$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

충북지역 취약계층 아동을 위한 가정배달 반찬도시락의 섭취현황 및 만족도
Intakes and Satisfaction of Home-delivered Meal Box for Children from Low-income Families in Chungcheongbuk-do, Korea 원문보기

한국식품영양학회지 = The Korean journal of food and nutrition, v.29 no.5, 2016년, pp.716 - 723  

한규상 (호남대학교 식품영양학과) ,  권수연 (호남대학교 식품영양학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The aims of this study were to investigate usage status, menu preference, quality evaluation and satisfaction of home-delivered meal box for children from low-income families in Chungcheongbuk-do, Korea. A total of 320 children and their guardians who had received home-delivered meal boxes participa...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구는 충북 소재 취약계층 아동에게 보다 건강하고 안전한 도시락을 제공하기 위한 방안을 모색하기 위하여 반찬도시락을 가정으로 배달받고 있는 아동 또는 보호자 320명을 대상으로 2015년 10월에 만족도 조사를 실시하였다. 응답자의 일반사항, 반찬도시락 관련 현황, 반찬도시락에 대한 기호도 및 의견, 반찬 도시락 품질평가 및 만족도 등을 조사하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
취약계층 아동을 대상으로 하는 도시락에 대한 선행연구는 보통 어디를 중심으로 진행되었는가? 취약계층 아동을 대상으로 하는 도시락에 대한 선행연구로는 여름방학 중 취약계층 아동도시락 제공 기관의 운영관리 실태 및 식단 평가(Yoon 등 2009; Yoon 등 2011), 포천 시 취약계층 아동 대상 가정배달도시락에 대한 메뉴 기호도 및 식습관 조사(Kwun 등 2011), 서울시 소재 가정배달도시락 수혜아동의 이용실태 및 평가(Moon 등 2015), 가정배달도시락에 대한 미생물적 평가(Moon 등 2013) 등이 있다. 기존 선행연구는 서울 및 경기도 지역을 중심으로 진행되었으며, 본 연구에서는 기존 선행연구들의 연장선에서 충북 소재 취약계층 아동에게 제공되고 있는 반찬도시락에 대한 기호도 및 만족도를 수혜아동과 보호자를 대상으로 조사하였다. 본 연구결과는 아동급식 사업의 정책 마련 및 아동급식 사업에 참여 하는 도시락 제공 업체의 메뉴 개선 등에 대한 기초자료로 활용 될 수 있을 것이다.
도시락의 형태는 어떻게 구분되는가? 도시락의 형태는 밥과 반찬으로 구성된 일반도시락과 반찬으로만 구성된 반찬도시락으로 구분할 수 있다. 도시락 식단의 식품 구성은 주로 곡류, 육류, 채소를 중심으로 과일과 유제품을 포함한 다섯 가지 식품군으로 구성되나, 재정지원 현황 또는 영양사의 고용 여부에 따라 도시락의 음식 가짓수에 차이가 있는 것으로 보고되고 있다(Yoon 등 2011).
취약계층 아동을 대상으로 하는 도시락에 대한 선행연구에는 무엇이 있는가? 취약계층 아동을 대상으로 하는 도시락에 대한 선행연구로는 여름방학 중 취약계층 아동도시락 제공 기관의 운영관리 실태 및 식단 평가(Yoon 등 2009; Yoon 등 2011), 포천 시 취약계층 아동 대상 가정배달도시락에 대한 메뉴 기호도 및 식습관 조사(Kwun 등 2011), 서울시 소재 가정배달도시락 수혜아동의 이용실태 및 평가(Moon 등 2015), 가정배달도시락에 대한 미생물적 평가(Moon 등 2013) 등이 있다. 기존 선행연구는 서울 및 경기도 지역을 중심으로 진행되었으며, 본 연구에서는 기존 선행연구들의 연장선에서 충북 소재 취약계층 아동에게 제공되고 있는 반찬도시락에 대한 기호도 및 만족도를 수혜아동과 보호자를 대상으로 조사하였다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (30)

  1. Asano K, Yoon JH, Yoon BR. 2009. Appropriate size and dish combination of nutritional-balanced lunch boxes delivered to children under the government-funded meal service program in Korea. Korean J Community Nutr 14:565-575 

  2. Cha SY, Park YI, Jeong HS. 2014. A survey of consumer importance-satisfaction on prepackaged meals (Dosirak) sold by food service providers. Korean J Food Nutr 27:136-146 

  3. Chang CJ, Park EM. 2006. A study on state and effective factors on the satisfaction degree of the meal service among lowincome children and youth. Journal of Korean Council for Children's Rights 10:771-793 

  4. Cho AJ. 2008. The food delivery services of community child centers for poor children. Health and Welfare Policy Forum 139:43-54 

