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국내 한방화장품 브랜드 로고 구성요소의 특성
Characteristics of Brand Logo in Korean Herbal Medicine Cosmetics 원문보기

패션비즈니스 = Fashion business, v.19 no.5, 2015년, pp.128 - 138  

나수임 (상명대학교 패션디자인학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to explore the characteristics and recent trends of Korean herbal medicine cosmetics brand logos and to shed light on the identities of herbal medicine cosmetics in Korea. Ultimately this study aims to seek ways to develop strategic global brands distinguished from other...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 이에 본 연구에서는 한방화장품 브랜드 로고에 대하여 그 특성 및 동향을 고찰하여 우리나라 한방화장품의 독자성를 알아봄으로써 글로벌 브랜드로 서 전략적 브랜드의 차별화 개발방안을 위한 기초자료를 제공하는데 그 목적을 둔다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
한방화장품은 무엇이라고 정의내릴 수 있는가? 이러한 정의들을 종합해 보면 한방화장품이란 전 통 한의학을 근간으로 원하는 효능 , 효과에 따라 자연에서 유래한 천연 한방 약재성분을 처방하고 생명 공학기술을 접목하거나 다양한 기술적인 방법으로 가공함으로써 제조된 안전하고 효능이 있는 기능성 화장품이라고 할 수 있다.
화장품 브랜드 독자성을 구성하는 디자인 요소는 무엇이 있는가? Asker, 1991). 화장품 브랜드 독자성를 구성하고 있는 디자인 요소는 브랜드 로고 , 색상 , 패턴 , 패키지디자인 , 광고 , 매장 독자성 등이 있으며 이를 표현하는 대표적인 요소로 로고와 색상을 들 수 있다고 하였다 ( M. Gobi, 2001).
한방 화장품의 브랜드 로고마크에 상표로 쓰이는 언어는 무엇이 있는가? 하나는 영어이고 다른 언어는 현지어인데 점차로 영어를 사용하는 비중이 높아지고 있다 . 그러나 본 연구 분석결과 한방화장품의 경우는 사용된 언어가 한자 5개, 한글이 3개, 영어 3개 상표로 나타났다 . 이 중에서 자인은 회사명이 영어로 표기되어 있고 환율은 한글 로고마크 옆에 작게 한자로 함께 표기되었다 .
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참고문헌 (18)

  1. Aaker, David A.. (1991). Managing Brand Equity:Capitalizing on the Value of a Brand Name. New York: Free Press. 

  2. Aaker, David A.. (1996). Building Strong Brands. New York: Free Press. 

  3. Choi, H. (2015). A Study on Reformation of Korean Medicine Cosmetics', Brand Identity Image -Focused on Personaby-, (Unpublished master's thesis). Changwon National University, Seoul, Korea. 

  4. Chang, D. & Han, M.. (2000). Advertising management. Seoul: Hakhyunsa. 

  5. Gobe, Marc. (2001). Emotional Branding . New York: Allworth Press. 

  6. Keller, K. L., Susan E. H., and Michael J. H. (1998). The Effects of brand name suggestiveness on advertising recall. Journal of Marketing, 62(1), 48-57. 

  7. Kim, H. (2011). The study of the brand image of Korean herbal cosmetics -Focusing on brand symbolism and functional image-. (Unpublished master's thesis). Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. 

  8. Saimdang Cosmetics(2013). Herbal Cosmetics Market And Industrialization Successes, 

  9. Korea Cosmetic Association(2011). Herbal cosmetics production capacity in 2011. from, http://kcia.or.kr 

  10. Korea Cosmetic Association(2011). Herbal cosmetics production performance Top 5 brands. from, http://kcia.or.kr 

  11. Lee, J. (2000). The significance of the strategy of cosmetic commercial for the women of thirties and its sociocultural implications : Based on the symbological, (Unpublished master's thesis). Seogang University, Seoul, Korea. 

  12. Lee, J., Shin, J. and Rha, S. (2013). Visual features in brand logos of low price cosmetics in Korea, Journal of the Korea Soc. Beauty and Art , 14(4), 39. 

  13. Park, E. (2013). Socio-linguistic study on women's cosmetics' brand names in television advertisements. The Sociolinguistic Journal of Korea, 21(3), 122. 

  14. Park, J. (2013). A Study on the evaluation of Korea image in domestic brands: Focusing on female cosmetic brands, Sulhwasoo & The Whoo , (Unpublished master's thesis). Hongik University, Seoul, Korea. 

  15. Ryu, Y. & Kim, J. (2007). Analysis of the purchase behavior of herb-medicinal cosmetics -The case of female consumers in and around Seoul - , Jounal of The Korean Society of cosmetology, 13(2), 529-546. 

  16. Rha, S. (2010). Characteristics of components in infant and children's clothing brand, Journal of the Korea Fashion & Costume Design Association, 14(4), 39. 

  17. Rha, S. (2011). Characteristics of components in domestic national men’s wear brand logos-Focused on visual components. Journal of the Fashion Buiseness, 15(5), 55-68. 

  18. Yu., E.(2014). A study on awareness and use of Korean herbal cosmetics. (Unpublished master's thesis). Sookmyung Womens University. Seoul, Korea. 

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