간호대학생의 생활 스트레스와 자살생각 간의 관계에서 스트레스 대처방식과 자아존중감의 매개효과 The Mediating Effect of Stress Coping Type and Self-esteem between Life Stress and Suicidal Ideation in Nursing College Students원문보기
Purpose: The purpose of this study was to identify the mediating effect of stress coping type and self-esteem between life stress and suicidal ideation in nursing college students. The research design was descriptive study. Methods: A set of self-reported questionnaires was completed by 197 nursing ...
Purpose: The purpose of this study was to identify the mediating effect of stress coping type and self-esteem between life stress and suicidal ideation in nursing college students. The research design was descriptive study. Methods: A set of self-reported questionnaires was completed by 197 nursing college students, including demographic characteristics, life stress, stress coping type, self-esteem, and suicidal ideation. Data was analyzed using t-test, ANOVA, $Scheff{\acute{e}}^{\prime}s$ test, correlation analysis, and regression analysis for mediating effect by SPSS ver. 22. Results: The mean age was 20.9 years. The mean scores were 2.4, 3.6, and 1.7 out of 5 Likert scales for items of life stress, self-esteem, and suicidal ideation, respectively. The mean score for stress coping type was 2.36 out of 4 Likert scales. There was a positive correlation between suicidal ideation and life stress related to tasks, life stress related to interpersonal relationship, and emotion-focused coping of stress coping type (r=.537, p<.01); while a negative correlation between self-esteem and suicidal ideation. emotional-focused coping of stress coping type had a partial mediating effect between life stress related to tasks and suicidal ideation. Also, self-esteem had a partial mediating effect between life stress related to tasks and suicidal ideation as well as between life stress related to interpersonal relationship and suicidal ideation. Conclusion: Based on the finding of this study, it is necessary to apply various program to stress coping skill and self-esteem in order to reduce suicidal ideation in nursing college students.
Purpose: The purpose of this study was to identify the mediating effect of stress coping type and self-esteem between life stress and suicidal ideation in nursing college students. The research design was descriptive study. Methods: A set of self-reported questionnaires was completed by 197 nursing college students, including demographic characteristics, life stress, stress coping type, self-esteem, and suicidal ideation. Data was analyzed using t-test, ANOVA, $Scheff{\acute{e}}^{\prime}s$ test, correlation analysis, and regression analysis for mediating effect by SPSS ver. 22. Results: The mean age was 20.9 years. The mean scores were 2.4, 3.6, and 1.7 out of 5 Likert scales for items of life stress, self-esteem, and suicidal ideation, respectively. The mean score for stress coping type was 2.36 out of 4 Likert scales. There was a positive correlation between suicidal ideation and life stress related to tasks, life stress related to interpersonal relationship, and emotion-focused coping of stress coping type (r=.537, p<.01); while a negative correlation between self-esteem and suicidal ideation. emotional-focused coping of stress coping type had a partial mediating effect between life stress related to tasks and suicidal ideation. Also, self-esteem had a partial mediating effect between life stress related to tasks and suicidal ideation as well as between life stress related to interpersonal relationship and suicidal ideation. Conclusion: Based on the finding of this study, it is necessary to apply various program to stress coping skill and self-esteem in order to reduce suicidal ideation in nursing college students.
이에 본 연구는 간호대학생을 대상으로 생활 스트레스와 자살생각과의 관계에서 스트레스 대처방식, 자아존중감의 매개 효과를 분석하여 스트레스 상황에 대한 보다 효율적인 대처방식 및 자살예방 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하기 위해 시도되었다.
대상 데이터
본 연구대상은 P시 일 대학 간호학과 1, 2, 3학년 재학생을 대상으로 하였으며 자료수집기간은 2014년 11월 1일부터 11월14일까지로 구조화된 설문지를 이용하였다. 연구대상자는 편의추출 방법으로 선택하였고 총 217명의 대상자가 참여하였으며 불성실하게 응답한 20부를 제외하고 총 197명의 자료가 수집되었다.
