최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기지식경영연구 = Knowledge Management Research, v.17 no.4, 2016년, pp.147 - 162
Knowledge sharing has many benefits; however, employees are generally reluctant to share their knowledge with co-workers. This reluctance can be attributed to the facts that sharing knowledge involves the threat of losing personal competitiveness and the codification of knowledge for sharing require...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
개인 차원의 지식공유 행동에 대한 이해가 중요한 이유는? | 지식공유란 문제해결이나 새로운 아이디어 개발, 혹은 정책이나 절차 개선을 목적으로 다른 사람과 협력하거나 이들을 돕기 위해 과업정보나 노하우를 제공하는 행동을 의미한다(Srivastava, Bartol, & Locke, 2006). 동료들 간의 지식공유가 활성화되어야 결과적으로 조직차원의 창의성이나 혁신으로 확산될 수 있다는 점에서 개인 차원의 지식공유 행동에 대한 이해는 중요하다. 지식은 형식지와 암묵지의 두 가지 형태로 구분할 수 있는데(Polanyi, 1966), 직무기술서를 통해 쉽게 전파가 가능한 형식지에 비해 글로 전승할 수 없는 전문 지식을 의미하는 암묵지는 주로 조직구성원들 간의 관계 속에서 노하우 전수 등의 형태를 통해 개인적으로 전파된다. | |
조직 내 구성원들 간의 지식공유를 효과적으로 하기 위하여 해결하야 하는 과제는 무엇인가? | 조직 내 구성원들 간의 지식공유(knowledge sharing)는 지식관리시스템의 구성요소로서 조직 내에서 가용할 수 있는 지식을 축적하고 이를 확대한다는 점에서(Liebowitz, 2003) 적극적으로 장려되고 있는 행동이다. 따라서 조직적 차원에서 개별 조직구성원들이 보유하고 있는 지식이나 능력을 얼마나 창출하고, 공유하고 활용하는가는 효과적인 지식관리(knowledge management)를 위하여 반드시 해결해야 할 과제이다. 그럼에도 불구하고 경영 현장에서 조직구성원들 간의 활발한 지식공유 활동을 목격하기란 쉽지 않다. | |
조직 내 구성원들 간의 지식공유가 장려되는 이유는? | 조직 내 구성원들 간의 지식공유(knowledge sharing)는 지식관리시스템의 구성요소로서 조직 내에서 가용할 수 있는 지식을 축적하고 이를 확대한다는 점에서(Liebowitz, 2003) 적극적으로 장려되고 있는 행동이다. 따라서 조직적 차원에서 개별 조직구성원들이 보유하고 있는 지식이나 능력을 얼마나 창출하고, 공유하고 활용하는가는 효과적인 지식관리(knowledge management)를 위하여 반드시 해결해야 할 과제이다. |
김보영, 박오수, 윤석화 2010. "도움행동의 해석에 관한 연구: 행위자 자기표현 조절능력과 평가자 이미지 향상동기의 조절효과," 경영학연구 (39:2), pp. 739-767.
김보영, 이수진 2012. "동료의 과업관련 도움요청과 이들의 특징이 지식공유에 미치는 영향에 관한 연구," 지식경영연구 (13:4), pp. 101-115.
Aiken, L. S., S. G. West, and Reno, R. R. 1991. Multiple regression: Testing and interpreting interactions: Sage.
Ames, C., and Archer, J. 1988. "Achievement goals in the classroom: Students' learning strategies and motivation processes," Journal of Educational Psychology, (80), pp. 260-267.
Ardichvili, A., V. Page, and Wentling, T. 2003. "Motivation and barriers to participation in virtual knowledge-sharing communities of practice," Journal of Knowledge Management, (7), pp. 64-77.
Baard, P. P., E. L. Deci, and Ryan, R. M. 2004. "Intrinsic need satisfaction: A motivational basis of performance and wellbeing two work settings," Journal of Applied Social Psychology, (34:10), pp. 2045-2068.
Blau, P. M. 1964. Exchange and power in social life : Transaction Publishers.
Brett, J. F., and VandeWalle, D. 1999. "Goal orientation and goal content as predictors of performance in a training program," Journal of Applied Psychology, (84:6), pp. 863-873.
Cabrera, E. F., and Cabrera, A. 2005. "Fostering knowledge sharing through people management practices," International Journal of Human Resource Management, (16:5), pp. 720-735.
Coleman, J. S. 1988. "Social capital in the creation of human capital," American Journal of Sociology, (94), pp. S95-S120.
Duffy, M. K., D. C. Ganster, and Pagon, M. 2002. "Social undermining in the work place," Academy of Management Journal, (45:2), pp. 331-351.
