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관광객 대상 스마트폰 사용의 정보이용 분석
Analysis on Information Use of Smartphone in the context of Tourists 원문보기

디지털콘텐츠학회 논문지 = Journal of Digital Contents Society, v.18 no.8, 2017년, pp.1543 - 1550  

지근성 ((주)한국통신 제주고객본부) ,  김민철 (제주대학교 경영정보학과) ,  하태현 (우석대학교 소방안전학과)

초록
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스마트폰에 대한 선행연구들은 지금까지는 정보시스템 품질에 대한 개인성과, 접근성 및 정보격차 등에 대한 논의가 있어 왔다. 본 연구는 스마트폰 정보사용과 개인특성간의 관계를 분석하기 위해 제주공항에서 관광을 경험하고 돌아가는 관광객 300명을 대상으로 설문조사를 하였으며, 가설 검증을 위해 3가지 요인을 가지고 분석을 하였는데, 첫 번째는 자기효능감, 두 번째는 충동성의 변수, 세 번째는 개인적 특성을 가지는 스마트폰의 인구 통계적 변수(연령, 성별, 교육수준 등)를 통해 분석을 하였다. 연구결과 자기효능감과 충동성이 스마트폰 사용에 긍정적으로 나타나는 것은 원하는 시간에 원하는 정보를 취득할 수 있는 생활환경이 만들어져 있기 때문으로 나타났다. 또한 온라인과 오프라인의 경계가 없어지고 항상 온라인으로 연결되어 있는 모바일 네이티브(Mobile native)의 환경과 40~50대의 디지털리터러시(Digital literacy)의 환경은 차이가 있다고 보인다. 이러한 점은 기존 연구와 다른 추가적 분석 결과라고 볼 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Previous research on smartphone has been focused on personal performance, accessibility, and information gaps in information system quality. In order to analyze the relationship between the use of smartphone information and personal characteristics, this study conducted a survey of 300 tourists at J...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • In this study, we conducted a questionnaire survey on the users of smartphone information, that is, smartphone users who finished their tour of Jeju island, according to the psychological characteristics of the individual and the characteristics of the demographic individual.
  • Specifically, in the contex of tourism, smartphone is essential device for traveller’s optimal decision within limited time and cost [25]. Under this background, this study focused on tourists who use information through smartphone and how these factors (self-efficacy, impulsive tendency, and personal characteristics) affect the use of smartphone. In other words, demographic variables considering the personal trait of the smartphone service, psychological characteristics of the individual, self-efficacy and impulsive tendency were analyzed.

가설 설정

  • H1 : Smartphone users' self-efficacy will have a positive (+) impact on smartphone usage.
  • H2 : The impulsive tendency of smartphone users will have a negative impact on smartphone usage.
  • H3: Smartphone usage differs depending on demographic variables of smartphone users.
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참고문헌 (25)

  1. Okazaki, S., & Mendez, F., Perceived ubiquity in mobile services. Journal of Interactive Marketing, Vol. 27, No.2, pp.98-111, 2013. 

  2. Korea Times, Growth slowed after rising to 75% by 2020: Available for http://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2017/03/515_223477.html, Feb. 08. 2017. 

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  5. Nam, J., An exploratory study on the proliferation and prospect of smartphone in the age of mobile convergence, The conference proceedings of Korean Society for the Study of Journalism, 2010. 

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  9. Seong, M., Development of a group counseling program to prevent the smartphone addiction in a potential risk group of high school students, The graduate school of national university of education, Master's thesis, 2015. 

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  15. Kim, S., A study of smartphone characteristics and information qualities effect on individual impact, Pukvong national university, Master's thesis, 2012. 

  16. Shin, I., The effect of functional quality, service quality and emotional quality on customer satisfaction and loyalty - the case of smartphone (G-Product & I-Product), The graduate School of Soongsil university, Master's thesis, 2012. 

  17. Lee, J., The effects smartphone qualities on satisfaction and repurchase intention, The graduate school of Hongik university, Doctoral thesis, 2014. 

  18. Lee, S., Correlationship between smartphone addictive and self-efficacy, problem-solving skills, The graduate school of Konkuk university, Master's thesis, 2014. 

  19. Lee., J., A study on the effect of information system quality on smartphone accessibility and information satisfaction, The graduate school of Daejeon university, Doctoral thesis, 2015 

  20. Bandura, A. Self-efficacy : toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, Vol.84, No.2, pp.191, 1977. 

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  22. Capella, L. M., & Greco, A. J., Information sources of elderly for vacation decisions. Annals of Tourism Research, Vol.14, No.1, pp.148-151, 1987. 

  23. Pearce, P. L., Tourist behavior: Themes and conceptual schemes. Channel View Publications, 2005 

  24. Lee, S. J., & Lee, K. L., The Effect of Popularity and Manual Service of Smartphone on Technostress. Journal of Digital Contents Society, Vol. 18, No. 6, pp.1079-1089, 2017. 

  25. Wang, D., Xiang, Z., & Fesenmaier, D. R., Adapting to the mobile world: A model of smartphone use. Annals of Tourism Research, Vo. 48, pp. 11-26, 2014. 

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