본 연구대상은 P시 일 대학 간호학과 1, 2, 3학년 재학생을 대상으로 하였으며 자료수집기간은 2014년 11월 1일부터 11월14일까지로 구조화된 설문지를 이용하였다. 연구대상자는 편의추출 방법으로 선택하였고 총 217명의 대상자가 참여하였으며 불성실하게 응답한 20부를 제외하고 총 197명의 자료가 수집되었다. 표본 수는 G*Power 3.
데이터처리
생활 스트레스, 대처방식, 자아존중감, 자살생각 간의 상관관계를 분석하기 위하여 Pearson 상관관계분석을 실시하였다.
생활 스트레스와 자살생각과의 관계에 스트레스 대처방식과 자아존중감의 매개효과를 알아보기 위해 다중회귀분석과 Baron과 Kenny[16]가 제시한 매개효과를 분석을 실시하였다. 분석에 사용된 변수들의 정규성 검정으로[17] 왜도와 첨도의 절대값이 2 미만이었음을 확인하였고(왜도 최대값 .
연구대상자의 일반적인 특성에 따른 생활 스트레스, 스트레스 대처방식, 자아존중감, 자살생각 등의 차이를 확인하기 위하여 t-test와 일원분산분석(ANOVA) 및 Scheffé 사후 검증을 실시하였다.
이론/모형
본 연구에 사용된 도구는 다음과 같다. 간호대학생의 생활 스트레스를 측정하기 위해 Chon과 Kim[10]이 개발한 대학생용 생활 스트레스 척도를 Lee[6]가 재구성한 도구를 사용하였고, 스트레스 대처방식을 측정하기 위하여 Folkman과 Lazarus[11]가 개발하여 Kim[12]이 수정·보완한 도구를 사용하였다. 자아존중감을 측정하기 위하여 Rosenberg[13]가 개발하고 Jun[14]이 번안한 도구를 사용하였으며 자살생각을 측정하기 위하여 Reynolds[15]의 자살생각 척도를 Lee[6]가 수정·보완한 도구를 사용하였다.
간호대학생의 생활 스트레스를 측정하기 위해 Chon과 Kim[10]이 개발한 대학생용 생활 스트레스 척도를 Lee[6]가 재구성한 도구를 사용하였고, 스트레스 대처방식을 측정하기 위하여 Folkman과 Lazarus[11]가 개발하여 Kim[12]이 수정·보완한 도구를 사용하였다. 자아존중감을 측정하기 위하여 Rosenberg[13]가 개발하고 Jun[14]이 번안한 도구를 사용하였으며 자살생각을 측정하기 위하여 Reynolds[15]의 자살생각 척도를 Lee[6]가 수정·보완한 도구를 사용하였다.
성능/효과
그 결과를 요약해보면 간호학과 학생들의 자살생각은 당면 과제 스트레스, 대인관계 스트레스, 정서중심 대처방식과는 정적상관, 자아존중감과는 부적상관이 있다. 스트레스에 대한 적극적인 대처방법인 문제중심 대처방식을 사용할수록, 자아존중감이 높을수록 자살생각이 낮아지는 것으로 나타났다.
스트레스에 대한 적극적인 대처방법인 문제중심 대처방식을 사용할수록, 자아존중감이 높을수록 자살생각이 낮아지는 것으로 나타났다. 당면 과제 스트레스와 자살생각과의 관계에서, 정서중심 대처방식이 부분매개효과가 있고, 자아존중감은 당면과제 스트레스 및 대인관계 스트레스와 자살생각과의 관계에서 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 이를 토대로 당면과제 스트레스 상황 시 정서중심 대처방식보다 문제중심 대처방식을 사용하고, 평소 자아존중감을 향상시켜 스트레스에 적극적으로 대처할 수 있도록 하여 자살생각을 감소시킬 수 있다고 사료되며 향후 간호대학생의 자살생각 감소를 위해 스트레스에 효율적으로 대처하는 스트레스 대처기법 및 자아존중감을 향상시킬 수 있는 다양한 프로그램을 이용한 중재가 필요한 것으로 사료되어 다음과 같이 제언하는 바이다.
