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논문 상세정보

국내 고정익 무인항공기 감항인증 기술기준분석

Airworthiness Standard Analysis about a Korea Fixed Wing Unmanned Aircraft

Abstract

An unmanned aircraft refers to an aircraft which carries no human pilot and is operated under remote control or in autonomous operational mode. An unmanned aircraft system consist of a one system which include UAV(s), UAV control station and data link, etc. As the UAVs can perform the dull, dangerous and difficult missions, various kinds of UAVs with different sizes and weights have been developed and operated for both civil and military areas. It is important to develop the airworthiness certification criteria of the UAVs to minimize the risks of fatal impacts on human life and environment and to achieve the equivalent level of safety to the manned aircraft. Analysis of the KAS Part 23 and STANAG 4671 can provide guidelines for the generation of the airworthiness certification criteria for the UAVs in civil application.

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핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
무인항공기
우리나라의 경우 민간에서는 무인항공기란 무엇인가?
항공법 제2조 3호에 의해 항공기에 사람이 탑승하지 아니하고 원격, 자동으로 비행할 수 있는 항공기로 정의

우리나라의 경우 민간에서는 무인항공기를 항공법 제2조 3호에 의해 항공기에 사람이 탑승하지 아니하고 원격, 자동으로 비행할 수 있는 항공기로 정의하고 있으며, 항공법 시행규칙 제14조 6호의 초경량비행장치의 범위 등에 따라 연료의 중량을 제외한 공허 중량(EW : Empty Weight)이 150 kg 이하인 무인비행기 또는 무인회전익 비행 장치를 무인동력비행장치로 구분하고, 공허중량이 150 kg 이상인 무인항공기를 항공법시행규칙 제 3조 2호에 따라 항공기인 동력비행장치로 구분하고 있다[3].

민간 감항인증 기술기준
본 논문에서 무인항공기의 안전운항 및 비행 위험 최소화를 위한 민간 감항인증 기술기준을 연구하게 된 배경은 무엇인가?
국내 민간의 경우 150 kg 이하의 경우 “초경량비행 장치의 비행안전을 확보하기 위한 기술상의 기준”이 있으나 150 kg 초과하는 무인항공기에 대한 감항인증 기술기준이 없어 현재 개발 및 운영되고 있는 무인항공기 및 무인항공기 시스템의 비행 안전성을 확보하기에는 어려움이 있으며, 세계 각국의 감항당국들은 무인항공기에 대한 감항인증 기술기준 제정을 위한 노력을 경주하고 있다

국내 민간의 경우 150 kg 이하의 경우 “초경량비행 장치의 비행안전을 확보하기 위한 기술상의 기준”이 있으나 150 kg 초과하는 무인항공기에 대한 감항인증 기술기준이 없어 현재 개발 및 운영되고 있는 무인항공기 및 무인항공기 시스템의 비행 안전성을 확보하기에는 어려움이 있으며, 세계 각국의 감항당국들은 무인항공기에 대한 감항인증 기술기준 제정을 위한 노력을 경주하고 있다. 따라서 본 논문에서는 무인항공기의 안전운항 및 비행 위험 최소화를 위해 민간 감항인증 기술기준을 연구하였다.

항공법 시행규칙 제14조 6호
항공법 시행규칙 제14조 6호의 초경량비행장치의 범위 등에 따라 구분한 항공기의 종류에는 무엇이 있는가?
초경량비행장치의 범위 등에 따라 연료의 중량을 제외한 공허 중량(EW : Empty Weight)이 150 kg 이하인 무인비행기 또는 무인회전익 비행 장치를 무인동력비행장치로 구분하고, 공허중량이 150 kg 이상인 무인항공기를 항공법시행규칙 제 3조 2호에 따라 항공기인 동력비행장치로 구분

우리나라의 경우 민간에서는 무인항공기를 항공법 제2조 3호에 의해 항공기에 사람이 탑승하지 아니하고 원격, 자동으로 비행할 수 있는 항공기로 정의하고 있으며, 항공법 시행규칙 제14조 6호의 초경량비행장치의 범위 등에 따라 연료의 중량을 제외한 공허 중량(EW : Empty Weight)이 150 kg 이하인 무인비행기 또는 무인회전익 비행 장치를 무인동력비행장치로 구분하고, 공허중량이 150 kg 이상인 무인항공기를 항공법시행규칙 제 3조 2호에 따라 항공기인 동력비행장치로 구분하고 있다[3].

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저자의 다른 논문

참고문헌 (19)

  1. 1. ICAO, Convention on International Civil Aviation Signed at Chicago, 1944 
  2. 2. DoD, Unmanned Aircraft Systems Roadmap 2005-2030, 2005 
  3. 3. Ministry of Transportation, Aviation Regulation, Chung Yeon, 2014. 
  4. 4. DAPA, Military Aircraft Flight Safety Certification Regulation, DAPA Instruction Number 214, 2013. 
  5. 5. Department of Defence, FY 2009-2034 Unmanned System Integrated Roadmap, 2009. 
  6. 6. MOT, Unmanned Aircraft's(Drone) Activation Plan for 10 % World Industry Market on 2022, 2014. 
  7. 7. Department of Defence, "Unmanned Aircraft Systems (UAS) Airspace Integration, 2014. 
  8. 8. Jong-youn Won, UAV Ground Control Station GUI Guidelines : for the Designer, Developer and Operator's Needs, Proceedings of HCI, 2015. 
  9. 9. Reg Austin, UNMANNED AIRCRAFT SYSTEMS, 2010. 
  10. 10. IRS Global, 확대되는 무인항공기(드론) 기술/시장 전망과 최근 개발동향, 2014. 
  11. 11. Hyojung Ahn, "A Study of Civil Unmanned Aerial System Category Classification," J. of The Korean Society for Aeronautical and Space Sciences 43(7), 657-667, 2015. 
  12. 12. House of Commons Library, Overview of Military Drones used by the UK Armed Forces, 2015. 
  13. 13. Strategic Concept of Employment for Unmanned Aircraft Systems in NATO, JAPCC, p. 6, 2016. 
  14. 14. DAPA, Military Aircraft Standard Airworthiness Certification Criteria Notice 2011-1, 2011.11. 
  15. 15. NSA, STANAG 4671 Edition 1: Unmanned Aerial Vehicles Airworthiness Requirements(USAR), 2009. 
  16. 16. FAA, "8130.34C - Airworthiness Certification of Unmanned Aircraft Systems and Optionally Piloted Aircraft," 2013. 
  17. 17. RTCA, RTCA DO-178C, "Software Considerations in Airborne Systems and Equipment Certification," 2011. 
  18. 18. Ministry of Land, Infrastructure and Transport, KAS Part 23, "Korean airworthiness Standards; Normal, Utility, Acrobatic, and Commuter Category Airplanes," 2013. 
  19. 19. Ministry of Land, Infrastructure and Transport, KAS Part 25, "Korean airworthiness Standars; Transport Category Airplanes," 2013. 

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