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[국내논문] 도시 기혼여성의 간편가정식 선택속성이 구매에 미치는 영향
Effect of Selection Attributes for Home Meal Replacement(HMR) on Purchasing of Married Women Living in a City 원문보기

한국식품영양학회지 = The Korean journal of food and nutrition, v.29 no.5, 2016년, pp.643 - 654  

류시현 (배재대학교 외식경영학과) ,  김희경 (배재대학교 외식경영학과) ,  소미 (배재대학교 외식경영학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to investigate the purchasing behavior and selection attributes for Home Meal Replacement (HMR) and to identify the selection attributes affecting purchasing frequency and purchasing costs of married women living in a city. Among 837 questionnaires distributed to HMR ma...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 그러나 간편가정식 구매행동 및 선택속성과 관련된 국내 연구들은 대부분 20세 이상의 남녀 소비자나 고령소비자를 대상으로 수행되었으며, 기혼여성만을 대상으로 하여 독립적으로 수행된 연구는 미비하다. 이에 본 연구에서는 도시에 거주하는 기혼여성의 연령대와 직업 유무에 따른 간편가정식 구매행동과 선택속성을 비교․분석하고, 선택속성이 구매빈도와 구매금액에 미치는 영향을 파악함으로써 마케팅 전략 수립을 위한 기초자료를 제공하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
간편가정식의 연구를 종합했을때의 정의는? 간편가정식에 대한 정의는 연구자에 따라 다양한데, 기존 연구(Costa 등 2001; Park 등 2015)를 종합해 보면, 가정에서의 조리를 간편하고 신속하게 대체하기 위한 상품으로 완전 조리 혹은 반조리 형태의 음식을 구매하여 바로 먹거나, 단순 가열 또는 간단히 조리하여 섭취할 수 있는 식품으로 정의할 수 있다. 
간편가정식의 수요가 증가하는 이유는? 최근 맞벌이 가구 증가, 가구 당 평균 구성원 감소, 1인 가구 및 실버세대 증가 등으로 가정에서의 식생활 의존도가 감소되면서 간편하게 식사를 해결할 수 있는 간편가정식(Home Meal Replacement: HMR)에 대한 수요가 크게 늘고 있다. 국내 간편가정식 시장규모는 지난 2010년 약 7,700억 원에서2015년 약 1조 7,000억 원으로 성장하였으며, 이러한 성장세는 지속되어 2016년 약 2조 원을 넘을 것으로 예상되고 있다(ChosunBiz 2016).
간편가정식 선택 시 20대 이상 남녀 소비자들은 주로 제품자체의 질(Chung 등 2007; Ju SY 2012)을, 고령소비자들은 음식의 질과 업체의 신뢰성(Jang YJ 2009)을 중요하게 고려하는 것으로 보고되는 이유는? 그러나 간편가정식 구매행동과 관련된 선행연구에서 취업주부의 2/3는 건강에 해로울 것 같아서 구매를 기피하며(Kang HY 2012), 55세 이상 남녀 고령소비자도 다량의 조미료 사용에 대한 우려, 음식은 집에서 조리해야 한다는 생각, 위생 및 신선도에 대한 염려(Jang YJ 2009) 등으로 구매를 주저하는 것으로 나타났다. 또한 10대부터 50대 이하 남녀 소비자를 대상으로 조사한 연구(Park 등 2015)에서도 간편가정식에 대하여 편의성과 다양성, 맛 순으로 만족하는 편이지만, 영양과 신선도, 위생 및 안전성 측면에서는 만족하지 못하는 것으로 나타나, 이 부분에 대한 관리가 필요하다고 지적하였다. 이로 인해 간편가정식 선택 시 20대 이상 남녀 소비자들은 주로 제품자체의 질(Chung 등 2007; Ju SY 2012)을, 고령소비자들은 음식의 질과 업체의 신뢰성(Jang YJ 2009)을 중요하게 고려하는 것으로 보고되고 있다.
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참고문헌 (18)

  1. Choi WS, Seo KH, Lee SB. 2012. A study on the development of HMR products of Korean foods using conjoint analysis. Korean J Culture Res 18:156-167 

  2. ChosunBiz. 2016. A maturing home meal replacement market, potential market. Available from http://biz.chosun.com/site/data/html_dir/2016/08/02/2016080203225.html [cited 6 August 2016] 

  3. Chung L, Lee HY, Yang I. 2007. What's the consideration attribute on purchasing the HMR? Korean J Food Culture 22:315-322 

  4. Costa AIA, Dekker M, Beumer RR, Rombouts FM, Jongen WMF. 2001. A consumer-oriented classification system for home meal replacements. Food Quality and Preference 12: 229-242 

  5. Jang YJ. 2009. Mature consumers' consumption patterns and selection attributes regarding home meal replacement (HMR). J Foodserv Manage 12:97-119 

  6. Jo H. 2014. Study on HMR(home meal replacement) market segmentation of housewives and determinants of buying behavior. MS Thesis, Seoul National Univ. Seoul. Korea 

  7. Ju SH. 2014. The effect of product label information on customer purchase decision: Focus on home meal replacement. J Commodity Sci Tech 32:1-12 

  8. Ju SY. 2012 Study on importance-performance analysis regarding selective attributes of home meal replacement (HMR). J Korean Soc Food Sci Nutr 41:1639-1644 

  9. Kang HY. 2012. An analysis on working wives' use of HMR products developed by major companies and market shares through conjoint analysis. MS Thesis, Yonsei Univ. Seoul. Korea 

  10. Kim KS, Lim JB, An DH, Kim SH, An BI. 2016. In-depth analysis and application project planning analysis report on food information (4): Customer's analysis on processed foods in 2016. Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs, Korea Agro-Fisheries and Food Trade Corporation, report No. 11-1543000-001131-01 

  11. Kim SH, Kwon SM, Shim BS. 2007. A study on the effects of using HMR customer's selection attribute on expenditure and purchasing frequency: focus on customers using food-court in Seoul. J Foodserv Manage 10:91-110 

  12. Lee BM. 2014. Purchasing behavior for home meal replacement product by housewives' lifestyle: Focused on instant foods. MS Thesis, Kyonggi Univ. Suwon. Korea 

  13. Lee BS, Park KH, Cho JH. 2011. A study on the effect of selection attributes on consumer satisfaction and repurchase intention about HMR: in case of ready to-end-cook. Korean J Culture Res 17:85-97 

  14. Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs (MAFRA), Korea Agro-Fisheries and Food Trade Corporation (aT). 2012. A study consumers' attitudes towards processed food in 2012. Korea Agro-Fisheries and Food Trade Corporation, report No. 11-1541000-001268-10 

  15. Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs (MAFRA), Korea Agro-Fisheries and Food Trade Corporation (aT). 2014. A study consumers' attitudes towards processed food in 2014. Korea Agro-Fisheries and Food Trade Corporation, report No. 11-1543000-000676-10 

  16. Myung C, Nam H, Park Y. 2016. Purchasing behaviors and needs for HMR according to the food-related lifestyles of baby boomer women. Korean J Food Nutr 29:87-103 

  17. Park S, Choi J, Heo S. 2015. A study on the status and policy issues the home meal replacement (HMR) industry in Korea. Korea Rural Economic Institute, report No. 742 

  18. Seo KH, Choi WS, Lee SB. 2011. A study on the influence of the selective attributes of home meal replacement on perceived utilitarian value and repurchase intention: focus on consumers of large discount and department stores. J East Asian Soc Dietary Life 21:934-947 

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