$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 도시민의 농촌 야외여가활동의 동기, 여가혜택과 만족간의 영향 관계
The Impact of the Relationships among the Motivation, Benefits and Satisfaction derived from Rural Outdoor Recreation for Urban Residents 원문보기

한국지역사회생활과학회지 = The Korean Journal of Community Living Science, v.27 no.4, 2016년, pp.739 - 753  

손호기 (농촌진흥청 국립농업과학원 농업환경부 농촌환경자원과) ,  조록환 (농촌진흥청 국립농업과학원 농업환경부 농촌환경자원과) ,  이정은 (농촌진흥청 국립농업과학원 농업환경부 농촌환경자원과) ,  강명보 (농촌진흥청 국립농업과학원 농업환경부 농촌환경자원과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was performed to identify the tendency and benefits of outdoor recreation in rural areas. The preferences and importance of the benefits of outdoor recreation activities in rural areas were simultaneously compared and analyzed through the discussion of a four quadrants portfolio map using...

Keyword

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 하지만 농촌에서의 야외 여가활동에 대한 연구는 미흡하다. 따라서 도시민을 대상으로 농촌에서의 야외 여가활동에 대한 동기, 혜택과 만족간의 미치는 관계를 파악하고 농촌 야외여가활동의 혜택에 대한 성취도와 중요도를 비교분석하여 농촌에서의 야외여가활동을 활성화시키는데 기초자료로 제공하는데 그 목적이 있다.
  • 후)영향 관계가">영향관계가 있는지? 동기는 만족에 어떠한 관계가 있는지? 혜택은 만족에 어떠한 영향을 미치고 있는지를 파악하고자 한다. 따라서 본 연구에서는 Fig. 1과 같이 농촌 야외 여가활동의 동기, 혜택, 만족간의 관계를 파악하고자 한다.
  • 본 연구는 도시민들의 여가활동 중 농촌에서의 야외여가활동 참가자의 농촌 야외여가활동 동기, 혜택과 야외여가활동 만족간의 관계를 파악하고자 하였으며, 농촌 야외여가활동에 대한 혜택에 대한 특징을 파악하고자 IPA분석을 실시하였다. 그 결과를 농촌 야 후)촌야외여가활동에">촌 야외여가활동에 대한 혜택에 대한 특징을 파악하고자 IPA분석을 실시하였다. 그 결과를 농촌 야외여가활동을 활성화시키는데 기초자료로 제공하고자 한다.
  • 도시민을 대상으로 농촌에서의 야외여가활동에 대한 동기, 혜택과 만족간의 영향관계에 대해 알아내고자 하였다. 가설 1은 기존 관광분야에서 나타났던 성향과 비슷한 양상으로 도출되었지만,

    가설 설정

    • 농촌">1. 농촌 야외여가활동 동기가 혜택에 영향을 미칠 것이다.
    • 1-1. 농촌 야외여가활동 동기가 개인적 혜택에 영향을 미칠 것이다.
    • 1-2. 농촌 야외여가활동 동기가 사회적 혜택에 영향을 미칠 것이다.
    • 1-4. 농촌 야외여가활동 동기가 도전혜택에 영향을 미칠 것이다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
여가 생활이 증가하게 된 배경은? 주 5일 근무의 보편화, 경제력의 향상, 교통과 통신의 발달로 인하여 여가 생활이 급속히 늘어나고, 이로 인하여 사회에서의 생업 이외에 자연에서 여가를 즐기는 야외 레저 스포츠에 대한 관심과 활동이 증가하고 있는 실정이다. 국민여가활동조사(Ministry of Culture, Sports and Tourism 2014)에 따르면, 유형별 여가활동에서는 휴식활동이 62.
야외여가활동으로 얻을 수 있는 긍정적 효과는? 야외여가활동은 신체적 또는 정신적, 사회문화적 가치를 공유하며 각 개인에게는 다양한 활동을 위한 기회, 건강한 삶의 유지를 위해 꼭 필요하다(Chung 1997; Hong, Lee & Suh 2016). 여가활동 중 야외여가활동은 활동범위도 넓으며 스트레스 해소, 친교, 환경보전 등의 긍정적인 측면이 있으며(Lee & Kim 2007), 현대인들이 자연기반의 야외여가활동을 통하여 건강을 추구하는 것도 도시거주 환경과 업무에서 오는 정신적인 피로를 풀고, 정서적 안정감을 도모하기 위한 것이라 할 수 있다(Kim 2015). 자연기반형 여가활동은 개인의 만족뿐만 아니라 서로간의 친밀감을 유지시켜 주는 동시에 재미와 행복감을 높여주므로 중요한 여가 활동으로 각광받고 있다(Lee & Kim 2007).
본 연구에서 농촌 야외여가활동 동기를 구분한 3가지 요인은 무엇인가? 각각의 요인은 3가지의 요인으로 구분되었다. 첫째 요인은 건강과 휴식, 둘째 요인은 체험과 모험, 셋째 요인은 기타 활동으로 명명하였다. 야외여가활동 동기의 연구개념을 설명하는 총 설명력은 59.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (38)

  1. Byun WH, Noh CC(2002) A countermeasure strategy of tourism marketing for activation of Back je cultural tourism: application to IPA model. JTLR 14(2), 25-46 

  2. Chung YK(1997) The influence of sport participation motivation, arousal seeking and affects on the behavior of sport commitment. MS thesis Busan University Graduate School 

