최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기水産海洋敎育硏究 = Journal of fisheries and marine sciences education, v.28 no.3 = no.81, 2016년, pp.818 - 830
The purpose of this study is to examine the effects of the parents listening guidance program, which allows the parents to understand their hearing impaired children and how to listen at home, on the communication skills of the hearing impaired children. The research subjects were 3 hearing impaired...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
부모는 자녀의 삶에 많은 영향을 주는 역할을 한다고 볼 수 있는 근거는? | 인간은 태어나 최초로 부모와 상호작용을 시작하고 부모의 사랑과 관심 속에서 가치관을 형성하며 사회생활을 시작한다. 부모의 말과 행동을 모방하고 가정에서 경험하는 모든 생활을 통하여 자녀는 정신적, 신체적으로 성장 발달한다. 이와 같이 부모는 자녀의 삶에 많은 영향을 주는 역할을 한다. | |
유아기는 어떠한 시기인가? | 유아기에는 다양한 신체적 욕구와 더불어 여러가지를 경험하고자 하는 탐험적 욕구가 증가되는 시기이다. 또한 신체적, 인지적, 사회 정서적 발달에 있어 다른 시기보다 변화의 속도나 정도가 급격히 일어나는 시기로서 새로운 기술과 능력이 발달되며, 보다 독립적으로 행동하고 사회적으로 적합한 행동을 배우는 시기라 할 수 있다. | |
McCollum은 양육자와 유아 사이의 상호작용은 무엇을 제공한다고 하였는가? | 초기 부모-자녀의 상호작용은 아동 발달 전체에 영향을 미치는 점에서 매우 중요하다(이소현, 1995). McCollum(1986)은 양육자와 유아 사이의 상호작용은 양쪽 파트너에 기쁨을 주는 요소이고, 유아가 사회성과 의사소통, 인지능력을 발달시키고 적용하고 습득하는 주된 상황을 제공한다고 하였다. 이때 어머니의 상호작용 행동 중 긍정적인 정서적 교류와 따뜻함(warmth)과 발달적으로 적절한 자극과 교수가 유아의 인지적․사회적 성취에 긍정적인 영향을 미치게 된다(Barnard & Kelly, 1990). |
Greenberg, K. H.(1990). Mediated learning in the classroom. Journal of Cognitive Education and Mediated Learning, 1, 33-44.
Jung Hyun-Kyung(2002). Comparison of Communication Function between 4- and 5-year old Hearing Impaired Children and Normal Children. Dissertation for Master's degree. Graduate School of Social Welfare at Hanllym University
Kim Soo-Hyung(1996). Study on Stress and Rearing Attitude of Hearing Impaired's Mother. Not published, Disssertation for Master's Degree, Graduate School of Busan National University.
Kim Young-Tae(2000). Validity Analysis of Preschool Receptive-Expressive Language Scale (PRES). Special Education Research, 35(20), 1-19.
Kim Yound-Tae(2003). Preschool Receptive-Expressive Language Scale, Seoul: Seoul Community Rehabilitation Center.
Kwon Do-Ha(1991). Language Development. Seoul: Baeyoung Publishing.
Lee So-Young(1999). Impact of Interaction-Oriented Early Intervention on Infant with Down Syndrome-Mother Interaction. Not published, Dissertation for Master Degree, Graudate School of Education at Ehwa Women's University.
Lee So-Hyun(1995). Education for Infants with Disability. Seoul: Publishing Department of Ehwa Women's University.
Lee Yong-Woo(1997). Effect of Interaction Training on Hearing Impaired Infant's Mother on Rearing Attitude and Laguage Development. No published. Disseration for Master's Degree, Graduate School of Education at Daegu University.
McCollum, J. A.(1986). Charting different types of social interaction objectives in parent-infant dyads. Journal of the Division for early childhood, 11(1), 28-45.
McConnell, F.(1974). The parent teaching home: An early intervention program for hearing-impaired children. Peabody Journal of Education, 51, 162-170.
Meadow, K. P..Greenberg, M. T..Erting, C. & Carmichael, H.(1981).Interactions of deaf mothers and deaf preschool children: Comparisons with three other groups of deaf and hearing dyads. American Annals of the Deaf, 126, 454-468.
Nicholas, J.G..Geers, A.E. & Kozak, V.(1994). Development of communicative function in young deaf and normally-hearing children Volta Review, 96, 113-135
Oh Young-Hee, Eom Jung-Ae(1997)). Parents and Children. Seoul: Dong-a Publishing.
Park Sun-Hae(1994). Impact of Mother's Interactive Language Training Effects through Picture Book Reading on Language Skill of Infant. Not Published, Doctor's thesis, Graduate School of Chungang University.
Strong, C. J. & Clark, T. C.(1992). Research on the effects of home intervention on hearing-impaired children and their families, final report, 1-313.
Strong, C. J. & Clark, T. C.(1990). Project SKI-HI outreach programming for hearing impaires infants and families: Recertification statement, questons, responses, and approval. Journal of Communicative Disorders, 6, 23-65.
Watkins, S. & Clark, T. C.(1993). SKI-HI resource manual: Family-centered, home-based programing for infants, toddlers and preschool-aged children with hearing impairment. Logan, UT: HOPE.
Yun Suk-Jung(2002). Study on Expression Characte ristics of Hearing Impaired Infant's Communication ntent. No Published, Dissertation for Master's degree. Graduate School of Ehwa Women's University.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.