$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

청소년 시기의 부모양육방식, 또래애착, 교사관계가 학습태도 및 삶의 만족에 미치는 영향
Influences of the Parenting Style, Peer Attachment, Relationship of Teacher factors on Learning Attitude and Life Satisfaction of Korean adolescents 원문보기

한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.17 no.10, 2016년, pp.449 - 457  

강하나 (한림대학교 인터랙션 디자인 대학원) ,  용혜련 (한림대학교 인터랙션 디자인 대학원) ,  황현석 (한림대학교 경영학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

청소년기는 아동에서 성인으로 넘어가는 과도기의 중간 기점으로서, 자신이 앞으로 어떠한 방향으로 살아갈지에 대한 고민과 자아를 정립하는 매우 중요한 시기이다. 이처럼 중요한 청소년기에 대한민국 청소년들의 행복지수는 OECD국가 중 최하위로, 특히 학업에 상당한 영향을 받는 것으로 조사되었다. 따라서 그들의 삶에 대한 만족도가 높을 것이라고 기대하기는 어려울 것으로 판단하였으며, 이러한 결과를 토대로 청소년들의 삶의 만족을 조절하는 요인들에는 어떠한 것이 있는지 연구하고자 하였다. 연구의 자료는 한국청소년정책연구원에서 수행된 '한국 아동 청소년 패널조사' 의 2012년도 KCYPS 중1 패널 제 3차의 원시자료를 활용하였다. 본 연구에서는 청소년의 학습태도 및 삶의 만족에 영향을 미치는 요인들을 분석하기 위해 먼저 학습태도 및 삶의 만족에 영향을 미치는 요인으로서 부모, 또래, 교사와의 관계가 중요하다고 보았다. 탐색적 요인분석을 통해 설문에 사용된 변수들 간 관계를 찾아내었고, 이들 요인간의 구조적인 관계를 규명하고자 구조방정식 모형을 이용하여 분석을 실시하였다. 실증분석 결과, 청소년 시기의 부모양육방식, 또래애착, 교사관계는 학습태도 및 삶의 만족에 상당한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 직접 또는 간접적으로 모두 삶의 만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 분석된 결과를 통해 추후 대한민국 청소년들의 건강한 삶에 대한 결론 및 제언을 시사해보고자 하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Adolescence is a period of transition from child to adult and is a very important period in which to think about the direction to go in the future and establish one's ego. However, the level of life satisfaction experienced by Korean youths in the adolescent period has been shown to be the lowest am...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • Research data was surveyed and collected in ‘Korean Children and Youth Panel Research’, performed by National Youth Policy Institute [20]. KCYPS has annually conducted monitoring research for seven years from 2012 to 2016 and this research aims at understanding development of social, psychological aspects of children and youths. Sample of KCYPS represents first and fourth grade students in elementary school and first grade students in middle school as population in 2010 and it is derived in multi-stratified cluster sampling way [21].
  • This study aimed to examine how the factors related to learning of youths affect to life satisfaction. Moreover, we also examined what variables can directly increase life satisfaction of youths.

가설 설정

  • Hypothesis 1: Parenting Style will have a positive influence on Learning Attitude of youths (H1).
  • Hypothesis 2: Peer Attachment will have a positive influence on Learning Attitude of youths (H2).
  • Hypothesis 3: Relationship with Teacher will have a positive influence on Learning Attitude of youths (H3).
  • Hypothesis 4: Parenting Style will have a positive influence on Life Satisfaction (H4).
  • Hypothesis 5: Peer Attachment will have a positive influence on Life Satisfaction (H5).
  • Hypothesis 6: Relationship with Teacher will have a positive influence on Life Satisfaction (H6).
  • Hypothesis 7: Learning Attitude of youths will have a positive influence on Life Satisfaction (H7).
  • The Hypothesis H2(Peer Attachment will have positive influence on Learning Attitude of youths) is supported with p-value 0.000 at 0.001 significant level. Based on this result, we can expect that positive Peer Attachment results in positive Learning Attitude of youths.
  • The Hypothesis H3(Relationship with Teacher will have positive influence on Learning Attitude of youths) is supported with p-value 0.000 at 0.001 significant level. This result shows that relationships between youths and teachers affects to learning attitude positively.
  • The Hypothesis H4(Parenting Style will have positive influence on Life Satisfaction) is supported with p-value 0.000 at 0.001 significant level. This result implies that Parenting Style affects to children in adolescence positively.
  • The Hypothesis H5(Peer Attachment will have positive influence on Life Satisfaction) is supported with p-value 0.000 at 0.001 significant level. This result shows that children in adolescence think relationships with peers important as well as parents.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (26)

  1. J. I. Park, C. U. Park, H. J. Seo, Y. S. Youm, "Collection of Korean Child Well-Being Index and Its International Comparison with other OECD Countries", The Korean Sociological Association, vol. 44, no. 2, pp. 121-154, 2010. 

  2. D. Baumrind, 'Child care practices anteceding three patterns of preschool behavior', Genetic psychology monographs, vol. 75, no. 1, pp. 43-88, 1967. 

  3. H. S. Kang, J. H. Lee, "In Search of the Teacher Professionalism as Curriculum Developer on the basis of Narrative", Korean Society for Curriculum Studies, vol. 24, no. 1, pp. 153-180, 2006. 

