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화물차량용 에어백 후부안전판 안전성능에 대한 실험적 연구
An Experimental Study on the Safety Performance of the Rear Safety Guard with Air Bag for Truck 원문보기

한국자동차공학회논문집 = Transactions of the Korean Society of Automotive Engineers, v.22 no.4, 2014년, pp.10 - 19  

박인송 (스마트 에어챔버 기술연구소) ,  윤경원 (스마트 에어챔버 기술연구소) ,  박광종 (스마트 에어챔버 기술연구소) ,  김효준 (스마트 에어챔버 기술연구소)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Despite the movement of safe traffic by the Korean government to reduce deaths in traffic accidents, the casualties increase year by year. In particular, more and more accidents and casualties are reported from car collisions from the back of the vehicles parked for managing traffic accidents on the...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 에어백 충격흡수 후부안전판과 기존 후부안전판을 충돌속도 60km/h 후면충돌 성능평가 실험을 통하여 데이터를 비교 분석하고 탑승자 상해를 감소시킬 수 있는 관련법규 보안 필요성과 에어백 충격흡수 후부안전판의 상해 예방 특성을 제시하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
언더라이더 현상을 방지하기 위해 의무적으로 설치되는 것은? 이와 같은 언더라이더 현상을 방지하기 위하여 후부안전판을 의무적으로 설치하게 되어 있다. 하지만 후부안전판의 설치강도기준에 따라 설치 할 경우 언더라이더 현상은 막을 수 있겠지만 후부안 전판에 대한 충격흡수기능이 없어 추돌차량의 탑승자는 치명적인 충격을 받게 될 것이다.
후부안전판의 설치강도기준에 따라 설치 시 발생할 수 있는 문제점은? 이와 같은 언더라이더 현상을 방지하기 위하여 후부안전판을 의무적으로 설치하게 되어 있다. 하지만 후부안전판의 설치강도기준에 따라 설치 할 경우 언더라이더 현상은 막을 수 있겠지만 후부안 전판에 대한 충격흡수기능이 없어 추돌차량의 탑승자는 치명적인 충격을 받게 될 것이다.
후부안전판의 구조특성을 비교했을 때 에어백 충격흡수 후부안전판과 기존 후부안전판의 구조적인 다른점은? 따라서 에어백 충격흡수 후부안전판이 기존 후부 안전판과 구조적으로 다른 점은 기존 후부안전판은 설치강도를 만족하는 시험하중만 견딜 수 있도록 사각형의 빔(Beam)만 있는 구조이지만 에어백 충격 흡수 후부안전판은 뒷부분의 브라켓트가 시험하중을 견딤과 동시에 에어백 속의 에어를 이용하여 저속 충돌 시 에어백의 연신율과 컨트롤 케이스로 인한 1차적 충격흡수가 이루어지고, 고속충돌 시 공기 노즐을 통하여 공기를 배출하므로 2차적으로 충격 흡수가 이루어짐과 동시에 추돌차량의 리바운드도 최소화 할 수 있는 구조이다.
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참고문헌 (13)

  1. K. H. Ahn, A Study on the Crash Motion of Polyurethane TPU Airbag, Ph. D. Dissertation, Seoul University, Seoul, pp.20-32, 1992. 

  2. I. S. Park, A Study on the Vehicle Safety at a High Speed Crash and the Vehicle Damageability and Repairability at a Low Speed Crash, Ph. D. Dissertation, Kookmin University, Seoul, pp.40-60, 2000. 

  3. H. B. Lee and M. S. Han, Automobile Design Engineering, Wonchang Publish Co., pp.195-207, 1998. 

  4. S. P. Timoshenko and J. N. Goodier, Theory of Elasticity, pp.485-504, McGraw Hill, New York, 1970. 

  5. S. H. Crandall, N. C. Dahl and T. J. Lardner, Introduction to the Mechanics of Solid, pp.323-325, McGraw Hill, New York, 1978. 

  6. E. Kreyzig, Advanced Engineering Mathematics, pp.73-75, John Wiley & Sons, New York, 1993. 

  7. The Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs, Installation of Road Safety Facilities and Administration Regulation of Protection Fence Editing, 2012. 

  8. The Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs, Objects of Vehicle Protection Safety Facilities for Crash Test Works, 2012. 

  9. K. W. Kim, "The Study for Impact Behavior of Passenger Vehicle and Impact Absorbing Facilities," Korean Society of Civil Engineers, Vol.3, No.2, p.23, 2006. 

  10. R. H. Macmillan, "Dynamics of Vehicle Collision," Proceeding of the International Association for Vehicle Design, Special Publication SP5 Channel Islands, 1983. 

  11. H. E. Ross, D. L. Sicking and R. A. Zimmer, Recommended Procedures for the Safety Performance Evaluation of Highway Features, NCHRP Report 350, Transportation Research Board, 1993. 

  12. CEN, Road Restraint Systems Part 1: Terminology and General Criteria for Test Methods, EN 1317-1, European Commitee for Standardization, 2010. 

  13. T. H. Yeon, "The Study for Bulletproof Effect of Composite Material for Urethane with Vinyl Polymers," The Korean Society of Composite Material, Vol.5, No.2, p.56, 2011. 

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