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논문 상세정보

교량 현황정보 관리를 위한 인터넷 기반 정보시스템 개발

Development of Road Bridge Information Management System based on Internet

초록

국가 주요 사회기반시설물로서 전국 도로 교량의 현황 데이터를 효과적으로 수집하고, 데이터의 신뢰도를 증진시키며, 축적된 데이터를 분석하여 정책수립 지원을 위한 기초자료로 활용하기 위하여 전산화된 정보관리시스템이 필요하다. 데이터베이스와 GIS(Geographic Information Systems)를 포함하는 인터넷 기반 교량정보시스템(Bridge Information System; BIS)을 설계하고, GIS 기반 위치좌표와 교량 상태등급 정보 등 관리를 위한 필수 정보로 데이터 항목을 구성하였다. BIS는 관련 정보시스템과의 정보 연계가 가능하며, GIS 도입을 통해 교통량, 주소 정보 등의 현행화가 용이하도록 개발하였다. 현황정보의 신뢰도 향상을 위하여 입력 오류를 사전에 방지하기 위한 정보 검증 기능을 통해 데이터의 신뢰도를 향상시킬 수 있도록 하였다. 또한 축적된 데이터 분석을 바탕으로 기존에 불가능하던 다양한 지식정보를 제공하여 정책수립 지원이 용이하도록 하였으며, GIS를 바탕으로 직관적인 현황파악과 분석이 가능하도록 하였다. BIS의 현황정보 관리를 통해 유지관리 업무 효율성 향상, 정보 정확도 향상, 시계열에 따른 정보분석 등이 가능하여, 장래의 합리적인 국가 유지관리 정책 수립에 효과적으로 활용될 수 있을 것으로 판단된다.

Abstract

A computerized information management system of road bridges as a national key infrastructure is needed to effectively collect data of the current status, improve the reliability of data, and use the results from the analysis of the accumulated data as fundamental resources for supporting the establishment of policies. The Internet-based Bridge Information System (BIS), including a database and geographic information systems (GIS), was designed, and the data items were comprised of essential information, such as GIS-based location coordinates, bridge condition grade information and so on. The BIS was developed to be connected with a related information system, and it is possible to make the current information of traffic volume, address and so on by adopting the GIS. To enhance the reliability of the information of current bridge status, it is also possible to improve the accuracy of data through an information verifying function to prevent entry errors. In addition, the BIS can easily support the establishment of policies offering various types of knowledge information that were available in the past based on an analysis of the accumulated data. The intuitive identification and analysis of the current status is to be feasible through a GIS screen. Improvement of the business efficiency and data accuracy and time-series information analysis are available by managing the information of current status through BIS. In the future, it is expected that BIS can be used effectively for the establishment of reasonable maintenance policies of the nation.

질의응답 

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핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
도로교량
도로교량은 무엇에 의해 관리되는가?
‘도로법’, ‘시설물안전법’, ‘재난안전법’ 등에 의거하여 관리

도로교량은 ‘도로법’, ‘시설물안전법’, ‘재난안전법’ 등에 의거하여 관리된다. 이러한 도로교량의 현황은 ‘통계법’에 따른 국가승인통계(제11650호)로 예산의 산정, 지역별 관리계획 수립 등을 위하여 활용되므로 정확한 정보의 축적이 필요하다.

국내 도로교량
국내 도로교량은 어떻게 구분되는가?
고속국도, 일반국도, 특별·광역시도, 국가지원지방도, 지방도, 시(市)도, 군(郡)도, 구(區)도로 구분

국내 도로교량은 ‘도로법’의 도로구분에 따라 고속국도, 일반국도, 특별·광역시도, 국가지원지방도, 지방도, 시(市)도, 군(郡)도, 구(區)도로 구분된다. 2015년 말 기준 전국의 도로교량 현황은 Table 2와 같다[2].

현황정보관리시스템
인터넷 기반의 현황정보관리시스템 개발을 수행한 이유는?
최근 사회기반시설물의 노후화가 사회문제로 대두되고 있으며, 교량은 지속적인 양적 증가와 노후화, 구조적 복잡성과 사회적 중요성으로 인해 체계적인 관리가 필요하다

최근 사회기반시설물의 노후화가 사회문제로 대두되고 있으며, 교량은 지속적인 양적 증가와 노후화, 구조적 복잡성과 사회적 중요성으로 인해 체계적인 관리가 필요하다. 이를 위해 인터넷 기반의 현황정보관리시스템 개발을 수행하였다.

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저자의 다른 논문

참고문헌 (11)

  1. 1. Ministry of Land, Infrastructure and Transport (MOLIT), Yearbook of Road Statistics 2016, 2016. 
  2. 2. Ministry of Land, Infrastructure and Transport (MOLIT), Yearbook of Road Bridge and Tunnel Statistics 2016, 2016. 
  3. 3. Zanyar Mirzaei, Bryan T. Adey, Leo Klatter, and Paul D. Thompson, Overview of existing bridge management system, Bridge Management Committee, IABMAS, 2014. 
  4. 4. U.S. Department of Transportation, Federal Highway Administration[internet], Bridges by Year Built, Year Reconstructed and Material Type 2013(updated 02/03/2016), http://www.fhwa.dot.gov/bridge/nbi/no10/yrblt_yrreconst13.cfm (accessed Sep., 8, 2016). 
  5. 5. Ministry of Land, Infrastructure, Transportation and Tourism, Japan, TECHNICAL NOTE of National Institute for Land and Infrastructure Management, 2015. 
  6. 6. U.S. Department of Transportation, Federal Highway Administration, Recording and Coding Guide for the Structure Inventory and Appraisal of the Nation's Bridges, 1995. 
  7. 7. Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism (MLIT), Recommendations on the Implementation of the Measures for Aging Road, Social Capital Maintenance Council, Road subcommittee, 2014. 
  8. 8. Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs (MLTM), Detailed Guidelines of Safety Inspection and Precision Safety Diagnosis, 2010. 
  9. 9. Ministry of Land, Infrastructure and Transport (MOLIT), National Mapping Service, Spatial Information Open Platform, http://dev.vworld.kr (accessed Sep., 5, 2016) 
  10. 10. Ministry of Land, Infrastructure and Transport (MOLIT), Traffic Monitoring System (TMS), http://www.road.re.kr (accessed Sep., 5, 2016) 
  11. 11. Ministry of the Interior (MOI), Executive Standard Code Management System, https://www.code.go.kr (accessed Sep., 5, 2016) 

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