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NTIS 바로가기한국철도학회 논문집 = Journal of the Korean Society for Railway, v.19 no.4 = no.95, 2016년, pp.409 - 416
오혁근 (Korea Railroad Research Institute) , 김석원 (Korea Railroad Research Institute) , 조용현 (Korea Railroad Research Institute) , 곽민호 (Korea Railroad Research Institute) , 권삼영 (Korea Railroad Research Institute)
The contact force characteristic between the pantograph and the catenary wire represents the current collection quality of trains; it should be precisely controlled under international standard. Recently, a noise reduction cover has been installed around the pantograph of high speed trains. However,...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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팬터그래프를 설치한 전기철도 차량이 엄격한 관리가 필요한 까닭은 무엇인가? | 최근의 고속열차 대부분은 케이블로 이루어진 전차선과 차량 지붕에 장착된 팬터그래프(집전장치)의 상호 접촉을 통하여 전력공급을 받는 전기철도 차량이다. 이러한 전기철도 차량은 안정적인 집전성능을 유지할 수 있어야 안정적인 운영속도 유지할 수 있으며, 특히 시속 300km/h 이상의 고속주행에서는 일정한 기준의 집전성능을 만족하지 못하면 전차선의 손상이나이선아크로 인한 시스템의 전기·기계적 손상을 야기할 수 있어 엄격한 관리가 필요한 특성이다[1]. | |
고속열차의 집전성능은 어떻게 평가하는가? | 고속열차의 집전성능은 일반적으로 전차선과 팬터그래프 집전판 사이에 작용하는 동적 접촉력을 측정하여 평가되어진다. 따라서 국내 및 국외에서는 접촉력을 평가하기 위하여 UIC 794-O [2], BS EN 50119 [3], BS EN 50367 [4] 등의 시험규격을 적용하고 있다. | |
고속열차에서 통계적 최대/최소 접촉력은 무엇과 관련있는가? | 상기의 국제 규격을 통하여 평균접촉력 및 통계적 최대/최소 접촉력은 일정 범위를 만족하여야 한다. 특히 통계적 최대 접촉력은 일반적으로 전차선의 변형 및 마모와 관련되어 있으며, 통계적 최소접촉력은 이선아크로 인한 전차선 손상 및 차량 전장품의 손상을 야기할 수 있어 매우 중요하다. 한편 이러한 통계적 최대/최소 접촉력은 평균접촉력과 접촉력의 표준편차를 통하여 결정되기 때문에 일정한 수준의 평균접촉력을 유지하는 것 역시 매우 중요하다. |
J.H. Lee, T.W. Park, H.K. Oh, Y.G. Kim (2015) Anaysis of dynamic interaction between catenary and pantograph with experimental verification and performance evaluation in new high speed line, Vehicle System Dynamics: International Journal of Vehicle Mechanics and Mobility, 53(8), pp. 1117-1134.
International Union of Railways (1996) Pantograph-Overhead line interaction on the European high-speed network, UIC Code 794-O.
British Standards Institution (2013) Railway application-Fixed installations-Electric traction overhead contact lines, BS EN 50119: 2009+A1:2013.
British Standards Institution (2012) Railway applications-Current collection systems-Technical criteria for the interaction between pantograph and overhead line (to achieve free access), BS EN 50367:2012.
C.K. Park, Y.G. Kim, K.H. Kim, J.S. Paik (2010) Study on the test of dynamic performance of pantograph for high-speed train, Proceeding of the Korean Society for Precision Engineering Conference, Spring 2010, Jeju, pp. 1481-1482.
Y. Wakabayahsi, T. Kurita, M. Horiuchi (2008) Development of pantograph noise insulating panels, JR East Technical Review, No.12, pp. 28-33.
Y. Lee, M. Kwak, K.H. Kim, D-h. Lee (2011) Experimental studies on aerodynamic characteristics of pantograph system according to the pantograph cover configurations for high speed train, Proceedings of ASME/ASCE/IEEE 2011 Joint Rail Conference(JRC2011), March 16-18, Pueblo, Colorado, USA, JRC2011-56110.
British Standards Institution (2012) Railway applications - Current collection systems - Requirements for and validation of measurements of the dynamic interaction between pantograph and overhead contact line, BS EN 50317:2012.
H.B. Kwon, Y.H. Cho, K. Lee, K.N. Kim (2009) A real-scale wind tunnel testing on a pantograph for high-speed train to assess the aerodynamic characteristics, Journal of the Korean Society for Railway, 12(5), pp.732-737.
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