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사물인터넷 기반 웨어러블 디바이스인 활동량측정기의 특성에 대한 탐색연구
An Explorative Study on the Features of Activity Trackers as IoT based Wearable Devices 원문보기

Journal of Internet Computing and Services = 인터넷정보학회논문지, v.16 no.5, 2015년, pp.93 - 98  

홍석기 (Department of Business Administration, Dankook University)

초록
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최근 들어서 정보통신기술 자체뿐만 사물인터넷(IoT)을 활용한 비즈니스가 빠르게 확대되고 있다. 일반적으로 사물인터넷 중에서 웨어러블 디바이스는 고객을 대상으로 활용된 분야 중 가장 선도적인 적용분야로 인식되고 있다. 본 연구는 먼저 웨어러블 디바이스의 대표적 응용분야인 활동량 측정기에 대해서 고객의 니즈를 파악하고, 이를 잘 알려진 마케팅 믹스(제품, 가격, 유통, 촉진)와 연계시킨다. 이를 위해서 대학생들을 대상으로 서베이가 수행되었으며, 활동량 측정기의 현재 및 잠재된 니즈를 밝혔다. 또한 이러한 니즈는 마케팅 믹스에 의해서 분류되었다. 활동량 측정기는 다른 정보통신기기와는 달리 잠재된 욕구가 많았으며, 의료기기적 특성으로 인해 유통채널 등도 온라인, 대리점이 아닌 신뢰성을 보장할 직영점이나 오프라인 매장의 선호도가 크다. 본 연구결과는 일반 사물인터넷으로서 활동량 측정기뿐 아니라 웨어러블 디바이스를 개발하려는 개발자와 경영층에게 디자인요소에 관한 새로운 시사점을 제공할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

IoT (Internet of Things) is recently burgeoning as business applications as well as ICT itself. Among the business applications of IoT, wearable devices are recognized as a leading area of customer devices. This research first identifies customer needs of activity trackers (fitness trackers), as one...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • Some characteristics above mentioned are used to link with product, price and place of Marketing Mix. The research is to identify functions that the customers (users) need (expect), and acceptable and maximum prices they can pay for activity trackers. Moreover, the research examines the channels that customers (users) want to purchase them in.
  • The research provides extended perspectives to designers of activity trackers. The research identified potential needs of activity trackers, in traditional marketing models, and differences from other electronic divices are explained.
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참고문헌 (9)

  1. The Gartner, IT Glossary, http://blogs.gartner.com/it-glossary/internet-of-things/ Accessed on Sep. 22, 2014. 

  2. Libelium, 50 Sensor Applications for a Smarter World, http://www.libelium.com/top_50_iot_sensor_applications_ranking/ Accessed on Sep. 22, 2014. 

  3. D. K. Kim, "Trend and Insight on Wearable Devices," Broadcast and Communication Policy, Vol. 25, No. 21, KISDI, pp. 1-26, 2013. 

  4. S. Keller "Wearable Tech" BloombergBusinessweek, March, 15, 2013. http://images.businessweek.com/slideshows/2013-03-15/wearable-tech. Accessed on Sep. 22, 2014. 

  5. K. D. Kwon, "Emergence of Wearable Devices and their Success Conditions and," SERI Management Notes, May 24, 2013. 

  6. D. Needham, Business for Higher Awards. Oxford, England: Heinemann. , 1996. accessdate requiresurl(help) 

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  9. H. J. Min, "Wearable Devices? A Series of Attacks by Chinese Companies" http://news.inews24.com/php/news_view.php?g_serial852225&g_menu020800&rrfnv Accessed on Sep. 30, 2014. 

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