$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

부모의 양육방식이 초등학교 고학년의 학교생활 적응의 변화 궤적에 미치는 영향
The Effects of Parenting Practice on the Trajectories of Change in the School Adjustment of Upper Elementary Students 원문보기

兒童學會誌 = Korean journal of child studies, v.36 no.4, 2015년, pp.91 - 110  

이정민 (서울대학교 아동가족학과) ,  강수정 (서울대학교 아동가족학과) ,  이강이 (서울대학교 아동가족학과 및 생활과학연구소) ,  이순형 (서울대학교 아동가족학과 및 생활과학연구소)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In upper elementary period school adjustment and the effect of parenting face a new set of dynamics. We assumed that parental supervision, affection, incoherence, over-expectation, over-interruption and logical explanation would have an effect on individual trajectories in the development of school ...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
부모의 양육방식이 주요하게 영향을 미치는 것은? 부모는 아동의 사회화 과정에서 훈육자의 역할을 할 뿐 아니라, 사회적 경험을 배우는 최초의 모델이라는 점에서 부모의 양육방식은 아동의 발달에 지속적 영향력을 발휘하는 것이다(Choi, 2005). 실제 선행연구에서도 부모의 양육방식이 아동의 학교생활 적응에 영향을 주는 주요 변수로 밝혀지고 있다. 부모가 애정적이고 민주적인 양육태도를 보일수록 아동은 학교생활 전반에서 높은 적응력을 보였다(Ha & Lee, 2009; Jo, 2012; Lee, 2004; Shin, 2005).
초등학교 고학년의 학교생활 적응의 변화 과정을 살펴보기 위해서 종단 자료를 통해 그 발달궤적을 추적하는 것이 필요한 이유는? 그러나 지금까지의 선행연구들은 대부분 횡단자료를 분석했기 때문에 시간의 경과에 따른 초등학생의 학교생활 적응의 변화 양상과 개인 차이를 파악할 수 없다는 제한점이 있다. 초등 학교 고학년은 빠르게 변화하는 과도기적 발달 과정에 있기 때문에, 학년에 따른 학교생활 적응 양상이 다르게 나타날 수 있다. 따라서 초등학교 고학년의 학교생활 적응의 변화 과정을 살펴보기 위해서는 종단 자료를 통해 그 발달궤적을 추적하는 것이 필요하다.
초등학교 고학년 아동에게 부모는 어떤 영향을 주는가? 초등학교 고학년 아동은 부모의 영향에서 벗어나려는 욕구를 강하게 나타냄과 동시에 아직 많은 생활 영역에서 부모의 돌봄을 필요로 하며 부모의 영향을 크게 받는다. 부모는 아동의 사회화 과정에서 훈육자의 역할을 할 뿐 아니라, 사회적 경험을 배우는 최초의 모델이라는 점에서 부모의 양육방식은 아동의 발달에 지속적 영향력을 발휘하는 것이다(Choi, 2005).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (53)

  1. Bascoe, S. N., Davies, P. T., Sturge-Apple, & Cummings, E. M. (2009). Children's representation of family relationship, peer information processing, and school adjustment. Developmental Psychology, 45(6), 1740-1751. 

  2. Baumrind, D. (1967). Child care practices anteceding three patterns of preschool behavior. Genetic Psychology Monographs, 75(1), 43-88. 

  3. Birch, S. H., & Ladd, G. (1997). The teacher-child relationship and children's early school adjustment. Journal of School Psychology, 35(1), 61-79. 

  4. Bronfenbrenner, Y. (1992; translated by Y. Lee). Ecology of Human Development. Seoul: Kyoyukgwahaksa. 

  5. Bronstein, P., Duncan, P., D'Ari, A., Pieniadz, J., Fitzgerald, M., Abrams, C. I., Frankowski, B., Franco, O., Hunt, C., & Oh Cha, S. Y. (1996). Family and parenting behaviors predicting middle school adjustment: A longitudinal study. Family Relations, 45(4), 415-426. 

  6. Cha, H. A. (2006). The relation between children's temperament perceived by teachers and early adaptation to elementary school: A short-term longitudinal study. Unpublished master's thesis, Ulsan National University, Ulsan, Korea. 

  7. Chen, X., Dong, Q., & Zhou, H. (1997). Authoritative and authoritarian parenting practices and social and school performance in Chinese children. International Journal of Behavioural Development, 21(4), 855-873. 

