/불안을 감소시키는데 도움을 주고자 한다.
  • 본 연구 대상인 학령기 아동들은 가정보다 학교에서의 생활이 더 많은 부분을 차지하게 되므로 학교현장에서 친구와 교사로부터 받는 사회적 지지가 중요한 영향요인으로 작용하리라 예측하며 사회적 지지원으로 친구지지와 교사지지를 사용하고자 한다. 사회적 지지에 관한 선행 연구들은 사회적 지지가 학교적응에 직접적으로 영향을 준다고 밝히고 있으며(Lee 2010; Un 2010), 다문화가정 아동을 대상으로 한 연구들에서도 학교생활 적응과 관련하여 교사지지, 또래지지 등의 사회적 지지의 영향을 밝히고 있다(Ko 2009; Seo 2009).
  • 본 연구는 다문화가정 아동의 우울/불안에 관하여 문화적응스트레스와 정서조절의 영향력과 사회적 지지의 매개적 역할을 살펴보기 위해 실시되었다. 이를 위해 광주ㆍ전남지역의 초등학교를 중심으로 3~6학년에 재학 중인 다문화가정 아동 199명을 대상으로 분석을 실시하였다.
  • 요컨대 다문화가정 아동의 경우 문화적 차이로 인한 다양한 스트레스를 경험할 가능성이 더욱 많고 또한 이러한 스트레스를 경험하는 아동들은 불안, 우울, 소외감을 느끼게 되고 정체감 혼란 같은 일련의 스트레스 행동을 보이기도 한다는 것이다. 이렇듯 다문화가정 아동이 겪는 문화적응스트레스가 우울/불안 등의 심리적 문제 발생에 영향을 미치는 요인임을 생각할 때 이에 대한 다각적인 연구가 필요하리라 보며 본 연구에서는 문화적응스트레스를 외국인 어머니 나라의 문화로 인해 받게 되는 스트레스로써 이중문화에 의한 차이, 편견과 무시, 따돌림 등으로 인한 스트레스 등을 포함하여 우울/불안과의 관계를 살펴보고자 한다.
  • 이상의 결과와 같이 본 연구는 문화적응스트레스, 정서조절이 우울/불안에 미치는 영향과 이들 관계에서 사회적 지지의 매개효과를 제시하였다. 이를 토대로 다문화가정 아동의 우울/불안을 줄이고 긍정적인 심리적 발달을 할 수 있도록 예방 교육 및 향상 프로그램을 개발하는 데 활용할 수 있는 기본 자료를 제공할 수 있을 것이다.
  • 즉, 정서조절에 실패를 거듭하여 만성화되고 더욱 심각한 부정적 결과로 이어지지 않도록 정서조절 능력에 대한 연구는 매우 필요하다고 판단된다. 이에 본 연구는 우울/불안에 영향을 미칠 수 있는 다문화가정 아동들의 정서조절 능력에 관해 심도 있게 연구해 보고자 한다.
  • 이에 본 연구에서는 다문화가정 아동에게 중요한이슈가 되고 있는 우울/불안에 관하여 문화적응스트레스와 정서조절의 영향력과 사회적 지지의 매개적 역할을 검토하고자 한다. 사회적 지지를 친구지지와 교사지지로 구분하였고 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
  • Lee(2010)는 다문화가정 아동의 문화적응스트레스와 학교적응 간의 관계에서 친구지지가 조절하는 것으로 밝혔다. 이처럼 사회적 지지는 스트레스를 감소시키거나 조절할 수 있는 요인이므로 본 연구에서도 문화적응스트레스가 우울/불안에 미치는 영향에서 사회적 지지의 매개효과를 살펴보고자 한다. 또한 정서조절과 우울에 관한 연구에서 사회적 지지의 매개효과를 직접적으로 다룬 연구들은 없으나, 사회적 지지와 정서조절, 우울을 각각 다룬 연구들을 살펴볼 때, Asher & Parker(1989)는 또래와의 친밀감은 정서조절을 도와주고 정서적 지원을 제공하여 사회적 지지가 정서조절에 긍정적 영향을 미친다고 하였고, Meadows(2007)의 연구에서 사회적 지지는 우울을 경감시키는 효과가 있다고 보고하고 있다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
아동기란 무엇인가? 아동기는 발달단계상 청소년기로 접어드는 발달적 전환기로서, 다양한 변화를 경험하고 그에 따른 스트레스가 크기 때문에 우울, 불안과 같은 심리 정서적 문제의 발생율이 높은 것으로 보고되고 있다. 또한 아동기 때 우울증이나 불안장애를 경험하게 되면 다양한 문제들로 인하여 어려움을 겪게 되고 아동기 이후 성인기까지도 그 어려움이 지속될 수 있어서 심각성이 크다고 한다(Mazza 2008).
아동기 때 우울, 불안과 같은 심리 정서적 문제를 경험하는 것이 위험한 이유는? 아동기는 발달단계상 청소년기로 접어드는 발달적 전환기로서, 다양한 변화를 경험하고 그에 따른 스트레스가 크기 때문에 우울, 불안과 같은 심리 정서적 문제의 발생율이 높은 것으로 보고되고 있다. 또한 아동기 때 우울증이나 불안장애를 경험하게 되면 다양한 문제들로 인하여 어려움을 겪게 되고 아동기 이후 성인기까지도 그 어려움이 지속될 수 있어서 심각성이 크다고 한다(Mazza 2008). 또한 Kovacs et al.
아동기의 특징은 무엇인가? 아동기는 발달단계상 청소년기로 접어드는 발달적 전환기로서, 다양한 변화를 경험하고 그에 따른 스트레스가 크기 때문에 우울, 불안과 같은 심리 정서적 문제의 발생율이 높은 것으로 보고되고 있다. 또한 아동기 때 우울증이나 불안장애를 경험하게 되면 다양한 문제들로 인하여 어려움을 겪게 되고 아동기 이후 성인기까지도 그 어려움이 지속될 수 있어서 심각성이 크다고 한다(Mazza 2008).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (49)

