The Mural Tomb of Xu Xianxiu(AD 571), a high ranking official in Northern Qi period, is located in Taiyuan, Shanxi province, China. Despite having been raided, it was still discovered to contain over 530 pieces, such as artifacts and murals, in excellent state of preservation. These murals are notew...
The Mural Tomb of Xu Xianxiu(AD 571), a high ranking official in Northern Qi period, is located in Taiyuan, Shanxi province, China. Despite having been raided, it was still discovered to contain over 530 pieces, such as artifacts and murals, in excellent state of preservation. These murals are noteworthy for their high level of detail compared to other murals from the same era, and are important for understanding the historical context of active East-West and Han-Hu cultural exchange in the $6^{th}$ to $7^{th}$ century. The murals of Xu Xianxiu's tomb depict round-collared and narrow-sleeved garments as well as straight collared robes typical of the Xianbei tribe's attire. Notable are the ermine fur overcoat and a headwear with flares on the left and right thought to be unique to the Xianbei. The wife and female servants show female attire of the Xianbei at the time; this attire can be characterized by narrow-sleeved long gowns and asymmetrical flying-bird buns. Despite the anti-Han policy of Northern Qi, influences such as the right sided gathering of the robes and embellished hair styles remain. The procession also depicts the three-cornered headdress and long-tailed hood of the Xianbei men, which have been recorded in documents. The large rounded pearl pattern containing the palmette, the divine animal, and bodhisattva's head motifs show the influence of the Western China [Xi'yu]. Considering that Northern Qi had more active interactions with the three ancient kingdoms of Korea than with the Southern Kingdoms[Nanchao], the findings of this study call for further research on the correlation between the attire of ancient Korea and Northern Qi.
The Mural Tomb of Xu Xianxiu(AD 571), a high ranking official in Northern Qi period, is located in Taiyuan, Shanxi province, China. Despite having been raided, it was still discovered to contain over 530 pieces, such as artifacts and murals, in excellent state of preservation. These murals are noteworthy for their high level of detail compared to other murals from the same era, and are important for understanding the historical context of active East-West and Han-Hu cultural exchange in the $6^{th}$ to $7^{th}$ century. The murals of Xu Xianxiu's tomb depict round-collared and narrow-sleeved garments as well as straight collared robes typical of the Xianbei tribe's attire. Notable are the ermine fur overcoat and a headwear with flares on the left and right thought to be unique to the Xianbei. The wife and female servants show female attire of the Xianbei at the time; this attire can be characterized by narrow-sleeved long gowns and asymmetrical flying-bird buns. Despite the anti-Han policy of Northern Qi, influences such as the right sided gathering of the robes and embellished hair styles remain. The procession also depicts the three-cornered headdress and long-tailed hood of the Xianbei men, which have been recorded in documents. The large rounded pearl pattern containing the palmette, the divine animal, and bodhisattva's head motifs show the influence of the Western China [Xi'yu]. Considering that Northern Qi had more active interactions with the three ancient kingdoms of Korea than with the Southern Kingdoms[Nanchao], the findings of this study call for further research on the correlation between the attire of ancient Korea and Northern Qi.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
본 연구는 6세기 후반 동북아시아의 복식문화를 동서문화 교섭과 호한문화의 융합이라는 문화적인 흐름 속에서 북제시대 선비족 복식을 이해하고자 하였다. 향후 선비족 고유복식에 대해서는 다른 선비족 국가의 복식 자료를 통찰하고 각 시대별로 정리하여 밝혀낼 필요가 있다.
, 고윤(高潤, Gao Run, 576)의 벽화묘 5기, 태원과 삭주(朔州)의 묘주 미상의 벽화묘 2기, 출토 도용 등 유물 자료를 비교 분석하였다(Archaeological Society of China, 1987; Hebei Provincial Institute of Cultural Relics [HPICR], 2000; Jinan Museum, 1985; Linqu Country Museum, 2002; Shanxi Province Institute of Archaeology [SPIA] & TIA, 1983; SPIA & TIA, 1990; TIA, 2004). 이를 통해 선비족 복식의 일면을 살펴보고, 6세기 후반 우리나라 고대복식과의 상관성에 대한 기초 검토하는 데에 연구의 목적을 두고자 한다. 한편 본 연구에는 제외되었으나 선비족 복식의 고유 특성을 규명하기 위해서는 전연, 북위, 동위, 서위, 북주 등 선비족 왕조에 따라 선비 복식의 특성을 정확하게 정리할 필요가 있다.
