2011년 우면산 산사태에서와 같이 도심지 특히 도로에서 인명피해가 발생하고 있음에도 불구하고 국내외 토석류 취약성 평가에 있어 시간대별 도로의 인적 요인에 대한 고려가 되고 있지 않은 것으로 조사되었다. 따라서 본 연구에서는 도심지에서의 토사재해 정밀위험도 평가를 위해 시설물별(도로, 건물 단위) 인명피해를 고려하여 위험도를 평가할 수 있는 방안을 제시하고자 하였다. 우면산 남부순환로 유역과 비슷한 부산시의 황령산 유역을 대상으로 시간대별(출퇴근시간, 주간, 야간) 건물과 도로의 인명 노출성을 도출하였으며, FLO-2D를 통한 위험범위를 정략적으로 분석하여 토사재해 발생으로 인한 재해위험성을 결합하였으며, 이를 통해 토사재해 잠재위험을 평가하였다. 본 연구를 통해 도출된 재해위험성 결과를 활용하여 시간대별 토사재해 위험순위 선정이 가능할 것으로 판단된다.
2011년 우면산 산사태에서와 같이 도심지 특히 도로에서 인명피해가 발생하고 있음에도 불구하고 국내외 토석류 취약성 평가에 있어 시간대별 도로의 인적 요인에 대한 고려가 되고 있지 않은 것으로 조사되었다. 따라서 본 연구에서는 도심지에서의 토사재해 정밀위험도 평가를 위해 시설물별(도로, 건물 단위) 인명피해를 고려하여 위험도를 평가할 수 있는 방안을 제시하고자 하였다. 우면산 남부순환로 유역과 비슷한 부산시의 황령산 유역을 대상으로 시간대별(출퇴근시간, 주간, 야간) 건물과 도로의 인명 노출성을 도출하였으며, FLO-2D를 통한 위험범위를 정략적으로 분석하여 토사재해 발생으로 인한 재해위험성을 결합하였으며, 이를 통해 토사재해 잠재위험을 평가하였다. 본 연구를 통해 도출된 재해위험성 결과를 활용하여 시간대별 토사재해 위험순위 선정이 가능할 것으로 판단된다.
Even if Mt. Umyeon's debris flow accident in 2011 brought the causalities on a road, domestic researches about human exposure for debris flow risk on urban roads have not considered. In this study, we suggest precise debris flow assessment method taking into account the causalities in facilities suc...
Even if Mt. Umyeon's debris flow accident in 2011 brought the causalities on a road, domestic researches about human exposure for debris flow risk on urban roads have not considered. In this study, we suggest precise debris flow assessment method taking into account the causalities in facilities such as buildings, urban roads etc. For this purpose we derived population exposure in buildings, roads etc. for time series such as rush hour, day and night time of Mt. Hwangnyeong similar to Mt. Umyeon in Busan. Debris flow hazard had been simulated by SINMAP and FLO-2D models, and potential risk for debris flow in urban area have been assessed by combined the exposure as a vulnerability and the hazard. Through this study, potential precise debris flow risk assessment could be conducted effectively and these results could be applied to hourly priority for debris flow prevention in urban.
Even if Mt. Umyeon's debris flow accident in 2011 brought the causalities on a road, domestic researches about human exposure for debris flow risk on urban roads have not considered. In this study, we suggest precise debris flow assessment method taking into account the causalities in facilities such as buildings, urban roads etc. For this purpose we derived population exposure in buildings, roads etc. for time series such as rush hour, day and night time of Mt. Hwangnyeong similar to Mt. Umyeon in Busan. Debris flow hazard had been simulated by SINMAP and FLO-2D models, and potential risk for debris flow in urban area have been assessed by combined the exposure as a vulnerability and the hazard. Through this study, potential precise debris flow risk assessment could be conducted effectively and these results could be applied to hourly priority for debris flow prevention in urban.
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