  1. Achenbach TM(1991) Manual for the child behavior checklist/4018 and 1991 profile. University of Vermont : Burlington, VT 

  2. Asher S, Parker J(1989) Significance of peer relationship problem in childhood. In Schneider B, Attili G, Coie JD, eds. Social competence in development perspective. Kluwer: Dordrecht 

  3. Barlow DH, Allen LB, Choate M(2004) Toward a unified treatment for emotional disorders. Behavior Therapy 35, 205-230 

  4. Baron RM, Kenny DA(1986) The moderator variable distinction in social psychological research. J Personality Psychol 51, 1173-1182 

  5. Cassel JC(1976) The contribution of the social environment to host resistance. Am J Epidemiol 104, 107-123 

  6. Choi SW(2009) A study of the factors affecting internalizing porbllems of children in multicultural Families-focused on those in the areas of Daejeon and Chungcheung porvince. Master's Thesis, Chungman National University 

  7. Cobb S(1976) Social support as a moderator of life stress. Psychosomatic Med 38, 300-314 

  8. Cohen S, Will TA(1985) Stress, social support and the buffering hypothesis. Psychol Bulletin 98, 310-357 

  9. Cole PM, Michel MK, Teti LO(1994) The development of emotion regulation and disregulation: a clinical perspective. Monographs Res Child Develop 59, 73-100 

  10. Dubow EF, Ullman DG(1989) Assessing social support in elementary school children; the survey of children's social support. J Clin Child Psychol 13, 99-125 

  11. Grusec JE, Lytton H(1988) Social development. Springer-Verlag : NY 

  12. Han MH(1995) A study on stress, perceived social supports, and behavior problems of children. Doctoral's Thesis, Seoul National University 

  13. Harker K(2001) Immigrantgeneration, assimilation, and adolescent psychological well-being. Soc Forces 79, 969-1004 

  14. Harris PL, Olthof T, Terwogt MM, Hardman CE(1987) Children's knowledge of the situations that provoke emotion. Intern J Behavioral Develop 10, 319-343 

  15. Hong JJ(2004) A study on psychosocial adaptation of youth in Mongolian migrant workers' family. Master's thesis, Ewha Womans University 

  16. Jang CS(2011) The effects of disabled siblings-related stress on depression and aggression of other siblings with no disabilities: Focusing with the moderating effect of emotion regulation. Master's Thesis, Incheon University 

  17. Jeong HH, Chung SH(2007) Relationships between children's emotional regulation perceived self-competence and behavior problem. J Korean Home Assoc 45(7), 93-103 

  18. Kang SL(2009) The influence on the psychological-social Adaptation of children born in Multi-cultural home concerned family and social support system. Master's Thesis, Uiduk University 

  19. Kim HJ(2001) The effects of mother's emotional expressivity and children's self-regulation on children's behavior problems. Master's Thesis, Ewha Woman's University 

  20. Kim KS(2003) (The) Relationships among children's emotional intelligence, stress controllability and coping behavior. Doctoral's Thesis, Hongik University 

  21. Kim MS(2003) The effect of mother's emotional expressiveness and maternal attitudes toward children's expressiveness on the children's Self-regulation. Master's Thesis, Sookmyung Woman's University 