  8. Choi, J. S. (2005). The relationship between child-rearing practice and child's behavior of maladjustment. Unpublished master's thesis, Chungnam National University, Daejeon, Korea. 

  9. Choi, J. Y., & Yang, H. J. (2012). The comparison of the children's adaptations to the early elementary school depending on the types of preschool education institutions and their gender. Korean Journal of Future Early Childhood Education, 19(2), 265-286. 

  10. Chung, H., Elias, M., & Schneider, K. (1998). Patterns of individual adjustment changes during middle school transition. Journal of School Psychology, 36(1), 83-101. 

  11. Darling, N. & Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Psychological Bulletin, 113(3), 487-496. 

  12. Dishion, T. J., & McMahon, R. J. (1998). Parental monitoring and the prevention of child and adolescent problem behavior: A conceptual and empirical formulation. Clinical Child and Family Psychology Review, 1(1), 61-75. 

  13. Duchesne, S., Larose, S., Guay, F., Vitaro, F., & Tremblay, R. E. (2005). The transition from elementary to high school: The pivotal role of mother and child characteristics in explaining trajectories of academic functioning. International Journal of Behavioural Development, 29(5), 409-417. 

  14. Frankowski, B., Franco, O., Hunt, C., & Y., & Cha, S. Y. O. (1996). Family and parenting behaviors predicting middle school adjustment: A longitudinal study. Family Relations, 45(4), 415-426. 

  15. Galambos, N. L., Barker, E. T., & Almeida, D. M. (2003). Parents do matter: trajectories of change in externalizing and internalizing problems in early adolescence. Child Development, 74(2), 578-594. 

  16. Ha, M. S., & Lee, S. B. (2009). The influence of the children-perceived parents' rearing attitude and self-elasticity to adjust to school life. The Korean Journal of Child Education, 18(3), 247-258. 

  17. Han, E. S., & Kim, S. I. (2004). Relations of parental child-rearing practices to the academic failuretolerance of children. The Korea Educational Review, 10(2), 177-202. 

  18. Hong, S. H. (2013). Basic theory and application of structural equation model. Seoul: S&M Research Group. 

  19. Hu, L., Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55. 

  20. Huh, M. Y. (2000). The study for the development and validation of parenting behavior inventory' perceived by adolescent. Unpublished doctoral dissertation, Ewha Womens' University, Seoul, Korea. 

  21. Huh, M. Y., Oh, K. S., & Lee, S. H. (1998). A study for the development of Korean child rearing inventory for social phobia. The Korean Journal of Child and Adolescent Psychiatry, 9, 198-208. 

  22. Hwang, Y. H. (2009). A study of school adjustment among middle schoolers. Unpublished master's thesis, Kwandong University, Gangneung, Korea. 

  23. Jo, E. J. (2012). How parenting influences children's school adjustment in terms of the mediating effect of ego-resilience. The Korean Journal of Play Therapy, 15(1), 35-50. 

  24. Jung, H. S. (1991). The influence of attachment to mother and school life adjustments on elementary school students' optimism. Unpublished master's thesis, Dankuk University, Seoul, Korea. 

  25. Jung, W. S. (1975). Human and education. Seoul: Baeyoungsa. 

  26. Jwa, H. S. (2012). The developmental trajectories and factors of adolescents' school adjustment. The Korean Journal of Youth Studies, 19(6), 1-28. 

  27. Jwa, H. S., & Byun, K. Y. (2010). The developmental trajectories and factors associated with internalizing problem from late childhood to early adolescence. The Korean Journal of School Social Work, 19, 113-140. 

  28. Kasahara, Y. (1998). Dysfunctional parenting as a risk factor to lifetime depression in a sample of employed Japanese adults: Evidence for the 'affectionless control' hypothesis. Psychological Medicine, 28, 737-742. 

  29. Kim, J. J., Kim, I. A., & Ahn, H. M. (2000). Relationships between children perception of parents parenting style and their self- directed learning readiness: The case of Korean primary school children. The Journal of Korea Elementary Education, 12(1), 177-209. 

  30. Kim, M. J. (2003). The relations between children's perception of parental child rearing behaviors and their behavior problems. Unpublished master's thesis, Yonsei University, Seoul, Korea. 

  31. Kim, T. K. (2008). A longitudinal study on the changes in school adjustment. The Korean Journal of Future Adolescents Study, 5(2), 169-188. 

