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배송 네트워크에서 드론의 유용성 검증: 차량과 드론을 혼용한 배송 네트워크의 경로계획
Usefulness of Drones in the Urban Delivery System: Solving the Vehicle and Drone Routing Problem with Time Window 원문보기

한국경영과학회지 = Journal of the Korean Operations Research and Management Science Society, v.41 no.3, 2016년, pp.75 - 96  

정예림 (연세대학교 경영대학 경영학과) ,  박태준 (연세대학교 경영대학 경영학과) ,  민윤홍 (삼성전자 종합기술원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper investigates the usefulness of drones in an urban delivery system. We define the vehicle and drone routing problem with time window (VDRPTW) and present a model that can describe a dual mode delivery system consisting of drones and vehicles in the metropolitan area. Drones are relatively ...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
VRPTW란 무엇인가? VRPTW는 차량 일정계획 문제(Vehicle Routing Problem: VRP)에서 파생된 문제로서, 서비스를 받는 고객들이 희망하는 배송 시간대(Time Window)에 맞추어 서비스가 제공되어야 하는 제약이 추가된 차량 일정계획 문제이다. VRPTW는 많은 학자들에 의해 연구된 바 있다[3].
택배 배송 네트워크에 드론을 사용했을 때, 비용적인 측면에서의 장점은 무엇인가? ‘수직 이착륙이 가능한 무인 비행체’로 정의되는 드론은 기계의 특성상 운반 가능한 배송품의 무게 제한과 운행거리 제한으로 인해 운행 반경이 좁은 택배 배송 네트워크에서 운용될 가능성이 높다. 택배 배송 네트워크에서 드론의 장점은 무인 비행이 가능하다는점, 도심지의 교통 혼잡을 피할 수 있다는 점, 차량보다 빠르다는 점, 그리고 단위 거리당 1개의 화물 운송비용이 차량보다 작다는 점을 들 수 있다[20] 비용적인 부분에서는 드론의 초기 구입비용이 1000달러 정도로 높기는 하지만, 배송 네트워크에서 드론의 운영비는 배송 건당 10~20센트로 매우 낮기 때문에 투자금의 회수율이 빠를 것으로 기대된다[21]. 드론 배송 서비스를 시범적으로 운용하는 아마존(Amazon)에서는 비용을 화물 1개 당 1달러로 계산하고 있다[41].
배송 서비스에 드론을 사용하였을 때 얻을 수 있는 장점은 무엇인가? 도심지역의 복잡성과 교통 혼잡을 피할 수 있다는 점에서 드론을 이용한 배송 서비스가 주목을 받고 있다[5, 20, 21]. 드론은 차량과 달리 항공 네트워크를 이용하기 때문에 배송시간에 영향을 주는 도심지의 혼잡에서 상대적으로 자유롭고, 고객과 차고지 사이를 점대점 방식(Point to Point: P2P)으로 운행으로 때문에 한번 창고를 나간 후 다시 창고로 돌아오는 시간인 재보충주기가 짧아 당일에 발생하는 수요를 대처하기에 유리하다.
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참고문헌 (50)

  1. 석상문, "네트워크 문제를 위한 새로운 진화 알고리즘에 대하여", 한국경영과학회지, 제32권, 제2호(2007), pp.109-121. 

  2. 윤영수, "적응형 유전알고리즘의 실험적 비교", 한국경영과학회지, 제32권, 제4호(2007), pp.1-18. 

  3. 이상헌, 이승원, "시간제약이 있는 차량경로문제에 대한 개미군집 시스템 해법", 한국경영과학회지, 제34권, 제1호(2009), pp.153-165. 

  4. "택배 서비스의 핵심 지표: 고객은 '당일 배송'을 원한다(?)", CLO 2015년 4월호 통권 59호, pp.71-73. 

  5. 서울시, 2014년 서울시 차량통행속도 보고서, pp.11-13, 2015. 

  6. Agatz, N., P. Bouman, and M. Schmidt, "Optimization approaches for the traveling salesman problem with drone," ERIM Report Series Reference, No. ERS-2015-011-LIS., 2015. 

  7. Anand, N., H. Quak, R. van Duin, and L. Tavasszy, "City logistics modeling efforts: Trends and gaps-A review," Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol.39(2012), pp.101- 115. 

  8. Berger, J. and M. Barkaoui, "A parallel hybrid genetic algorithm for the vehicle routing problem with time windows," Computers & Operations Research, Vol.31, No.12(2004), pp.2037-2053. 

