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의료프로세스 관리에 경영과학적 접근방법의 응용
Application of Methods of Management Science in Care Process Management 원문보기

병원경영학회지 = Korea journal of hospital management, no.spc, 2016년, pp.1 - 13  

김태현 (연세대학교 보건대학원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In a situation where competition becomes intense, health care organizations constantly strive to provide more services with given personnel and time. While not only the 'quantity' of the services but also the 'quality' becomes increasingly important, various problems that can occur during the 'proce...

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
의료서비스의 최적화란? 다른 기업과 마찬가지로 병원도 주어진 자원을 활용하여 최대한의 성과를 내고자 노력한다. 의료서비스의 최적화란 “최적화 기법 및 방법론을 이용하여 의료서비스의 질과 효율성을 높이고자 하는 행위ˮ로 정의될 수 있다. 여기서 최적화는 선형계획법으로 대변되는 협의의 의미뿐만 아니라 스케줄링, 시뮬레이션, 통계분석 및 데이터 마이닝 등의 경영과학 기법들과 식스시그마 등의 혁신기법들까지 포함하는 광의의 의미를 갖는다[11].
적응행동모형이란? 적응행동모형(Adaptive Behavior)은 환자와 의료진이 지체와 대기 경험을 통해 자신들의 행동을 변화시키게 된다는 것이다[13]. 적응행동(Adaptive Behavior) 은 환자의 의료서비스 접근성, 운영 효율성, 그리고 임상적인 결과에 중요하게 영향을 줄 수 있다.
Data-Matrix-Coded Sponge를 적용함으로써 나타난 성과는? Data-Matrix-Coded Sponge는 수술실에서 사용하는 스폰지 및 타올에 바코드를 부여해서 환자의 몸에 들어가는 것을 방지하기 위한 것이다. 이 방법을 통하여 수술 중에 환자의 몸에 스폰지 등이 들어가는 실수가 3년간 일어나지 않았다[19]고 하며 환자의 안전을 보장함과 동시에, 의료진의 만족도도 높아졌다고 한다(그림 6).
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참고문헌 (24)

  1. Denton BT. Handbook of healthcare operations management: Springer; 2013. 

  2. Baker SJ, Esbenshade A. Partnering Effectively With Inpatient Leaders for Improved Emergency Department Throughput. Adv Emerg Nurs J 2015 02/02;37(1):65-71. 

  3. Flagle CD. Some origins of operations research in the health services. Oper Res 2002;50(1):52-60. 

  4. Brailsford S. Overcoming the barriers to implementation of operations research simulation models in healthcare. Clin Invest Med 2005;28(6):312-315. 

  5. Kwon ST, Lee YS, Han E, Kim TH. Factors Associated with No-show in an Academic Medical Center. Korean Public Health Res 2015;41(2): 29-46. 

  6. Shim JH, Lee YS, Lee SG, Park SH, Kim TH. An Analysis of Factors Related to Delayed Arrival of Appointment Time among Outpatients of the Department of Psychiatry. J Health Info Stat 2015;40(3):85-99. 

  7. Ha BH. Evaluation of Appointment Policy and Scheduling Rule for a Dental Clinic Based on Computer Simulation. Korean J of Hosp Manage 2011;16(4):161-182. 

  8. Belien J, Demeulemeester E. Building cyclic master surgery schedules with leveled resulting bed occupancy. Eur J Oper Res 2007;176(2):1185-1204. 

  9. Harper PR, Shahani A. Modelling for the planning and management of bed capacities in hospitals. J Oper Res Soc 2002;53(1):11-18. 

  10. Shmueli A, Sprung CL, Kaplan EH. Optimizing admissions to an intensive care unit. Health Care Manag SC 2003;6(3):131-136. 

  11. Kang SH, Kim BI, Jun CH, Choi BK, Lee SH. Healthcare optimization: current status and vitalization suggestions. J Korean Inst Ind Eng 2013;39(4):313-324. 

  12. Ministry of Health and Welfare. (2015). 2014 Yearbook of Health and Welfare Statistics. Ministry of Health and Welfare, Sejong. 

  13. Chan CW, Green LV. Improving Access to Healthcare: Models of Adaptive Behavior. Handbook of Healthcare Operations Management: Springer; 2013. p. 1-18. 

  14. Green RA, Wyer PC, Giglio J. ED walkout rate correlated with ED length of stay but not with ED volume or hospital census. Acad Emerg Med 2002;9(5):514. 

  15. McManus ML, Long MC, Cooper A, Mandell J, Berwick DM, Pagano M, et al. Variability in surgical caseload and access to intensive care services. Anesthesiology 2003;98(6):1491-1496. 

  16. Green LV, Savin S. Reducing delays for medical appointments: A queueing approach. Oper Res 2008;56(6):1526-1538. 

  17. Liu N, Ziya S, Kulkarni VG. Dynamic scheduling of outpatient appointments under patient no-shows and cancellations. Manuf Serv Oper Manag 2010;12(2):347-364. 

  18. Hamrock E, Parks J, Scheulen J, Bradbury FJ. Discrete event simulation for healthcare organizations: a tool for decision making. J Healthc Manag 2013;58(2):110. 

  19. Cima RR, Kollengode A, Clark J, Pool S, Weisbrod C, Amstutz GJ, et al. Using a data-matrix-coded sponge counting system across a surgical practice: impact after 18 months. Jt Comm J Qual Patient Saf 2011;37(2):51-58. 

  20. Cure L, Van Enk R, Tiong E. A systematic approach for the location of hand sanitizer dispensers in hospitals. Health Care Manag SC 2014;17(3):245-258. 

  21. Proudlove N, Black S, Fletcher A. OR and the challenge to improve the NHS: modelling for insight and improvement in in-patient flows. J Oper Res Soc 2007;58(2):145-158. 

  22. Teow KL. Practical operations research applications for healthcare managers. Ann Acad Med 2009;38(6):564-573. 

  23. Dankbar GC, Hayward MJ. Highlights of the 2011 Mayo Clinic systems engineering and operations research conference. Oper Res Health Care 2012;1(1):16-19. 

  24. Kamath JR, Osborn JB, Roger VL, Rohleder TR, editors. Highlights from the third annual mayo clinic conference on systems engineering and operations research in health care. Mayo Clin Proc 2011: Elsevier. 

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