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NTIS 바로가기한국항해항만학회지 = Journal of navigation and port research, v.40 no.4, 2016년, pp.165 - 171
유윤자 (한국선급)
SEEMP (Ship Energy Efficiency Management Plan) has entered into force since 2013 for the reduction of GHG emission of operating ships. SEEMP guidelines include the hardware modification or installation of energy-saving device on ship. It also includes software based energy-saving technology such as ...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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선박에너지효율관리계획은 무엇은 강제화하고 있는가? | 현존선의 선박운항효율 향상을 위해 시행된 선박에너지효율관리계획 (SEEMP, Ship Energy Efficiency Management Plan)은 선박 온실가스 규제를 위한 에너지절감기술을 사용하여 항차가 진행됨에 따라 절감효과를 개선하도록 강제화하고 있다(IMO, 2013; Doo, 2013; Im, 2010). 선박온실가스 규제를 위한 SEEMP 에너지절감 조치는 크게 하드웨어적인 장비의 탑재 및 개조, 또는 소프트웨어적인 에너지 절감기술 구현을 제시하고 있다. | |
소프트웨어적인 에너지 절감기술의 장점은 무엇인가? | 신조선의 경우 하드웨어적인 장비의 탑재 및 개조가 용이하나, 현존선의 경우 운항을 정지하고 물리적인 선체의 개조를 통한 에너지 절감효과를 개선하기에는 제약이 따른다. IT 기술을 이용한 선박 에너지 절감기술은 선종에 크게 상관하지 않고 소프트웨어적인 기술의 적용을 통해 운항선박의 에너지 절감효과를 가져올 수 있는 장점을 가진다(Lee, 2011; Park, 2014). SEEMP 가이드라인에서 제시한 에너지 절감수단 중선속최적화 관련 절감효과는 대표적인 에너지 절감조치로 평가된다(IMO, 2011; Kim, 2015). | |
SEEMP 에너지절감 조치는 무엇을 제시하고 있는가? | 현존선의 선박운항효율 향상을 위해 시행된 선박에너지효율관리계획 (SEEMP, Ship Energy Efficiency Management Plan)은 선박 온실가스 규제를 위한 에너지절감기술을 사용하여 항차가 진행됨에 따라 절감효과를 개선하도록 강제화하고 있다(IMO, 2013; Doo, 2013; Im, 2010). 선박온실가스 규제를 위한 SEEMP 에너지절감 조치는 크게 하드웨어적인 장비의 탑재 및 개조, 또는 소프트웨어적인 에너지 절감기술 구현을 제시하고 있다. |
Hellio, C. and Yebra, D.M.(2009), Advances in Marine Antifouling Coatings and Technologies, Woodead Publishing, pp. 167-172.
IMO(2009), Guidelines for Voluntary Use of the Ship Energy Efficiency Operational Indicator (EEOI), IMO MEPC.1/Circ.684.
IMO(2011), Air Pollution and Energy Efficiency - Estimated $CO_2$ Emissions Reduction from Introduction of Mandatory Technical and Operational Energy Efficiency Measures for Ships, IMO MEPC 63/INF.2
IMO(2013), Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP), MARPOL Annex VI, Reg.22.
Kane, D.(2013), "Developing a More Fuel Efficient Tonnage through Blasting of Hulls and Timely in-water Husbandry", International Conference in Ship Efficiency, Sep. 23-24 of 2013, Hamburg, Germany.
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