후속연구
둘째, 효과적인 스트레스 대처기법에 대한 교육 훈련 및 자아존중감 향상을 포함하는 중재를 개발하고 이를 적용하여 자살생각 감소에 대한 효과를 확인하는 연구를 제언한다.
셋째, 스트레스와 자살생각 간의 매개효과로 스트레스 대처방식, 자아존중감만을 연구하였으므로 다른 심리, 사회적 변인을 포함한 다양한 후속연구가 이루어질 것을 제언한다.
첫째, 본 연구는 일 대학에 국한한 것이므로 좀 더 일반화시키기 위해서는 대상자의 선택범위의 확장이 요구된다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
스스로 감당하기 어렵거나 적절히 대처하지 못하는 스트레스는 무엇을 야기시키는가?
우리나라 대학생들은 대학 입학과 동시에 고등학교 시절과는 다른 생활을 경험하게 되는데, 고등학교까지는 선생님이나 부모님의 영향 아래서 행동하다가 대학생이 되면서 갑자기 책임감을 가지고 자율적인 행동으로 전환해야 하는 상황을 맞게 되어 많은 스트레스를 겪게 된다. 스스로 감당하기 어렵거나 적절히 대처하지 못하는 스트레스는 신체적, 심리적 부적응을 겪게 되고 그로인해 정신적 문제를 발생시켜 자살까지 이어지게 된다[2].
간호대학생이 겪는 스트레스는 무엇이 있는가?
특히 간호대학생은 낯선 장소에서 실습을 해야 하는 부담감으로 오는 스트레스나, 실수를 하면 안 되는 부담감, 많은 학업 량으로 인해 스트레스를 받으며[3] 타 학과 학생들에 비해 과중한 교과과정, 엄격한 행동규범, 간호사 국가시험에 합격해야 한다는 심리적 중압감으로 인해 많은 스트레스를 경험하게 된다[4].
대학생은 어떠한 시기인가?
대학생은 청소년 후기와 초기 성인기에 해당한다. 이 시기는 정체감 확립, 미래에 대한 계획과 결정에 있어서 중요한 시기이다. 대학생들은 가정과 학교로부터 보호받던 청소년에서 책임, 의무, 사회적 적응을 요구받는 성인의 지위를 준비하기 위한 부담과 사회 심리적 스트레스를 경험하게 된다[1].
참고문헌 (24)
Chon KK, Kim KH, Yi JS. Development of the revised life stress scale for college students. The Korean Journal of Health Psychology. 2000;5(2):316-335.
Wang MC, Lightsey OR, Pietruszka T, Uruk AC, Wells AG. Purpose in life and reasons for living as mediators of the relationship between stress, coping, and suicidal behavior. The Journal of Positive Psychology. 2007;2(3):195-204. http://dx.doi.org/10.1080/17439760701228920
Pulido-Martos M, Augusto-Landa JM, Lopez-Zafra E. Sources of stress in nursing students: A systematic review of quantitative studies. International Nursing Review. 2011;59(1):15-25. http://dx.doi.org/10.1111/j.1466-7657.2011.00939.x
Jung MH, Shin MA. The relationship between self esteem and satisfaction in major in nursing college students. The Korean Academic Society of Nursing Education. 2006;12(2):170-177.
Jung HH, Sung HA. The verification of structural relationship model of suicidal ideation to stress, coping styles, perfectionism, depression and impulsivity. The Korean Journal of Counseling and Psychology. 2008;20(4):1149-1171.
