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패션 사회적 브랜드-소비자 관계가 브랜드 자산에 미치는 영향 연구
Research about The Effect of Customer-Brand Relationship of Fashion Social Brand on Brand Equity 원문보기

한국의상디자인학회지 = Journal of the Korea Fashion & Costume Design Association, v.18 no.2, 2016년, pp.1 - 14  

나윤규 (중앙대학교 예술문화원)

초록
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사회적기업의 브랜드를 추구하는 패션 소비층은 개인적인 가치 기준을 바탕으로 합리적인 소비생활을 하며 브랜드 이미지를 중시하고 자신만의 감도를 찾는 공통된 특징을 가지고 있다. 이러한 추세에 따라 패션 사회적 브랜드는 새로운 각도에서 소비자들을 이해하며 환경변화에 능동적으로 대응할 필요성이 요구되고 있다. 이에 본 연구에서는 패션 사회적 브랜드-소비자 관계의 세부적 요인이 브랜드 자산 구성요소들에 미치는 구조적 관계에 대해 규명하며, 연구결과를 기준으로 패션사회적 브랜드가 소비자의 구매행동을 예측하여 보다 효율적인 브랜드 전략을 진행하는데 있어 시사점을 제공하고자 한다. 이를 위해 2015년 4월 1일부터 30일까지 ${\bigcirc}{\bigcirc}$ 패션 사회적 브랜드 상품구매경험자를 800명을 대상으로 설문을 실시하였으며, SPSS 20.0, AMOS 20.0을 사용하여, 빈도분석, 신뢰도 분석, 요인분석경로분석을 실시하였다. 이상을 바탕으로 도출된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 브랜드-소비자 관계의 행위적 몰입, 인지적 믿음은 브랜드 인지도에 유의한 영향을 미쳤으나, 감성적 유대는 브랜드 인지도에 영향을 미치지 않았다. 둘째, 브랜드-소비자 관계의 행위적 몰입, 감성적 유대, 인지적 믿음은 브랜드 이미지에 유의한 영향을 미쳤다. 셋째, 패션 사회적 브랜드 이미지는 브랜드 태도 및 브랜드 충성도에 유의한 영향을 미쳤다. 넷째, 패션 사회적 브랜드의 지각된 품질은 브랜드 이미지, 브랜드 태도, 브랜드 충성도에 유의한 영향을 미쳤다. 다섯째, 패션 사회적 브랜드 태도는 브랜드 충성도에 유의한 영향을 미쳤다.

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • However, general social enterprises is including fashion social enterprises working field with market failure (Cho, 2010) and contain risks to worsen grow foundation of brand due to trend of depending on government support (Roh, 2008). Therefore, the researches are about how to form brand equity and focusing on relation with consumers in stand-alone brand perspective for securing autonomy of social enterprise.
  • Specific researches on fashion consumers or development of social brand are insufficient so they are difficult to apply to fashion social brands that exists in period of growth. Thus this research not only find researches about process of brand equity forming model but understand social brand-fashion customer relationship for practical and integral structure of brand equity.

가설 설정

  • Third, conclusion of path analysis about fashion social brand, brand attitude and brand loyalty is following: Brand image affected brand attitude, so hypothesis H7 is adopted. Brand image affected brand loyalty, so hypothesis H8 is adopted.
  • Fourth, Conclusion of path analysis about fashion social brand's perceived quality, brand image, brand attitude and brand loyalty is following: Perceived quality affected brand image, so H9 is adopted.
  • Second, conclusion of path analysis among fashion social brand, brand image, brand attitude and brand loyalty is following: brand awareness does not affect brand image, so H4 is adopted. Meanwhile, brand awareness affected brand attitude, so hypothesis H5 is adopted.
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