제안 방법
특히 북제는 지리적으로도 한반도와 연접해 있어 우리나라 고대복식을 포함한 역사 연구에 있어도 북조계 문화에 대한 재고되어야 한다. 고구려 고분벽화에서 보이는 내의로서 반령의 착용, 우임의 직령의, 착수장포를 입은 여인상, 백제 미륵사지 및 통일신라 불국사 석가탑에서 출토된 직물, 초피에 대한 기록 등을 통해 북제 복식문화와의 상관성에 대해 간략하게 검토해보았다. 이상의 자료를 바탕으로 우리나라 고대 복식의 원형을 이해하는데 도움이 될 것으로 기대해본다.
붉은색 대수의의 흰색 깃에는 파선의 물결 사이에 화문이 시문된 교파(交波)형의 소화문이다. 또한 수구의 가선에는 8엽 연화문과 소연주로 장식하였고, 빈 공간에는 반팔메트 문양을 채워 넣었다. 대수 안쪽의 받쳐 입은 다른 옷의 소매 가선에서도 4변 화문의 직물 문양이 있다.
본고에서는 서현수묘 벽화 복식을 중심으로 북제 시대 최분(崔芬, Cui Fen, 551), 루예(婁叡, Lou Rui, 570), ○도귀(道貴, Dao Gui, 571)1), 고윤(高潤, Gao Run, 576)의 벽화묘 5기, 태원과 삭주(朔州)의 묘주 미상의 벽화묘 2기, 출토 도용 등 유물 자료를 비교 분석하였다(Archaeological Society of China, 1987; Hebei Provincial Institute of Cultural Relics [HPICR], 2000; Jinan Museum, 1985; Linqu Country Museum, 2002; Shanxi Province Institute of Archaeology [SPIA] & TIA, 1983; SPIA & TIA, 1990; TIA, 2004).
대상 데이터
14, 15]. 대체로 흰색과 붉은 갈색이다. 특히 찰건의 형태는 수건을 감싼 뒤 다시 정수리 앞쪽에 부채꼴로 펼쳐진 형태의 것은 고윤 묘의 남자[Fig.
서현수 벽화 묘의 구조를 살펴보면, 이 묘는 묘도ㆍ통로ㆍ천정ㆍ용도ㆍ묘실의 다섯 부분으로 구성된 단실묘이다. 묘의 총 길이는 30m, 깊이 8.5m이며, 땅을 파내고 만든 봉토산의 높이가 5.2m이다. 묘도와 용도의 길이는 각각 15.
검을 찬 남자와 같이 무사로 보이는 사람들의 머리 형태는 두 가지로 구분된다. 행렬의 선두에 있는 검인과 말을 끌고 가는 남자는 정수리 위쪽이 뾰족한 산형(山形) 두건을 썼다. 두건의 뒷자락은 등허리까지 늘어져 있다[Fig.
후속연구
한편 본 연구에는 제외되었으나 선비족 복식의 고유 특성을 규명하기 위해서는 전연, 북위, 동위, 서위, 북주 등 선비족 왕조에 따라 선비 복식의 특성을 정확하게 정리할 필요가 있다. 구체적으로 전통을 계승한 것인지, 새롭게 변화 또는 창조된 것인지 심층 분석을 하지 못한 연구의 한계점이 있음을 밝혀둔다.
고구려 고분벽화에서 보이는 내의로서 반령의 착용, 우임의 직령의, 착수장포를 입은 여인상, 백제 미륵사지 및 통일신라 불국사 석가탑에서 출토된 직물, 초피에 대한 기록 등을 통해 북제 복식문화와의 상관성에 대해 간략하게 검토해보았다. 이상의 자료를 바탕으로 우리나라 고대 복식의 원형을 이해하는데 도움이 될 것으로 기대해본다.