Dweck, C. S. 1986. "Motivational processes affecting learning," American Psychologist, (41), pp. 1040-1048.
Dweck, C. S., and Leggett, E. L. 1988. "A social-cognitive approach to motivation and personality," Psychological Review, (95), pp. 256-273.
Ferguson, M., D. Carlson, S. Zivnuska, and Whitten, D. 2012. "Support at work and home: The path to satisfaction through balance," Journal of Vocational Behavior, (80:2), pp. 299-307.
Gong, Y., J.- C. Huang, and Farh, J.-L. 2009. "Employee learning orientation, transformational leadership, and employee creativity: The mediating role of employee creative self-efficacy," Academy of Management Journal, (52:4), pp. 765-778.
Gouldner, A. W. 1960. "The nor m of reciprocity: A preliminar y statement," American Sociological Review, (25:2), pp. 161-178.
Graen, G. B., and Uh l-Bien, M. 1995. "Relationship-based approach to leadership: Development of leader-member exchange(lmx) theory of leadership over 25 years: Applying a multi-level multi-domain perspective," Leadership Quarterly, (6), pp 219-247.
Hirst, G., D. Van Knippenberg, and Zhou, J. 2009. "A cross-level perspective on employee creativity: Goal orientation, team learning behavior, and individual creativity," Academy of Management Journal, (52:2), pp. 280-293.
Huber, G. P. 1991. "Organizational learning: The contributing processes and the literatures," Organization Science, (2:1), pp. 88-115.
Janssen, O., and Van Yperen, N. W. 2004. "Employees' goal orientations, the quality of leader-member exchange, and the outcomes of job performance and job satisfaction," Academy of Management Journal, (47:3), pp. 368-384.
Liebowitz, J. 2003. "Aknowledge management strategy for the jason organization: A case study," Journal of Computer Information Systems, (44:2), pp. 1-5.
Lin, L., L. Kwok, and Koch, P. T. 2006. "Managerial knowledge sharing: The role of individual, interpersonal, and organizational factors," Management & Organization Review, (2:1), pp. 15-41.
Lu, L., X. Lin, and Leung, K. 2012. "Goal orientation and innovative performance: The mediating roles of knowledge sharing and perceived autonomy goal orientation and innovative performance: The mediating roles of knowledge sharing and perceived autonomy," Journal of Applied Social Psychology, (42), pp. E180-E197.
Mischel, W. 1973. "Toward a cognitive social learning reconceptualization of personality," Psychological Review, (80), pp. 252-283.
Obstfeld, D. 2005. "Social networks, the tertius iungens orientation, and involvement in innovation," Administrative Science Quarterly, (50:1), pp. 100-130.
Polanyi, M. 1966. The tacit dimension, London, England: Routledge Kegan Paul.
Reinholt, M. I. A., T. Pedersen, and Foss, N. J. 2011. "Why a central network position isn't enough: The role of motivation and ability for knowledge sharing in employee networks," Academy of Management Journal, (54:6), pp. 1277-1297.
Snyder, M., and Lckes, W. 1985. Personality and social behavior. In G. Lindzey, & E. Aronson (Eds.), The handbook of social psychology, Vol. 2, 883-947. New York, Randon House..
Srivastava, A., K. M. Bartol, and Locke, E. A. 2006. "Empowering leadership in management teams: Effects on knowledge sharing, efficacy, and performance," Academy of Management Journal, (49:6), pp. 1239-1251.
Tett, R. P., and Burnett, D. D. 2003. "A personality trait-based interactionist model of job performance" Journal of Applied Psychology, (88), pp. 500-517.
Tett, R. P., and Guterman, H. A. 2000. "Situation trait relevance, trait expression, and cross-situational consistency: Testing a principle of trait activation," Journal of Research in Personality, (34), pp. 397-423..
Vandewalle, D. 1997. "Development and validation of a work domain goal orientation," Educational & Psychological Measurement, (57:6), pp. 995-1015.
VandeWalle, D., S. P. Brown, W. L. Cron, and Slocum, J. J. W. 1999. "The influence of goal orientation and self-regulation tactics on sales performance: A longtitudinal field test," Journal of Applied Psychology, (84:2), pp. 249-259.
Vansteenkiste, M., B. Neyrinck, C.P. Niemiec, B. Soenens, H. DeWitte, and Van Den Broeck, A. 2007. "On the relations among work value orientations, psychological need satisfaction and job outcomes: A self-determination theory approach," Journal of Occupational & Organizational Psychology, (80:2), pp. 251-277.
Yeo, G., S. Loft, T. Xiao, and Kiewitz, C. 2009. "Goal orientations and performance: Differential relationships across levels of analysis and as a function of task demands," Journal of Applied Psychology, (94:3), pp. 710-726.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.