최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기초등과학교육 = Journal of Korean elementary science education, v.35 no.3, 2016년, pp.377 - 387
Whether textbooks faithfully reflect the curriculum contents is an important educational issue. The previous studies on the textbooks did not analyze the relationship described in the textbooks or the structure. In this regard, this study aims to analyze how the concept of life science area in the e...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
언어 네트워크 분석이란 무엇인가? | 언어 네트워크 분석은 문장에서 함께 출현하는 단어들을 하나의 선(link)으로 표시하여 단어 사이의 관계를 의미 네트워크 형태로 시각화하는 것이다(Han, 2003). 그러므로 특정 개념과 함께 출현하는 개념이 무엇인가에 관심을 두며, 함께 출현하는 빈도를 산출하여 개념 사이의 구조적 관계를 쉽게 파악할 수 있는 장점이 있다(Jang & Barnett, 1994; Park & Leydesdorff, 2004). | |
언어 네트워크 분석은 어떠한 분석 지표를 산출하는가? | 언어 네트워크 분석은 밀도, 연결정도 중심성, 매개 중심성 등의 분석 지표를 산출한다. 밀도(density)는 네트워크 내 전체 개념들이 얼마나 많은 관계를 맺고 있는지를 나타내고, 연결정도 중심성(degree centrality)은 한 단어가 다른 단어들과 얼마만큼 관계를 맺고 있는가를 통해 네트워크의 중심에 위치하고 있는지를 정량적으로 나타내는 지표이다. | |
언어 네트워크 분석의 장점은 무엇인가? | 언어 네트워크 분석은 문장에서 함께 출현하는 단어들을 하나의 선(link)으로 표시하여 단어 사이의 관계를 의미 네트워크 형태로 시각화하는 것이다(Han, 2003). 그러므로 특정 개념과 함께 출현하는 개념이 무엇인가에 관심을 두며, 함께 출현하는 빈도를 산출하여 개념 사이의 구조적 관계를 쉽게 파악할 수 있는 장점이 있다(Jang & Barnett, 1994; Park & Leydesdorff, 2004). |
Angus, C. H. (2004). Is textbook obsolete in new education? A critical analysis on the value of textbook in an inquiry curriculum, with special reference to the new primary general studies curriculum in Hong Kong. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 490764).
Cho, H. & Shin, Y.(2014). A study on the scientific terms in the life domain of science textbooks by the 2007 revised curriculum for 3rd and 4th grade elementary school students. The Journal of Education, 34(3), 1-28.
Doerfel, M. L. & Barnett, G. A. (1999). A semantic network analysis of the international communication association. Human Communication Research, 25(4), 589-603.
Han, K. (2003). The meaning and research agenda in network analysis as social science methodology - Based on semantic network analysis. Research in Social Studies Education, 10(2), 219-235.
Jang, H. & Barnett, G. A. (1994). Cultural differences in organizational communication: A semantic network analysis. Bulletin of Sociological Methodology, 44(1), 31-59.
Jang, S. & Lim, H. (2006). Suggestions for improving the new elementary science textbooks for students’ effective science learning. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 6(2), 337-352.
Jeong, D., Lee, J., Kim, S. & Park, K. (2013). An analysis on congruency between educational objectives of curriculum and learning objectives of textbooks using semantic network analysis - Focus on earth science I in the 2009 revised curriculum-. Journal of Korean Earth Science Society, 34(7), 711-726.
Jeong, J., Yoon, J., Son, J., Lee, T. & Kim, Y. (2010). A study on the recognition about cell and gene domain to be taught in elementary, secondary schools by secondary biology teacher. Journal of the Korean Association for Research in Science Education 30(5), 636-646.
Jo, I. (2008). Effects of social network measures on individual and team performances in a collaborative learning situation. Journal of Educational Technology, 24(4), 295-317.
Jo, W. & Choi, B. (1990). A comparative study on the science 1 of new curriculum and biology 1 of former curriculum in the high school. Journal of Science Education, 17, 53-83.
Kim, J., Lee, Y., Hwang, J. & Lee, H. (1997). Curriculum and educational evaluation. Seoul: Kyoyookboo Publication Co.
Lee, J. & Ha, M. (2012b). The comparison of science gifted elementary and middle school students' understanding of 'scientificness'. Journal of Science Education for the Gifted, 4(1), 29-42.
Lim, S. & Kim, Y. (2015). An analysis of articulation in life science revision 2009 curriculum with semantic network analysis. Biology Education, 43(1), 84-96.
Lim, S. (2014). Analysis of conceptual linkage errors of cell division and development and application of teaching-learning strategies based on semantic network analysis. Doctoral dissertation, Kyungpook National University, Daegu, Korea.
Mun, Y. & Hyeon, D. (2010). A comparative analysis of the systems of contents of year 3 and 4 elementary school science textbooks of the seventh and year 2007 revised curriculums. Journal of Education Science 12(1), 1-18.
Park, H. & Leydesdorff, L. (2004). Understanding the KrKwic: A computer program for the analysis of Korean text. Journal of the Korean Data Analysis Society, 6(5), 1377-1387.
Park, K. & Chung, D. (2013). The characteristics of earth system thinking of science gifted students in relation to climate changes. Journal of Gifted/Talented Education, 24(2), 271-288.
Park, W. & Kim, E. (1999). The analysis of inquiry scopes in high school general science textbook based on the 6th curriculum-Emphasizing the analysis of inquiry experiment. Journal of the Korean Association for Science Education, 19(4), 528-541.
Son, Y. & Lee, D. (2004) A study on transition of the science textbooks for elementary school students. Journal of the Science Education, 27, 147-174.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.