이를 통해 선비족 복식의 일면을 살펴보고, 6세기 후반 우리나라 고대복식과의 상관성에 대한 기초 검토하는 데에 연구의 목적을 두고자 한다. 한편 본 연구에는 제외되었으나 선비족 복식의 고유 특성을 규명하기 위해서는 전연, 북위, 동위, 서위, 북주 등 선비족 왕조에 따라 선비 복식의 특성을 정확하게 정리할 필요가 있다. 구체적으로 전통을 계승한 것인지, 새롭게 변화 또는 창조된 것인지 심층 분석을 하지 못한 연구의 한계점이 있음을 밝혀둔다.
본 연구는 6세기 후반 동북아시아의 복식문화를 동서문화 교섭과 호한문화의 융합이라는 문화적인 흐름 속에서 북제시대 선비족 복식을 이해하고자 하였다. 향후 선비족 고유복식에 대해서는 다른 선비족 국가의 복식 자료를 통찰하고 각 시대별로 정리하여 밝혀낼 필요가 있다. 특히 북제는 지리적으로도 한반도와 연접해 있어 우리나라 고대복식을 포함한 역사 연구에 있어도 북조계 문화에 대한 재고되어야 한다.
우리나라 고대 복식도 유사시기에 좌임 양식에서 우임 양식으로 변화하였을 가능성이 있다. 현존하는 한국 고대 복식자료가 고구려 고분벽화, 백제 및 신라의 직물 편과 도용 등 한정적이므로 북제시기 벽화 복식과 직접적으로 비교할 수 있는 유물 자료가 상대적으로 적어 새로운 자료 확보를 통해 고대 복식과의 상관성에 대한 연구는 꾸준하게 보완되어야 할 것이다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
서현수(徐显秀) 벽화묘는 발견 당시 왜 시기와 묘주를 정확히 알 수 있었는가?
서현수(徐显秀) 벽화묘(571)는 중국 산서성 태원시(山西城 太原市)에 있는 북제(北齊, 550~577) 고관의 무덤이다. 발견 당시 제고태위공태보상서령서 무안왕묘지(齊故太尉公太保尙書令徐武安王墓志)라는 묘지명이 있어 시대 및 묘주를 정확히 알 수 있었다. 묘는 해발 900m에 위치하며 매우 단단한 토질로 덮여있어 매우 양호한 상태의 벽화가 발견될 수 있었다(Taiyuan Institute of Archaeology [TIA], 2005).
서현수(徐显秀) 벽화묘는 무엇인가?
서현수(徐显秀) 벽화묘(571)는 중국 산서성 태원시(山西城 太原市)에 있는 북제(北齊, 550~577) 고관의 무덤이다. 발견 당시 제고태위공태보상서령서 무안왕묘지(齊故太尉公太保尙書令徐武安王墓志)라는 묘지명이 있어 시대 및 묘주를 정확히 알 수 있었다.
벽화를 통해서 무엇을 알 수 있는가?
북제 연간이 짧은 시기이므로 서현수 벽화묘는 발견 자체만으로도 충분한 연구 가치를 지닌다. 벽화는 묘주의 성격ㆍ장제ㆍ풍속 등이 반영되는 것으로 벽화에 나타난 인물상을 통해 복식 및 생활문화를 엿볼 수 있다. 서현수묘 벽화는 동시대의 다른 벽화에 비해 매우 섬세하게 묘사되었고, 동서ㆍ호한 문화 교섭이 가장 활발하였던 6~7세기의 고분이라는 점에서 연구 가치가 높다.
참고문헌 (30)
Archaeological Society of China (1987). Chinese Archaeology Annual [中國考古學年鑑]. Beijing, China: Cultural Relics Press.
Chang, S. (2004). Corpus of Chinese fabric, embroidery and finery [Li-dai fu-shi juan (shang)], 3. Tianjin, China: Tianjin People Fine Arts Publishing House.
Hebei Provincial Institute of Cultural Relics (2000). The wall paintings in the ancient tombs in Hebei province. Beijing, China: Cultural Relics Press.
Jeon, H. T. (2005). The world of Koguryo mural painting. Seoul, Republic of Korea: Seoul National University Press.