  32. Kline, P. (1993). The handbook of psychological testing. New York: Routledge. 

  33. Ko, H. J. (2003). A study on the relationship between parental attitude and first grader's adjustment in school life. Unpublished master's thesis, Gyeongin National University of Education, Incheon, Korea. 

  34. Kwon, J. K., & Jung, M. K. (2012). Short-term longitudinal study of personal-home environmental variables regarding school adaptation profile at later school years: Applied latent profile analysis. The Korean Journal of Child Education, 21(3), 147-167. 

  35. Lee, H. M. (2005). The effects of perception of teacher's behavior and self-concept of elementary school children on the school adjustment. Unpublished master's thesis, Daegu University, Daegu, Korea. 

  36. Lee, J. L. (2008). Trajectories of change in internalizing and externalizing problems in elementary school students: Latent growth curve modeling. Journal of Korean Council for Children & Rights, 12(4), 503-523. 

  37. Lee, J. S., Moon, Y. K., & Choi, H. I. (2012). Impact of perceived parental behavior on school adjustment in children: The mediating effect of children' ego-resilience. The Korean Journal of Child Education, 21(2), 233-246. 

  38. Lee, K. N. (2008). The ecological variables on children's school adjustment. The Korean Journal of Home Management, 26(5), 211-224. 

  39. Lee, S. M. (1995). Factor analysis: Focused on exploratory factor analysis. Seoul: Hakjisa. 

  40. Lipps, G. (2005). Making the transition: The impact of moving from elementary to secondary school on adolescents' academic achievement and psychological adjustment. Analytical Studies Branch Research Paper Series 2005242e, Statistics Canada, Analytical Studies Branch. http://ideas.repec.org. 1st October, 2013. 

  41. Moon, K. J., & Oh, K. J. (2002). The relationship between perceived parental behaviors and early adolescents' depression and anxiety. The Korean Journal of Clinical Psychology, 21(1), 29-43. 

  42. Oh, D. J., Jeon, S. I., & Jang, H. I. (1999). A study of the influences of parental rearing on the psychopathology of young men. Journal of the Korean Neuropsychiatric Association, 32, 896-903. 

  43. Park, Y. S., & Chae, K. M. (2010). The mediation effects of shame-proneness tendency on the relationship between parenting attitude and adolescent social anxiety. The Korean Study of Youth Counselling, 18(2), 133-147. 

  44. Parke, R. D., Coltrane, S., Duffy, S., Buriel, R., Dennis, J., Powers, J., French, S., & Widaman, K. F. (2004). Economic stress, parenting, and child adjustment in Mexican American and European American Families. Child Development, 75(6), 1632-1656. 

  45. Pettit, G. S., Laird, R. D., Dodge, K. A., Bates, J. E., & Criss, M. M. (2001). Antecedents and behavior-problem outcome of parental monitoring and psychological control in early adolescence. Child Development, 72(2), 583-598. 

  46. Sato, T., Sakado, K., Uehara, T., Narita, T., Hirano, S., Nishioka, K., & Kasahara, Y. (1998). Dysfunctional parenting as a risk factor to lifetime depression in a sample of employed Japanese adults: Evidence for the 'affectionless control' hypothesis. Psychological Medicine, 28(3), 737-742. 

  47. Schaefer, E. S. (1967). Children's reports of parental behavior: An inventory. Child Development, 36(2), 413-424. 

  48. Seo, J. Y. (2006). The effect of mother's rearing attitude on children's behavior problem: Mediated by shame proneness. Unpublished master's thesis, Sook-myung Women's University, Seoul, Korea. 

  49. Shin, E. J. (2011). The encyclopedia of children's psychology: Upper elementary students. Paju: Woongjinthinkbig. 

  50. Shin, K. J. (1994). The relation of perceived parenting attitude and maladjusted behavior. Unpublished master's thesis, Hanyang University, Seoul, Korea. 

  51. Shin, Y. J. (2005). The Study on relationships among parental child-rearing attitude, selfresilience and school adjustment of elementary school students. Unpublished master's thesis, Kongju National University, Kongju, Korea. 

  52. Tavakol, M., & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach's $\alpha$ . International Journal of Medical Education, 2, 53-55. 

  53. Vandell, D., Belsky, J., Burchinal, M., Steinberg, L., Vandergrift, N., & NICHD (2010). Do effects of early child care extend to age 15 years? Results from the NICHD study of early child care and youth development. Child Development, 81(3), 737-756. 

저자의 다른 논문 :

LOADING...

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로