$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

공적보증의 효과성과 시장기반 금융제도와의 공존
Effectiveness of Public Credit Guarantee System and Its Coexistence with Market-based Finance Schemes 원문보기

JSBI : The journal of small business innovation = 기업가정신과 벤처연구, v.19 no.3, 2016년, pp.1 - 16  

노용환 (서울여자대학교 경제학과) ,  홍재근 (중소기업연구원)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

한국 정부는 효과적인 경기대응 수단으로 공적보증을 이용해 왔다. 그러나 공적보증과 같은 중소기업에 대한 정책금융의 효과성에 대해서는 아직 논란이 해소되지 않았다. 비판적인 견지에서 보면 정책금융이 오히려 중소기업의 정부에 대한 의존도만 증가시켜 기업 스스로의 경쟁과 혁신을 방해하고 한계기업의 퇴출을 지연시킨다는 논리이다. 따라서 이 논문은 공적보증시스템의 운영은 어떻게 자리 잡아야 하며, 동시에 시장기반 중소기업 금융시스템과 어떻게 공존해 나가야 하는지에 대해 구체적 의견을 제시하고 있다. 첫째, 공적보증은 민간금융시장의 경기 순응적 행태가 초래하는 시장실패를 보완하기 위한 경기대응수단으로 이용되어야 하며, 정부, 국회, 납세자를 포함하는 이해관계자들과 이에 대한 인식을 공유해야 한다. 공적보증기관의 목적은 이윤추구가 아니라 성장 가능성이 높은 중소기업을 선별하여 지원하는 공공성의 확보에 있음을 명확히 할 필요가 있다. 둘째, 공적보증은 자금을 필요로 하는 중소기업에게 직접적으로 유동성을 공급해 줌으로써 단기간에 경기를 회복시킬 수 있는 대증적 처방이라는 점에서 한국은행의 이자율정책의 효과가 낮을 때 사용할 수 있는 중요한 정책대안이다. 특히 공적보증은 자본금에 근거한 운용배수 범위 내에서 공급이 이루어지므로 정부재정 정책 시 우려되는 재정적자의 위험으로부터 상대적으로 자유롭다는 장점을 지닌다. 셋째, 공적보증의 존재는 창업기업, 성장기업, 생산성 향상, 수출향상, 장기시설투자, 고용창출 사업, 그리고 혁신기업 지원과 같이 민간은행으로부터 기대하기 어려운 서비스의 제공에서 찾아야 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Korean government had used public 'credit guarantee schemes' (CGS) as a counter-cyclical measure. However, it is still controversial about the effectiveness of policy financing on the SMEs. Criticism on policy financing involves the argument that supporting enterprises hampers competition and innova...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • This implies that the credit guarantee is a counter-cyclical fix. In this paper, we investigate how to effectively build up the rationale of running public CGSs from the previous analytical and empirical evidences. Then we would like to share ideas of how to deliver the performance and the persuasive rationale of CGS to government officials including financial regulators as well as other stakeholders including commercial banks, SMEs, and taxpayers.
  • This study presents the roles and tasks of the credit guarantee for enhancing publicness. Based on the analysis of literatures on publicness and the evaluation cases about management performance of public corporations and quasi-governmental organizations in Korea, we establish the concept of publicness required for CGS.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (27)

  1. Bank of Korea, www.bok.or.kr. 

  2. Benn, S. I. and G. F. Gaus (Eds.) (1983). "The public and the private: concepts and action," In public and private in social life, 3-27, London and Canberra: Croom Helm. 

  3. Chang, W.-H. (2016), "Does the policy financing perform well the objectives," KDI Focus, 16 (in Korean). 

  4. Frederickson, H. G. (1997). "The spirit of public administration," Vol. 80, San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers. 

  5. Haque, M. S. (2001). "The diminishing publicness of public service under the current mode of governance," Public Administration Review, 61(1), 65-82. 

  6. IMD (2014). World competitiveness yearbook. 

  7. IMF (2005). "Republic of Korea: 2004 Article IV Consultation," 2005 IMF Country Report, No.05-49. 

  8. Kang, D. (2007). "Empirical Evaluations on the Government Financial Assistances toward SMEs in Korea", Korea Development Institute (in Korean). 

  9. Kim, H. (2004). A study on the effect of policy financing on SMEs, Korea Development Institute (in Korean). 

  10. Korea Credit Guarantee Fund (2015). "Introduction to KODIT," mimeo. 

  11. Korea Credit Guarantee Fund (KODIT, 2012). World credit guarantee schemes (in Korean). 

  12. Korea Federation of SMEs (2013). Statistics for Overseas SMEs (in Korean). 

  13. Korea Federation of SMEs (2015). Indicators of SMEs 2015 (in Korean). 

  14. Korean Statistical Information Service (KOSIS). http://kosis.go.kr. 

  15. Lim, C., J. Khil, K. Lee, Y. Kim, and J. Chung (2013). Socio-economic impacts of credit guarantee in the perspective of fiscal efficiency, The Korean Association of Small Business Studies (in Korean). 

  16. Ministry of Strategy and Finance (2015a). The management assessment of public organizations 2014: public corporations 1 (in Korean). 

  17. Ministry of Strategy and Finance (2015b). The management assessment of public organizations 2014: quasi-government agencies-Part of fund management (in Korean). 

  18. Nam, C. (2014). The effectiveness analysis of financial support policies for SMEs: based on firm's dynamic decision model, KDI policy issue series, 2014-14, Korea Development. 

  19. Nam, J., J. Kim, M. Noh, and T. Kim (2014). Analysis of credit guarantee performance and the review on rationale of major projects, Seogang University (in Korean). 

  20. Noh, Y.-H., C. Song, and S. Hong (2015). Performance of credit guarantee and the establishment of proper feedback system, The Korean Association of Small Business Studies (in Korean). 

  21. Noh, Y.-H., J. Rhee, S. Oh, S. Hong, T. Cho, and S. Kang (2010). Economic Performance and Optimal Leverage Ratio of Korean Credit Guarantee, The Korean Association of Small Business Studies (in Korean). 

  22. OECD (2010). Facilitating access to finance: Discussion paper on credit guarantee schemes. 

  23. OECD (2015). Entrepreneurship at a Glance 2015, OECD Publishing, http://www.oecd-ilibrary.org. 

  24. Small and Medium Business Administration, http://www.smba.go.kr. 

  25. Small and Medium Business Corporation, http://www.sbc.or.kr. 

  26. Sohn, M., D. Kim, and S. Whang (2013). "Quarterly macroeconometric model (BOK 21)", Monthly Bulletin, July 2013, 14-34 (in Korean). 

  27. Stiglitz, J. E. and A. Weiss (1981). "Credit rationing in markets with imperfect information," American Economic Review 71, 393-410. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로