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영상과 Parallax Scrolling 기법을 활용한 웹콘텐츠의 사용자 경험 요소 비교 연구
Comparison of User Experience from Parallax Scrolling and Video Use on the Web Contents 원문보기

멀티미디어학회논문지 = Journal of Korea Multimedia Society, v.19 no.2, 2016년, pp.520 - 529  

김희원 (Dept. of Contents Design, Seoul Women's University) ,  고혜영 (Dept. of Contents Design, Seoul Women's University)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Recent use of digital video contents increases visual fatigue of users. As a result, it has been difficult that the existing video methods make users focus on the content with interest and deliver stories intended by contents producers. Parallax scrolling is getting the spotlight as a new way which ...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구는 패럴랙스 스크롤링 기법을 적용한 웹콘텐츠의 정보전달 방식이 기존에 영상을 활용한 방식과 사용자 경험을 비교하여 영상의 한계점을 보완할 수단으로 패럴랙스 스크롤링 기법의 활용 가능성을 연구하는 것을 목적으로 설계되었다.본 연구에서언급하는 ‘웹 콘텐츠의 이용’이라는 개념은 다음과같이 정의하였다.
  • 연구자는 기존 웹 기반 영상의 장점은 유지하면서웹 사용자들의 흥미와 집중을 유도하기 위한 방안으로 패럴랙스 스크롤링 기법의 적용 가능성을 확인하기 위해 웹 콘텐츠의 사용자 경험요소를 조사·분석하여 제시하고자 한다.이를 위해 2장에서는 기존의문헌 연구 검토를 통해 영상과 웹 콘텐츠의 사용자경험 평가 어휘들을 추출한다.
  • 수립하였다. 평가 항목들은 김영미와 류한영(2010)과 정상훈과이건표(2004)가 제안한 사용자 경험과 관련된 어휘들을 바탕으로 연구 목적에 맞게 세분화시킨 것이다. 본 연구에서 수립한 가설은 다음과 같다.

가설 설정

  • 가. ‘웹 콘텐츠 전달 방법에서 영상 방식과 패럴랙스 스크롤링 방식 간에 사용자의 ‘감성’경험 측면에서 유의미한 차이가 있을 것이다‘라는 가설은 성립한다.
  • 나. ‘웹 콘텐츠 전달 방법에서 영상 방식과 패럴랙스 스크롤링 방식 간에 사용자의 ‘사용성’경험 측면에서 유의미한 차이가 있을 것이다‘라는 가설은 성립하지 않는다.
  • 다. ‘웹 콘텐츠 전달 방법에서 영상 방식과 패럴랙스 스크롤링 방식 간에 사용자의 ‘상호작용성’경험측면에서 유의미한 차이가 있을 것이다‘라는 가설은성립하지 않는다.
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참고문헌 (17)

  1. J. Yeon, Self Promotion with Utilization of Digital Video, Master's Thesis of Ewha Women's University of Design, 2003. 

  2. J.W. Park and J.K. Park, "The Study on Information Applying Plan in Each Smart Application Contents Type," Journal of the Korean Society of Design Culture, Vol. 18, No. 4, pp. 193-202, 2012. 

  3. H.Y. Ko and C.Y. Kim, "Application Possibility of Parallax Scrolling Technique for Website Users' Emotional Experience," Journal of Korea Multimedia Society, Vol. 18, No. 3, pp. 277-286, 2015. 

  4. H.W. Han, "Theory and Practice of Digital Storytelling," The Society of Korean Language & Culture, Vol. 32, pp. 27-43, 2007. 

  5. I.S. Lee, "A Study on Principle for Use of Multimedia in order to have Effective Communication in Information Design," Catoon & Animation Studies, Vol. 13, pp. 255-267, 2008. 

  6. D.J. Yoon and S.H. Oh, "A Study on The Elements of Parallax Scroll for Stereoscopic Information," Proceeding of Korean Society of Design Science Conference Proceeding, Korean Society of Design Science, pp. 242-243, 2013. 

  7. D.M. Frederick, The Effects of Parallax Scrolling on User Experience and Preference in Web Design, Master's Thesis of Purdue University of Computer Graphics Technology, 2013. 

  8. S.Y. Lee, "Media Convergence and Audience Media Use Patterns," Journal of Broadcasting Research, Summer Edition, Vol. 58, pp. 145-175, 2004. 

  9. D.L. Hoffman and T.P. Novak, "Marketing in Hypermedia Computer-Mediated Environments: Conceptual Foundations," Journal of Marketing, Vol. 60, No. 3, pp. 50-68, 1996. 

  10. C.S. Kim, S.H. Lee, and E.H. Oh, "The Impact of Interaction Factors of Digital Contents on Flow and Use Intention," Journal of the Korea Contents Association, Vol. 11, No. 9, pp. 212-224, 2011. 

  11. J. Forlizzi and K. Battatbee, "Understanding Experience in Interactive Systems," Proceeding of the 5th Conference on Designing Interactive Systems: Processes, Practices, Methods, and Techniques, Designing Interactive Systems, pp. 261-268, 2004. 

  12. S.Y. Hong, J.A. Park, J.W. Suh, and J.W. Kim, "The Generio Framework for Web Site Evaluation," Proceeding of Korea Information Science Society, pp. 776-781, 2001. 

  13. S.Y. Rhee, J.S. Ham, and I.J. Ko, "A Classification and Selection Method of Emotion Based on Classifiying Emotion Terms by Users," Emotion and Sensibility, Vol. 15, No. 1, pp. 97-104, 2012. 

  14. Y.M. Kim and H.Y. Ryoo, "User Experience Attributes in Digital Media Interface," Journal of Digital Design, Vol. 10, No. 4, pp. 565-574, 2010. 

  15. S.H. Jeong and K.P. Lee, "Extraction of User's Representative Emotions Expressed While Using A Product," Journal of Korean Society of Design Science, Vol. 18, No. 1, pp. 69-80, 2004. 

  16. Flat VS Realism, http://flatvsrealism.com (accessed Jan., 20, 2016). 

  17. flatvsrealism, http://youtu.be/35txqw6Hrpw (accessed Jan., 15, 2016). 

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