  3. Crompton JL(1979) Motivations for pleasure vacation. ANR 6(4), 408-424 

  4. Dann GMS(1981) Tourist motivation: an appraisal. ANR 8(2), 187-219 

  5. Devesa M, Laguna M, Palacios A(2010) The role of motivation in visitorv satisfaction: empirical evidence in rural tourism. Tour Manag 31, 547-552 

  6. Gwinner KP, Gremler DD, Bitner MJ(1998) Relational benefits in services industries: the customer's perspective. J Acad Mark Sci 26(2), 101-114 

  7. Han SJ(2015) A new approach to outdoor recreational activities in the community center. proceedings symposium of the Korean Soc Leis Recreat Park Proc, 59-69 

  8. Hong HH, Lee YG, Suh KB(2016) Study on relation between outdoor sports participants' leisure motivation and leisure flow, leisuresatisfaction and psychologicalwellbeing. KSLRP 4(1), 1-14 

  9. Humaira I(2010) Rural tourism-an overview. Agriculture and Rural Development, Government of Alberta 

  10. Jeong C, Seo YS(2010) Re-examination of Importance-Performance Analysis(IPA) used in tourism studies in Korea. JTS 22(1), 119-137 

  11. Jung SG, Yang Ho(2013) A study on relationship among relational benefits, satisfaction and customer loyalty; focused on the moderating effects of consumer's informativeness & rationality. JMMR 18(2), 47-71 

  12. Kim EH, Yoo SY(2013) Social commerce user motives and benefits and consider factors impact on consumer shopping value. The Korean Psychological Association 2013 Year Conference proceeding, 400 

  13. Kim EH, Yoo SY(2014) Cross-model effect of model types, product gender identity and message appeal type. JDC 12(6), 105-114 

  14. Kim JO(2015) The impact of nature-based outdoor recreation settings on the healing tourists' attention restoration and quality of life: focusing on the participants' at 'forest healing' program. Hanyang University Graduate School 

  15. Kim JO, Kim NJ(2013) Outdoor recreation participants' cognition of climate change influencing on their behaviors: applying extended theory of planned behavior to auto campers in winter. KASTM 37(6), 11-32 

  16. Kim H, Kim SC(2006) Market segmentation by the motivation of Rural Tourism. KRTA 13(1), 29-47 

  17. Kim SY, Um SH(2009) Analysis on benefits sought and preference of on-site activities based on participation motives of rural tourism. JRT 16(1), 17-37 

  18. Ko KS(2006) Visitor evaluations of the tourist destination attractiveness. JeJu University 

  19. Kong KY(2006) Evaluation of leisure activity using the IPA method, KASTM 20(3), 285-303 

  20. Lee GM, Kim J(2007) Influence of motives of club member to marine sports on participants satisfaction. KJPE 46(2), 117-130 

  21. Lee HS, Oh MJ(2005) Market segmentation by the motivation types of the tourists to drama location: the case of the BUCHEON fantastic studio. IJTHR 19(1), 297-311 

  22. Lee YK, Choi BH, Moon HN(2002) The effect of relational benefit on customer’s employee and restaurant satisfaction and customer loyalty. KMR 31(2), 373-404 

  23. Manning RE(1999) Studies in outdoor recreation: search and research for satisfaction. Corvallis: Oregon State University Press 

  24. Marek N(2012) The model of satisfaction in outdoor recreation, theory and methodology of physical recreation in the light of current research. Marek Nowacki Co. 26-69 

  25. Ministry of Culture, Sports and Tourism(2014) National Report on leisure activities 

  26. Ministry of Culture, Sports and Tourism(2015) Korea National Tourism Survey 

  27. Park DB, Kim KH(2011) Structural relationships among rural tourism motivation, satisfaction, and loyalty including the moderating effects of gender. KJCL 22(2), 283-298 

  28. Park SS(2007) Investigation and study on university students' recognition on outdoor leisure sports and their leisure satisfaction. Major in Physical Education Department of Education Graduate School of Education, Chonnam National University Master's Thesis 

  29. Philipp F, Robert A(2010) Benefits and constraints of outdoor recreation for people with physical disabilities: inferences from recreational fishing. Leisure Sci 32, pp55-71 

  30. Ryu SM, Bae JN, Yoo SO, Kim SK, Song KI, Kang SK(2003) Green tourism theory and practice. Seoul: Bak-San Pub 

  31. Richard J. Reeder, Dennis M. Brown(2005) Recreation, tourism, and rural well-Being, United States Department of Agriculture(USDA), A Report from the Economic Research Service, Economic Research Report(7) 

  32. SCORP(2012) The 2011-2016 Wisconsin Statewide Comprehensive Outdoor Recreation Plan. Wisconsin Department of Natural Resources 

  33. Shin C, Hwang JH(2010) A study on push and pull motivations of visitors to attend rock music festival: a case of Busan. KASTM 25(4), 69-91 

  34. Silvennoinen H, Tyrvainen L(2001) Demand for nature tourism services and the environment in Finland. Outdoor Recreation 8(2), 112-127 

  35. Simon B, Liisa T, Tuija S, Ulrike P, Murray S(2007) Outdoor recreation and nature tourism: a european perspective, LRLR 18-25 

  36. Statistics Korea(2013) Social survey 

  37. Yook SK, Jo HJ(2014) Experience effect relationship analysis through the rural town camping. TOSOK 74th Proceeding 589-605 

  38. Yoon IJ, Lee GM, Kang HM, Lee JH, Lee NM, Lee HM(2009) A study of knowing issues of activating marine-leisure sports and the method of its improvement. KJPE 48(6), 111-124 

저자의 다른 논문 :

LOADING...

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

유발과제정보 저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로