  22. Kim YE(2013) The effect of emotional regulation on the relationship between parent's psychological control and child's depression. Master's Thesis, Incheon University 

  23. Kim YM(2011) A study on the effects of acculturative stress on school adjustment of multi-cultural children. Master's Thesis, Gyeongsang National University 

  24. Ko YM(2009) The factors which affect school adjustment for children of the multicultural family: focused on family of a foreign mother. Master's Thesis, Sungshin Woman's University 

  25. Kook MK(2010) The moderating effects of emotional regulation on the relationships between Children's depression and peer relationship problems. Master's Thesis, Sookmyung Women's University 

  26. Kovacs M, Gastonis C, Paulauskas S, Richards C(1989) Depressive disorders in childhood: IV, A longitudinal study of comorbidity with and risk for anxiety disorders. Arch General Psych 46, 776-782 

  27. Lee EK(2008) The effects a cognitive-behavioral emotion regulation training program on the emotion regulation skill and depression. Master's Thesis, Chinju National University of Education 

  28. Lee JE(2008) The effects of emotional intelligence and creative personality on children's stress and stress coping behaviors. Master's Thesis, Myongji University 

  29. Lee YY(2010) Impact of acculturation stress on internalizing problems and school adjustment in children from multicultural families: The mediating effects of social support. Master's Thesis, Kyungnam University 

  30. Lim YJ(2002) Children's peer competence in relation to maternal parenting styles and children's emotion regulation. J Korean Home Economics Assoc 40(1), 113-124 

  31. Mazza A(2008) Effect of optimism on psychological well-being: theoretical overview and empirical update. Cognitive Therapy Res 16, 201-228 

  32. Meadows SO(2007) Evidence of parallel pathways: gender similarity in the impact of social support on adolescent depression and delinquency. Social Forces 85(3), 1143-1167 

  33. Minirtry of Education(2014) Education Statistics, the present condition of multicultural family. Available from http://www.moe.go.kr [cited 2014 Nomember] 

  34. Moon YR(1996) Measurement study of emotion intelligence in Korea. Sejong Center: Seoul 

  35. Nho CR, Hong JJ(2006) Adaptation of mongolian migrant worker's children in seoul, gyeonggi area: adaptation of migrant workers' children to Korean society. Korean J Soc Child Welfare 22, 127-159 

  36. Park MS(2008) A study on the factors affecting the school adaptations of children from multi-cultural families: focusing on the Cheonan city and Asan city. Master's Thesis, Soonchunhyang University 

  37. Park HY(2010) A study on children's behavior problems and mother's acculturative stress: focused on Korean children and mothers living in U.K. Korean J Korea Youth Res Assoc 18(8), 1-25 

  38. Saarni C(1984) An observational study of children's attempts to monitor their expressive behavior. Child Develop 55, 1504-1513 

  39. Salovey P, Mayer J D(1997) What is emotional intelligence? In Salovey P, Sluyter DJ, eds. Emotional Development and Emotional Intelligence :Educational Implication. Basic Books:New York 

  40. Scharfe E(2000) Development of emotional expression, understanding and regulation in infants and young children. In Baron, Paker DA, eds. The handbook of emotional intelligence. Jossey-Bass: San-Fransisco 

  41. Seo JH(2009) A study on school adaptation of a child from an international marriage. Master's Thesis, Chonbuk National University 

  42. Shin HJ(2007) A study on factors that affect the ego-identity of children from multi-cultural families. Master's Thesis, Ewha Woman's University 

  43. Shin HS(2003) Children's social competence in relation to mothers' attitude toward children's emotion and children's emotion regulation. Master's Thesis, Yonsei University 

  44. Un SK(2010) A study on factors influencing school adjustment of bicultural children: focused on moderating effect of family functioning. Doctoral's Thesis, Soongsil University 

  45. Wethington E, Kessler RC(1986) Perceived support, received support, and adjustment to stress full life events. J Health Soc Behavi 27(1), 78-89 

  46. Willson VL, Hughes JN(2006) Retention of hispanic/latino students in first grade; child, parent, teacher, school, and peer predictors. J School Psychol 44, 31-49 

  47. Woo HJ(2013) A study on the internalizing . externalizing problems of multicultural children. J Korean Home Econom Assoc 51(2), 195-206 

  48. Yang SY, Rhee JY, Lee JY(2012) Effects of stress-coping styles on depression in children from multi-cultural families: focusing on mediation effects of social support. J Korea Contents Soc 12(12), 810-822 

  49. Yin CY (2010) A study on the parenting stress, social support and problematic behaviors among preschool children in multicultural family. Master's thesis, Incheon National University 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로