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전기 동력 이륜차의 회생제동에 따른 구동효율 향상에 관한 평가 연구
The Test Study on Driving Efficiency Improvement of Two-wheeled Electric Vehicle according to Regenerative Braking 원문보기

한국자동차공학회논문집 = Transactions of the Korean Society of Automotive Engineers, v.24 no.6, 2016년, pp.635 - 641  

조수연 (자동차부품연구원 신뢰성연구본부 융합시스템안전기술연구센터) ,  서동현 (자동차부품연구원 신뢰성연구본부 융합시스템안전기술연구센터) ,  박준성 (자동차부품연구원 신뢰성연구본부 융합시스템안전기술연구센터) ,  신외경 (자동차부품연구원 신뢰성연구본부 융합시스템안전기술연구센터)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Regenerative braking performance of an electrically powered vehicle is closely related to driving distance per battery charge. An electric vehicle uses appropriate amounts of mechanical braking force and electromagnetic regenerative braking force to recover energy and increase driving efficiency. In...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 논문에서는 차대동력계 시스템을 이용하여 전기이륜차의 회생제동 유무에 따른 주행특성을 비교분석하였다. 시험 대상인 최대시속 100 km/h 이하의 도심주행용 전기이륜차에 대해서 회생제동 기능을 통한 구동효율 향상은 약 2.
  • 이에 본 연구에서는 전기이륜차의 회생제동 수준을 분석하고 그에 따른 주행특성을 비교 평가하였다. CVS-47 모드 및 CVS-40 모드, 2가지 시험주행모드를 차대동력계로 모사한 주행시험이 각각 진행되었다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
전기동력차량에서 회생제동 방법은 어떻게 나눠지는가? 다른 방법들과 달리 회생제동 기능은 에너지 소모를 줄이는 것이 아닌 제동 시 구동용 전동기를 이용한 에너지 회수를 통해 구동효율 향상 및 1충전 주행거리를 연장시킨다.3,4) 전기동력차량에서 회생제동은 단독으로 작용하는 경우와 기계적인 제동력과 같이 작용되는 경우로 나눠진다.5) 단독으로 작용하는 경우는 가속레버 또는 페달 미작동 상태인 관성주행 중에 작동하며, 브레이크 레버 또는 페달이 작동하는 순간에는 기계적인 제동력과 회생제동력이 같이 작용한다.
전기이륜차는 어떤 구조를 가지는가? 전기이륜차는 배터리를 에너지원으로 사용하는 바퀴가 2개인 차량으로 대개 1인승 또는 2인승 구조를 갖는다. 에너지원인 배터리는 납축전지와 리튬이온배터리가 주로사용된다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (14)

  1. B. S. Kil and G. C. Kim, "Study of Energy Consumption Efficiency of Electric Two-wheeled Vehicle by Change of Environment Variation," Transactions of KSAE, Vol.20, No.2, pp.56-63, 2012. 

  2. B. S. Kil, G. C. Kim and C. P. Cho, "A Study on Energy Consumption Efficiency of Electric Two-wheel Vehicle," KSAE Annual Conference Proceedings, pp.3301-3303, 2010. 

  3. J. M. Kim, "Analysis of Fuel Economy for a Hybrid Electric Vehicle by Regenerative Braking Recuperation Rate," KSAE Annual Conference Proceedings, pp.2430-2434, 2012. 

  4. B. S. Kil and G. C. Kim, "The Analysis of a Electric Scooter's Performance through Motor and Battery Capacity Changing," Transactions of KSAE, Vol.19, No.5, pp.7-13, 2011. 

  5. H. B. Jin, J. W. Huh, J. H. Shin and S. H. Hwang, "Development of Brake Control Algorithm for Hybrid Electric Vehicles to Improve Regenerative Braking Performance," KSAE Fall Conference Proceedings, pp.2308-2313, 2007. 

  6. H. W. Seo, Y. H. Lee, S. W. Cha, J. D. Choi and S. W. Yang, "Analysis of Regenerative Braking Torque of Hybrid Electric Vehicle according to Driving Mode," KSAE Annual Conference Proceedings, pp.2893-2896, 2011. 

  7. S. H. Kwon, T. J. Park and C. S. Chung, "Optimal Regeneration Algorithm for Electric Vehicle," KIEE Annual Conference Proceedings, pp.1105-1106, 2006. 

  8. J. S. Kim, K. H. Lee, J. D. Jang and I. S. Joo, "A Study on Regenerative Braking of Electric Bicycle Depending on the Speed Using dsPIC," KSAE Annual Conference Proceedings, pp.3009-3011, 2011. 

  9. D. H. Seo, W. G. Shin, C. H. Lee and S. Y. Cho, "A Study Based on ISO 13064-2 for a Performance Test of Electric Motorcycle," KSAE Annual Conference Proceedings, pp.1408-1410, 2014. 

  10. B. S. Kil and G. C. Kim, "Per-charge Rangetesting Method for Two-wheeled Electric Vehicles," Trans. Korea Soc. Mech., Vol.38, No.1, pp.37-44, 2014. 

  11. KS R ISO11486:2009, Motorcycles - Methods for Setting Running Resistance on a Chassis Dynamo. 

  12. ISO 13064-1:2012, Battery-electric Mopeds and Motorcycles - Performance - Part 1: Reference Energy Consumption and Range. 

  13. ISO 13064-2:2012, Battery-electric Mopeds and Motorcycles - Performance - Part 2: Road Operating Characteristics. 

  14. J. H. Lim, H. M. Kim, S. M. Lee, H. J. Kang, Y. S. Lim, C. Y. Seo and J. C. Kim, "Estimation of Air Pollutant Emission Factors for Motorcycle," Journal of Korean Society for Atmospheric Environment, Vol.26, No.1, pp.69-76, 2010. 

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