  9. Blanton, Jr, J.L. and R.L. Wainwright, "Multiple vehicle routing with time and capacity constraints using genetic algorithms," Proceedings of the 5th International Conference on Genetic Algorithms, pp.452-459, Morgan Kaufmann Publishers Inc. (1993, June). 

  10. Braysy, O. and M. Gendreau, "Tabu search heuristics for the vehicle routing problem with time windows," Vol.10, No.2(2002), pp.211-237. 

  11. Braysy, O., "A reactive variable neighborhood search for the vehicle-routing problem with time windows," INFORMS Journal on Computing, Vol.15, No.4(2003), pp.347-368. 

  12. Braysy, O., "Fast local searches for the vehicle routing problem with time windows," INFOR, Vol.40, No.4(2002), pp.319-330. 

  13. Braysy, O., W. Dullaert, and M. Gendreau, "Evolutionary algorithms for the vehicle routing problem with time windows," Journal of Heuristics, Vol.10, No.6(2004), pp.587-611. 

  14. Bryan, V., Drone delivery: DHL 'parcelcopter' flies to German isle http://www.reuters.com/article/us-deutsche-post-drones-idUSKCN0HJ1ED20140924, 2014. 

  15. Burke, E.K. and J.P. Newall, "A multistage evolutionary algorithm for the timetable problem," Evolutionary Computation, IEEE Transactions on, Vol.3, No.1(1999), pp.63-74. 

  16. Carter, A.E. and C.T. Ragsdale, "A new approach to solving the multiple traveling salesperson problem using genetic algorithms," European Journal of Operational Research, Vol. 175, No.1(2006), pp.246-257. 

  17. Chaovalitwongse, W., D. Kim, and P.M. Pardalos, "GRASP with a new local search scheme for vehicle routing problems with time windows," Journal of Combinatorial Optimization, Vol.7, No.2(2003), pp.179-207. 

  18. Chiang, W.C. and R.A. Russell, "A reactive tabu search metaheuristic for the vehicle routing problem with time windows," INFORMS Journal on Computing, Vol.9, No.4(1997), pp.417-430. 

  19. Chiang, W.C. and R.A. Russell, "Simulated annealing metaheuristics for the vehicle routing problem with time windows," Annals of Operations Research, Vol.63, No.1(1996), pp.3- 27. 

  20. Colin Lewis, Is package delivery using drones feasible? RobotEcnomics, 2014.(Lewis, 2014b). 

  21. Colin Lewis, The economics of Amazon's delivery drones, RobotEcnomics, 2014.(Lewis, 2014a). 

  22. Cordeau, J.F., M.M. Gendreau, and G. Laporte, "A tabu search heuristic for periodic and multi ­depot vehicle routing problems," Networks, Vol.30, No.2(1997), pp.105-119. 

  23. Cordeau, J.F., G. Laporte, and A. Mercier, "A unified tabu search heuristic for vehicle routing problems with time windows," Journal of the Operational Research Society, Vol.52, No.8(2001), pp.928-936. 

  24. Czech, Z.J. and P. Czarnas, "Parallel Simulated Annealing for the Vehicle Routing Problem with Time Windows," PDP, 2002, p.0376 IEEE. 

  25. Davis, L., "Applying adaptive algorithms to epistatic domains," IJCAI, Vol.85(1985), pp.162- 164. 

  26. Falkenauer, E., Genetic algorithms and grouping problems, John Wiley & Sons, New York, 1998. 

  27. Glover, F., "Ejection chains, reference structures and alternating path methods for traveling salesman problems," Discrete Applied Mathematics, Vol.65, No.1(1996), pp.223-253. 

  28. Ha, Q.M., Y. Deville, Q.D. Pham, and M.H. Ha, "Heuristic methods for the Traveling Salesman Problem with Drone," arXiv preprint arXiv:1509.08764., 2015. 

  29. Ha, Q.M., Y. Deville, Q.D. Pham, and M.H. Ha, "On the Min-cost Traveling Salesman Problem with Drone," arXiv preprint arXiv: 1512.01503., 2015. 

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  40. Renaud, J., G. Laporte, and F.F. Boctor, "A tabu search heuristic for the multi-depot vehicle routing problem," Computers & Operations Research, Vol.23, No.3(1996), pp.229- 235. 

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  49. Whitley, L.D., T. Starkweather, and D. Fuquay, "Scheduling problems and traveling salesmen: The genetic edge recombination operator," In ICGA, Vol.89(1989), pp.133-140. 

  50. Zhang, M., D. Jiang, and X. Tang, "Full load vehicle routing with multiple depots: New network flow based algorithm," Journal of Systems Science and Systems Engineering, Vol.6(2002), pp.216-220. 

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