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NTIS 바로가기한국게임학회 논문지 = Journal of Korea Game Society, v.16 no.3, 2016년, pp.17 - 26
In the domestic game development field, game system planning is the work that game designers design the gameplay mechanics system to satisfy the game concepts in the perspective of creative design by data structural methods. But the programmers work to design the game system based on the results of ...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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컴퓨터게임 개발이란? | 컴퓨터게임 개발은 기획자, 프로그래머, 그래픽 디자이너, 애니메이터, 제작관리자 등 다양한 전문 분야의 인력들이 함께 제작하는 활동이다[1]. 이로 인해 컴퓨터게임 개발인력들은 다른 전문분야의 인력들과 정확하고 효율적인 의사소통 능력이 필수적으로 요구된다. | |
UML기반 기획문서 작성법의 문제점은? | 이를 통해 프로그래머가 정확하고 효율적으로 게임시스템 기획내용을 이해할 수 있고 기획자와 의사소통을 보다 정확하게 할 수 있다. 그러나 이 방법의 문제는 기획자의 객체지향적 설계방법에 대한 이해 부족으로 인해 기획내용을 객체지향적 관점의 문서로 작성되기 어렵다는 것이다. | |
구조적 설계방법에는 무엇이 있는가? | 구조적 설계방법에는 개체-관계 모델링(entity-relationship modeling), 데이터 흐름 분석 및 설계(data-flow analysis and design), 데이터 구조적 방법(data structural methods), 그리고 객체지향적 설계(object-oriented design) 방법들이 있다[7]. |
Korea Game Industry Development Institute, "Study on the game production process improvement", 2004.
Sankyoon Lee, "Tutorial for game plan (2015 renewal version)", Available at http://www.slideshare.net/iyooha/2012-14158316.
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Carlo Fabricatore, "Gameplay and game mechanics: a key to quality in videogames", In Proceedings of OECD-CERI Expert Meeting on Videogames and Education, Santiago de Chile, Chile, 2007.
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Barbara Kitchenhani, Roland Carn, "Research and practice: software design methods and tools." In Hoc, T. R. G. Green, R. Samurcay & Gilmore (Eds.), Psychology of Programming(pp. 271-284). London: Academic Press, 1990.
Jonas, LOWGREN, "Applying design methodology to software development", In Proceedings of the 1st conference on Designing interactive systems: processes, practices, methods, & techniques. ACM, pp. 87-95, 1995.
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Joseph Schmuller, "Teach Yourself UML in 24 Hours", Third Edition, SAMS, 2004.
Alistair Cockburn, "Writing Effective Use Cases", Addison-Wesly, 2001.
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