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화물차량의 사고위험도 분석 및 통행속도 제한기준 정립
Establishing Traffic Speed Limits Standard and Accident Risk Analysis of Truck 원문보기

한국안전학회지 = Journal of the Korean Society of Safety, v.31 no.5, 2016년, pp.149 - 157  

김재현 (충북대학교 토목공학과) ,  홍기남 (충북대학교 토목공학과) ,  서동우 (한국건설기술연구원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper presents the traffic speed limit of heavy vehicles at each wind velocity region, which is based on their accident risk analysis under cross-wind. The variables for the accident risk analysis are overall height, overall length, intake weight, and friction coefficient of the road surface. I...

주제어

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문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 차량 시뮬레이션 프로그램을 이용하여 화물차량의 제원과 횡풍의 변화에 따른 사고 위험성을 분석하고 풍속구간별 화물차량의 제한속도를 제안하고자한다. Table 2에 본 연구의 흐름도를 나타내었다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
강풍에 의한 사고유형의 분류는? 이러한 강풍은 운전자에게 심리적 부담감을 주며, 대형 사고를 발생시킬 위험성이 있다2,8). 강풍에 의한 사고유형은 크게 경로이탈과 전도로 나뉜다. 경로이탈은 차량이 직진성을 상실하여 인접차선을 침범하는 사고유형이며, 전도는 강한 횡풍으로 인해 타이어의 접지력이 급격히 상실 되어 바람의 진행방향으로 뒤집히는 사고유형이다.
경로이탈이란? 강풍에 의한 사고유형은 크게 경로이탈과 전도로 나뉜다. 경로이탈은 차량이 직진성을 상실하여 인접차선을 침범하는 사고유형이며, 전도는 강한 횡풍으로 인해 타이어의 접지력이 급격히 상실 되어 바람의 진행방향으로 뒤집히는 사고유형이다.
전도를 예방하기 위한 방법으로는 무엇이 있나? 이러한 횡풍의 영향을 최소화하기 위해 방풍벽을 설치하여 차량에 미치는 횡풍을 차단하는 방법이 있으며, 차량의 외형을 유선형으로 설계하여 공기저항성을 높이는 방법이 있다. 그러나 방풍벽은 추가적인 설치비용과 풍하중의 증가로 인해 구조물 성능을 저하시키며, 화물차량과 같은 대형차량의 유선형 설계는 어려움이 있다.
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참고문헌 (16)

  1. CarSim, http://www.carsim.com, TruckSim Homepage. 

  2. C. Baker, F. Cheli, A. Orellano, N. Puradot, C. Proppe and C. Rocchi, "Cross-wind Effects on Road and Rail Vehicles", Vehicle System Dynamics: International Journal of Vehicle Mechanics and Mobility, Vol. 47, Issue 8, pp. 983-1022, 2009. 

  3. C. C. MacAdam, M. W. Sayer, J. D. Pinterm and M. Gleanson, "Cross-wind Sensitivity of Passenger Cars and the Influence of Chassis and Aerodynamic Properties on Driver Preferences", Vehicle System Dynamics: International Journal of Vehicle Mechanics and Mobility, Vol. 19, Issue 4, pp. 202-236, 1990. 

  4. C. J. Baker, "A Simplified Analysis of Various Types of Wind Induced Road Vehicle Accidents", Journal of Wind Engineering and Industrial Aero dynamics, Vol. 22, Issue 1, pp. 69-85, 1986. 

  5. C. J. Baker, "High Sided Articulated Road Vehicles in Strong Cross Winds", Journal of Wind Engineering and Industrial Aero Dynamics, Vol. 31, Issue 1, pp. 67-85, 1988. 

  6. C. J. Baker and S. Reynolds, "Wind-induced Accidents of Road Vehicle", Accident Analysis & Prevention, Vol. 24, Issue 6, pp. 559-575, 1992. 

  7. H. J. Emmelmann, "Driving Stability in Side Winds, Aerodynamics of Road Vehicles", Hucho(ed.), Vargel Verlag, pp. 201-221, 1981. 

  8. I. K. Lee, J. S. Cho and B. W. Jo, "Risk Analysis of Travelling Vehicles by Cross Wind", Journal of the Korean Society of Road Engineers, Vol. 13, No. 3, pp. 139-146, 2011. 

  9. M. Batista and M. Perkovic, "A Simple Static Analysis of Moving Road Vehicle under Cross-wind", Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics, Vol. 128, pp. 105-113, 2014. 

  10. S. Chen and F. Chen, "Simulation-based Assessment of Vehicle Safety Behavior under Hazardous Driving Conditions", Journal of Transportation Engineering , Vol. 136, No. 4, pp. 304-315, 2009. 

  11. S. Chen, F. Chen, J. Liu, J. Wu and B. Bienkiewicz, "Mobilemapping Technology of Wind Velocity Data Along Highway for Traffic Safety Evaluation", Transportation Research Part C: Emerging Technologies, Vol. 18, Issue 4, pp. 507-518, 2010. 

  12. S. D. Kwon and U. Y. Jeong, "Evaluation of Driving Safety in High Winds", Korean Society of Civil Engineers, Vol. 23, No. 5, pp. 977-984, 2003. 

  13. S.R. Chen and C. S. Cai, "Simulation-based Assessment of Vehicle Safety Behavior under Hazardous Driving Conditions", Journal of Transportation Engineering , Vol. 136, No. 4, pp. 304-315, 2009. 

  14. S. Y. Kim, J. S. Choi, K. S. Hwang and K.S. Hwang, "The Effect of the Gust of Wind on Safety of Driving Vehicles in Higher Speed Freeways", Journal of the Korean Society of Road Engineers, Vol. 11, No. 2, pp. 45-54, 2009. 

  15. Y. L. Xu and W. H. Guo, " Dynamic analysis of coupled road vehicle and cable-stayed bridge systems under turbulent wind", Engineering Structures, Vol. 25, Issue. 4, pp. 473-486, 2003. 

  16. Y. Maruyama and F. Yamazaki, "Driving Simulator Experiment on the Moving Stability of an Automobile under Strong Cross-wind", Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics, Vol. 94, Issue 4, pp. 191-205, 2006. 

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