Jinan Museum (1985). The Northern Qi tomb at Majiazhuang, Jinan [濟南市馬家庄北齊墓]. Wenwu [Cultural Relics], 353(10), 42-48.
Jiu Tangshu [舊唐書] (1060).
Jogye Order of Korean Buddhism & Cultural Buddhist Museum (2010). Sarira case from Bulguksa temple's Sakyamuni stupa. Seoul, Republic of Korea: Cultural Buddhist Museum.
Jung, B. H. & Park, C. S. (1999). A study on Cho-pi. Journal of the Korean Society of Costume, 42, 25-42.
Kageyama, E. (2015, September 22). Use and production of silks in Sogdiana. Retrieved from http://www.cais-soas.com/CAIS/Costume_and_Textile/Sogdian_Silk.htm
Kim, S. H. (2003). Hobok(Hufu)-Dress of the silkroad [호복-실크르드의 복식]. Seoul, Republic of Korea: Minsokwon.
Kim, S. S. (2008). Research into the national relationships among Shanrong, Donghu and the early Xianbei. GoJoseonDangunhak, 18, 347-366.
Kweon, J. H. (2009). The upper garment with round neckline in ancient Korea before bringing in Dang's dress. Korean Culture, 46, 3-22.
Lee, N. S. (2002). The culture of the ancient tombs in Baekje dynasty period [百濟의 古墳文化]. Seoul, Republic of Korea: Seokyung.
Liangzhu [梁書] (629).
Linqu Country Museum (2002). The Cui Fen tomb with murals of Northern Qi dynasty. Beijing, China: Cultural Relics Press.
Park, H. J. (1998). The study on the Hu-Han system in Estern Wei and Northern Qi period[東魏.北齊時代의 胡漢體制의 展開-胡漢葛藤과 二重構造]. The Division and Unification:The Variety of Chinese Middle Age [分裂과 統合-中國中世의 諸相-]. Seoul, Republic of Korea: Jisik Sanup Publication co., Ltd.
Park, H. J. & Lee S. W. (1999). A study on the costume reformation of Bei-Wei Xiao-wen-di. Journal of the Korean Society of Costume, 43, 283-298.
Samguksagi [三國史記] (1145).
Sanguoyanyi [三國演義] (1522).
Seoul Museum of History (2007). Treasures from a golden age of China, BC206-AD960. Seoul, Republic of Korea: Soldae.
Shanxi Province Institute of Archaeology & Shanxi Museum & Shuozhou Municipal Deparment of Cultural Heritage & Chongfu Temple Cultural Relics Administration (2010). A mural-painted tomb of the Northern Qi in Shuiquanliang, Shanxi[山西朔州水泉梁北?壁?墓?掘??]. Wenwu, 655(12), 26-42.
Shanxi Province Institute of Archaeology & Taiyuan Municipal Institute of Antiquity and Archaeology (1983). Excavation report of the Northern Qi tomb of Lou Rui from Taiyuan[太原市北齊婁叡墓發掘簡報]. Wenwu, 329(10), 1-23.
Shanxi Province Institute of Archaeology & Taiyuan Minicipal Institute of Antiquity and Archaeology (1990). A mural-painted tomb of the Northern Qi in Nanjiao, Taiyaun[太原南郊北齊壁畵墓]. Wenwu, 415(12), 1-10.
Song, J. (2006). The background of passion for Xihu culture in the Beiqi period[北齊 '西胡化'의 背景과 그 性格]. Historical Studies of Ancient and Medieval China, 15, 197-227.
Song, J. H. (2014). Eastern Wei-Northern Qi period Bingzhou area tomb murals: relations with Goguryeo murals. Sogang journal of early Korean history, 18, 207-252.
Taiyuan Institute of Archaeology (2004). Lou Rui tomb Northern Qi period. Beijing, China: Cultural Relics Press.
Taiyuan Institute of Archaeology (2005). Xu Xianxiu tomb in Northern Qi period. Beijing, China: Cultural Relics Press.
Taiyuan Municipal Institute of Antiquity and Archaeology (2004). Northern Qi tomb of Ku Di Ye at Taiyuan, Chinese Archaeology, 4, 123-130.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.