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[국내논문] 제3자 물류기업의 지속적 거래의도가 물류성과에 미치는 영향에 관한 연구
A study on the effects of continuing business intent of third party logistics company on logistics outcomes 원문보기

대한안전경영과학회지 = Journal of the Korea safety management & science, v.18 no.4, 2016년, pp.123 - 130  

양홍준 (명지대학교 산업경영공학과) ,  강경식 (명지대학교 산업경영공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In global competition composition changing rapidly, domestic industry faces changes and logistics industry, one of service industries, is recognized as an important factor for development of domestic industry and national economy. At this moment, companies must suggest differentiated service, strate...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 따라서 본 연구는 제3자 물류 시장의 치열한 경쟁에서 생존하기 위한 혁신적인 변화가 필요하고 화주사와 지속적인 관계를 형성하기 위해 제3자 물류가 물류성과에 어떤 영향을 미치는지 분석하고자 한다.

가설 설정

  • H1. 물류서비스 품질이 지속적 거래의도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다.
  • H2. 물류환경요인이 지속적 거래의도애 정(+)의 영향을 미칠 것이다
  • H3. 파트너쉽 형성요인이 지속적 거래의도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다.
  • H4. 지속적 거래의도는 비 재무적 성과에 정(+)의 영향을 미칠 것이다.
  • H5. 지속적 거래의도는 재무적 성과에 정(+)의 영향을 미칠 것이다..
  • H6. 비 재무적 성과는 재무적 성과에 정(+)의 영향을 미칠 것이다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
경쟁이 강화되고 정보 기술이 발전하면서 기업 간의 연계에 대한 필요성이 확대 됨에 따라 기업들은 어떠한 노력을 하고 있는가? 경쟁이 강화되고 정보 기술이 발전하면서 기업 간의 연계에 대한 필요성이 점차 확대되고 있다. 이러한 현상으로 각 기업들은 다양한 외부 경제 주체들과 협력하여 새로운 가치 창조 시스템을 구축하기 위해 노력하고 있다. 또한 기업은 여러 가지 환경적 , 불확실성에 직면하고 있는데 예측 불확실성은 의사결정에 필요한 정보를 획득하기 어려울 때 나타나며 기업에서는 공급사나 구매 사들과 파트너 관계를 통해 공급사슬상의 정보를 획득하여 환경 불확실성 문제에 대한 극복을 하고자 할 것인데 이를 위해서 기업에서는 관련된 전략이 필요하다.
물류성과란? 물류성과란 물류관리를 통한 업무의 효율성이 증가되어, 비용의 이점과 고객서비스를 증가시킬 수 있는 물류활동의 지표이며, 물류산업에 있어 성과는 재무적 성과와 운영적 성과로 구분할 수 있다.
물류산업에 있어 성과는 어떻게 구분할 수 있는가? 물류성과란 물류관리를 통한 업무의 효율성이 증가되어, 비용의 이점과 고객서비스를 증가시킬 수 있는 물류활동의 지표이며, 물류산업에 있어 성과는 재무적 성과와 운영적 성과로 구분할 수 있다.
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참고문헌 (13)

  1. Kim Jong-chil, Kwon Oh-kyung.(2003), "A positive study on the effects of logistics management form on logistics service and logistics outcomes", International commercial studies, 18(4):56. 

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  3. Park Ea-sook.(2008), "A study on 3PL enterprise's logistics service quality and relationship aiming on supply chain outcomes", Doctoral thesis of Jeonnam National Univ. 

  4. LaLonde J .Bernard and Paul H. Zinszer.(1976), "Customer Service : Meaning and Measurement", Chicago : Nationa Council of Physical Distribution Management, 278. 

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  6. Choi Sang-chun.(2014), "An effect of selection factors of the third party logistics enterprise by logistics environment on relationship formation and logistics outcomes: focusing on middle and small-sized export manufacturers", Doctoral thesis of Chungbuk National Univ. 

  7. Kim Hyung-uk, Yun Sun-hee.(2005), "A study on the effect of partnership of supply chain on combination of supply chain : focusing on mediation roles between information sharing and information quality", Academic journal of Korea production management, 16(1):183-208. 

  8. Kim Yun-han.(2008), "A study on the effect of HTS service quality, brand image and recognized danger on re-purchasing intention: focusing on online stocks", Master's thesis of graduate school, Hanyang Univ. 

  9. Lee Han-wu.(2015), "An effect of securities company's service quality on customer satisfaction and intention of continuous business: focusing on mediating effects of reliability", Doctoral thesis of Hoseo Univ. 

  10. Lambert D. M., J. R. Stock and L. M. Ellram.(2002), "Fundamentals of Logistics Management", McGrawhill. 

  11. Narasimhan, R, and Kim, S. W.(2001), "Information System Utilization Strategy for Supply Chain Integration", Journal of Business Logistics, 22(2):51-75. 

  12. Coyle, J. John J. Edward, Bardi and C. John Langley.(1996) "The Management of Business Logistics", West Publishing Company, 6:5-11. 

  13. Parasuraman. A., Zeithaml. V. A., and Berry. L. L.(1988), "SERVQUAL : A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality", Journal of Retailing, 64(1):12-40. 

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