  5. Choi MJ, Lee JI. 2011. Utilization of frozen foods in directly managed diddle school meal services in Daegu. The Journal of Korean Society for School Health Education 12:59-70 

  6. Han KS, Hong SH. 2002. The menu preference of middle school students in contracted management middle school foodservice. Korean J Dietary Culture 17:1-15 

  7. Hong JH, Cho MS. 2012. Acceptance of vegetable menus of a school lunch program by high school students in Seoul and its association with health and dietary behavioral factors. Korean J Food Sci Technol 44:121-134 

  8. Jang MS, Jang EE. 2010. Assesment of child meals and study on the delivery system in Seoul. Research report. Seoul Foundation of Women & Family. pp. 3-240 

  9. Kim MH, Yoon SY, Kim MW. 2013. Survey on the eating habit and food preference of lower and higher grade elementary school students - Based on Daejeon area -. Korean J Food Nutr 26:952-966 

  10. Kim MK, Oh HS, Lee MH. 2015. Study on perception and eating attitude towards vegetables among elementary school children and their parents in Gangwon area. Journal of Korean Home Economics Education Association 27:19-34 

  11. Kim MS, Kim HR, Jo AJ, Lee HW, Hong M, Kim HJ. 2007. Status on food service support systems for low-income children. Korea Institute for Health and Social Affairs. pp. 1-14 

  12. Kim SH, Cha MH, Kim YK. 2006. High school students' preferences and food intake on menu items offered by school foodservice in Daegu. J Korean Soc Food Sci Nutr 35:945-954 

  13. Kim SH, Park GS. 2011. Satisfaction and preference with meal service of child education center. J East Asian Soc Dietary Life 21:924-933 

  14. Korea Food & Drug. 2009. Sanitation management manual for foodservice institution. pp. 38-39 

  15. Kwon SY, Lee KW, Yoon JH. 2010. Diet of children under the government-funded meal support program in Korea. Nutr Res Pract 4:515-521 

  16. Kwon SY, Yeoh YJ. 2015. Status of meal serving and nutritional quality of foods served for children at community child centers in Korea. J East Asian Soc Dietary Life 25:352-362 

  17. Kwun HY, Kim JH, Lee HM. 2011. Beneficiaries' satisfaction, menu preference and dietary habits of lunch-box program provided to low-income families. Korean J Food Nutr 24: 320-328 

  18. Lee KA. 2015. Comparisons of the eating habit, preferences and intake frequency of vegetables between middle and high school students in Busan. Journal of Korean Home Economics Education Association 27:93-107 

  19. Lee SE, Shim JE, Kwon SY, Yeoh YJ, Yoon JH. 2014. Recommendation of serving size of the meal service of community child centers in Korea. Korean J Community Nutr 19:361-371 

  20. Lee SM, Lee EJ. 2015. Survey and improvement on governmentfunded meal support program for low-income children of Seoul. pp. 3-240. Seoul Foundation of Women & Family 

  21. Lee SM. 2001. Survey on support opinion with family state of low-income children. Holt Children's Service. Inc. 

  22. Ministry of Health and Welfare. 2015. Status of children's support meal. Available from http://www.index.go.kr/potal/main/Each DtlPageDetail.do?idx_cd2707 [Cited 20 June 2016] 

  23. Ministry of Health and Welfare. 2016. Child welfare program guide. pp. 127-156. Ministry for Health and Welfare 

  24. Moon JA, Yoo HC, Lee KE. 2013. Microbiological assessment of home-delivered meals for children from low-income families during production and delivery. Journal of the Korean Dietetic Association 19:236-252 

  25. Moon JA, Yoo HC, Lee KE. 2015. Use and assesment of home-delivered meal service for children from low-income families. J Korean Soc Food Sci Nutr 44:935-943 

  26. Park KS, Choi EH, Ruy K. 2004. Assessments of utilization and management practices of frozen convenience foods in elementary school foodservice operation in Inchon. Journal of the Korean Dietetic Association 10:246-257 

  27. Park SH, Kim MJ 2008. Acceptance and preference of vegetables in menus for middle school students. J Korean Soc Food Sci Nutr 37:1660-1666 

  28. Yoon BR, Kwon SY, Yoon JH. 2011. Menu evaluation of meal boxes delivered to children from low-income families during summer vacation. J East Asian Soc Dietary Life 21:118-124 

  29. Yoon BR, Yoon JH, Shim JE, Kwon SY. 2009. Current status of meal box service management for children from low-income families during summer vacation. Korean J Community Nutr 14:206-215 

  30. Yoon JH. 2008. Status on 'Happy Meal Box' foodservice for low-income children. Research report. The Happiness Foundation, Seoul, Korea 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로