Lee JY. A study on the psychosocial factor influencing the suicide ideation of university student [master's thesis]. Gongju: Kongju National University; 2007. p. 1-80.
Lee YJ. An effects of college students' stress, coping strategies and self-esteem on suicidal ideation [master's thesis]. Busan: Dong-A University; 2010. p. 1-62.
Park SW. The effects of campus life stress, stress coping type, self-esteem and Maladjustment Perfectionism on suicide ideation among college students [master's thesis]. Gimhae: Inje University; 2010. p. 1-60.
Bae JS. The influence of the laughing programs on self-esteem and stress coping behaviors in elementary school student. Journal of Korean Society of School Health. 2015;28(1):22-30. http://dx.doi.org/10.15434/kssh.2015.28.1.22
Chon KK, Kim KH. Development of the stress scale for college students: A control theory approach. The Korean Journal of Clinical Psychology. 1991;10(1):137-158.
Folkman S, Lazarus RS. If it changes it must be a process: Study of emotion and coping during three stages of a college examination. Journal of Personality and Social Psychology. 1985;48 (1):150-170. http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.48.1.150
Kim YJ. The effects of self-efficacy on stress-coping methods [master's thesis]. Daegu: Catholic University of Daegu; 2000. p. 1-48.
Rosenberg M. Society and the adolescent self-image. Princeton,NJ: Princeton University Press; 1965. Cited by Jun BJ. Selfesteem:A test of its measurability. Yonsei Nonchong. 1974;11(1):107-130.
Jun BJ. Self-esteem: A test of its measurability. Yonsei Nonchong. 1974;11(1):107-130.
Reynolds WM. Suicidal ideation questionnaire: Professionalmanual. Odessa FL: Psychological Assessment Resources; 1988.Cited by Lee JY. A study on the psychosocial factor influencingthe suicide ideation of university student [master's thesis].Gongju: Kongju National University; 2007. p. 1-80.
Baron RM, Kenny DA. The mederator-mediator variable distinction in social psychologocal research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology. 1986;51(6):1173-1182. http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
Lee IH. Easyflow regression analysis. Seoul: Hannarae Publishing Co.; 2014. p. 73-78.
Shin MK, Yi HR, Won JS. Influence of life stress and depression on suicidal ideation among college nursing students. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2013;20(4): 419-428. http://dx.doi.org/10.7739/jkafn.2013.20.4.419
Jeong SH, Park SH. Relationship among stress, depression, and satisfaction to clinical practice among nursing students. The Korean Journal of Rehabilitation Nursing. 2013;16(1):47-54. http://dx.doi.org/10.7587/kjrehn.2013.47
Choi SH, Lee HY. Affecting factors in unemployment stress among college students: Focused on physical sympyoms, depression, anxiety and self-esteem. The Journal of the Korea Contents Association. 2013;13(12):808-816. http://dx.doi.org/10.5392/jkca.2013.13.12.808
Kim JY, Lee KH. (2015). Effect of adolescents' abuse experience on suicidal ideation: Focused on moderated mediation effect of self-esteem on depression and anxiety. Journal of Korean Academy of Nursing. 2015;45(5):752-760. http://dx.doi.org/10.4040/jkan.2015.45.5.752
Park DS. Effects of life stress and depression of health college students on their suicidal ideation: Control effects of social support. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society. 2013;14(2):728-736. http://dx.doi.org/10.5762/kais.2013.14.2.728
Baek SS, Ha EH, Ryo EN, Song MS. Effects of life stress and depression in undergraduates on suicidal ideation. Journal of Korean Academy of Child Health Nursing. 2012;18(4):157-163. http://dx.doi.org/10.4094/jkachn.2012.18.4.157
Yun SJ. The mediating effect of self-esteem and the moderating effect of parental rearing attitude on the relationships between in the college student stress and suicide ideation [dissertation]. Yongin: Dankook University; 2014. p. 1-94.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.