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논문 상세정보

목조 건축문화재의 훼손현황과 보수방안 연구 - 제천시 목조 건축문화재를 중심으로

A Study on the Repair Method and the Damage Status of Wooden Architectural Heritages - Focused on the wooden architectural heritages in Jecheon -

Abstract

This study investigated the preservation status of wooden architectural heritages, designated as Chungcheongbuk-do designated heritage in Jecheon. The purpose of this paper is to find the damage cause and the preservation method of wooden architectural heritages. It was conducted using the research methods of the existing literature and field survey to compare a current status of wooden architectural heritages. The result are as followings. Firstly, it was found the problems of a break, a damage, etc. in the platform and the problems of a cracking, an exfoliation, a corrosion, a warp, etc. in the wall. And, it was found a cracking of the beam(梁) and a roof tile(瓦), a falling of Angto(仰土), a sagging roof, etc. in the roof. Secondly, the damage causes of wooden architectural heritages were mostly caused by the physical limitations of the materials. And, it was caused by a rainwater, a subsidence of ground settlement, a destruction of waterproof membrane, etc. Lastly, the repair methods are making a quicklime layer in the soil mound on a cracking and an exfoliation part, a resin treatment or strut operation on a corrosion part of column, etc.

질의응답 

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핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
문화재보호법
문화재보호법 제3조에서 제시하는 원칙은 무엇인가?
문화재의 보존·관리 및 활용은 원형유지를 기본원칙으로 한다

문화재보호법 제3조에서는 “문화재의 보존·관리 및 활용은 원형유지를 기본원칙으로 한다.”라는 문화재보호의 기본원칙을 제시하고 있다.

현재의 상태에서 최대한 보호
문화재에서 현재의 상태에서 최대한 보호하는 것이 최적의 보존방안인 이유는 무엇인가?
문화재라고 하는 것이 한번 소실 또는 훼손되면 원형으로 완벽하게 복원하는 것이 현실적으로 불가능하기 때문에

”라는 문화재보호의 기본원칙을 제시하고 있다. 문화재라고 하는 것이 한번 소실 또는 훼손되면 원형으로 완벽하게 복원하는 것이 현실적으로 불가능하기 때문에 현재의 상태에서 최대한 보호하는 것이 최적의 보존방안이라고 생각한다.

3분법적 수직체계
한국 전통건축의 입면이 3분법적 수직체계로 구성 되어 있음을 알 수 있는 기록은 무엇인가?
서유구의 임원경제지에 “무릇 가옥에는 삼분(三分)이 있다. 들보(梁) 이상은 상분(上分)이요, 땅(地) 이상은 중분(中分)이요, 기단(階)은 하분(下分)이다.”라고 적고 있듯이 한국 전통건축의 입면은 3분(三分)의 수직체계로 구성되어 있음을 기록들에서 알 수 있다

서유구의 임원경제지에 “무릇 가옥에는 삼분(三分)이 있다. 들보(梁) 이상은 상분(上分)이요, 땅(地) 이상은 중분(中分)이요, 기단(階)은 하분(下分)이다.”라고 적고 있듯이 한국 전통건축의 입면은 3분(三分)의 수직체계로 구성되어 있음을 기록들에서 알 수 있다. 전통건축의 3분법적 수직체계 속에는 전통사화의 조화된 우주적 질서가 건축물의 형태 속에 축소된 모형으로 표상되어 있다는 것이다.

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저자의 다른 논문

참고문헌 (18)

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  7. 7. 문화재청, 문화재수리 표준시방서, 2013 
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