  4. E. Cheong, "A Study on Problem of Overprotective Parenting from the viewpoint of Attachment Theory in the context of inclusive education", Research Institute of the Korean Special Education, vol. 13, no. 2, pp. 23-43, 2012. 

  5. S. M. Kim, J. Y. Nam, "The Effects of Adolescents' Peer Attachment and Adaptation to School Life on Sense of Community: Focusing on Moderating Effect of Life Satisfaction", Journal of Future Oriented Youth Society, vol. 8, no. 4, pp. 225-242, 2011. 

  6. J. H. Block, J. Block, "The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior. In: Development of cognition, affect, and social relations", The Minnesota symposia on child psychology, vol. 13, pp. 39-101, 1980. 

  7. H. J. Lee, S. J. Kwon, "Effect of Ego-Resilience and Peer Attachment upon Self-Regulation Learning Ability In Early Adolescence: The Mediating Effect of Life Satisfaction", The Korean Contents Society, vol. 13, no. 10, pp. 347-355, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.10.347 

  8. S. M. Kim, "The Influence of Middle School Students' Parental Attachment on Their relationships: Mediating Effect of Character Strengths (Social Intelligence, Gratitude, Forgiveness)", Korea National University of Education, pp. 1-121, 2013. 

  9. J. O. Park, "Analysis of relationship among the teacher support teacher trust and study motivation", Kyung-In Education University Graduate School of Education, pp. 1-59, 2008. 

  10. S. H. Jung, B. E. Cho, "The relationship between Students perceptions and practicability of the 'Me and My Family Relations' unit and Family strength among middle school students", Journal of Korean Home Economics Education Association, vol. 19, no. 43, pp. 99-114, 2007. 

  11. M. R. Han, H. J. Kim, H. R. Lee, "The Effect of Teacher and Peer Support on Runaway-Adolescent's Social Resiliance", The Korean Association Rehabilitation Psychology, vol. 20, no. 2, pp. 397-415, 2013. 

  12. J. I. Kim, J. H. Chae, "Effect of Instruction for the Learner-Involved Development of Analytical Rubrics on the Learning Motivation of Middle School Students: Focusing on the unit of Housing", Korean Home Economics Education Association, vol. 21, no. 1, pp. 35-49, 2009. 

  13. P. A. Fassinger, "Understanding classroom interaction: Students' and professors' contributions to students' silence", The Journal of Higher Education, vol. 66, no. 1, pp. 82-96, 1995. DOI: http://dx.doi.org/10.2307/2943952 

  14. J. W. Moon, "The Effect of obesity, depression, self-esteem,body image on adolescents' life satisfaction", The Journal of Korean Society for School Health Education, vol. 13, no. 2, pp. 119-146, 2012. 

  15. J. A. Choi, "Longitudinal Associations of Adolescents Perceived Parental Support, Self-control, and School Adjustment - A Multivariate Latent Growth Model-", Social Science Research Review Kyung sung University., vol. 27, no. 3, pp. 189-212, 2010. 

  16. S. Y. Park, S. H. Cho, "Formation of Social relationship through SNS and adolescents' life satisfaction", The Society of Digital Policy & Management, vol. 13, no. 2, pp. 371-379, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.14400/jdc.2015.13.2.371 

  17. T. K. Jung, "Mediating Effects of Peer Attachment on Relations among Parenting Attitudes and Parent-Child Communication Types perceived by High School Students and School Adjustment", Korean journal of youth studies, vol. 22, no. 8, pp. 253-279, 2015. 

  18. K. A. Kim, "The Influence of Teachers' Servant Leadership on Manners of Adolescents - Focused on the Positive Thinking and Self Efficacy", Journal of Future Oriented Youth Society, vol. 9, no. 3, pp. 53-76, 2012. 

  19. S. Y. An, H. S. Lee, "The Effects of Individual Psychology and Family Variables on Adolescents' Peer Relationships", Journal of Korean Home Economics Education Association, vol. 21, no. 3, pp. 163-176, 2009. 

  20. Y. N. Kim, J. H. Son, Y. J. Choi, "A Study on the Longitudinal Trends and Character of Youth Activities", Studies on Korean Youth, vol. 19, no. 4, pp.139-167, 2008. 

  21. T. M. Song, J. Y. Song, Editors, "Big Data Analysis Methodology for Social Science Research", Hannarae Academy, Seoul, 2013. 

  22. T. J. Sun, Editor, "Easy Statistical Analysis using SPSS/AMOS, 2nd Edition", Hakjisa, Seoul, 2014. 

  23. K. Bollen, A, Editor, "Structural equations with latent variables", Wiley, New York, 2014. 

  24. P. YK. Chau, "Re-examining a Model for Evaluating Information Center Success Using a Structural Equation Modeling Approach", Decision Sciences, vol. 28 no. 2, pp. 309-334, 1997. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-5915.1997.tb01313.x 

  25. M. W. Browne, R. Cudeck, "Alternative Ways of Assessing Model Fit", Sociological Methods and Research, vol. 21 no. 2, pp. 230-258, 1992. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/0049124192021002005 

  26. K. H. Lew, "The Effect of School Adjustment, Self-Esteem, and Life Satisfaction on Academic Achievement", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, vol. 14, no. 6, pp. 2700-2706, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.6.2700 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로