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의사의 진료설명 이해 용이성에 영향을 미치는 환자의 특성
Patient's Characteristics Influencing Patient's Comprehensibleness of Doctor's Explanation 원문보기

Quality improvement in health care : QIH = 한국의료질향상학회지, v.23 no.2, 2017년, pp.57 - 66  

김미영 (을지대학교 간호학과) ,  김유정 (호서대학교 생명보건대학 간호학과) ,  이은미 (호서대학교 생명보건대학 간호학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose:The purpose of this study was to identify the patient's characteristics influencing patient's comprehensibleness of doctor's explanation. Methods: This study was conducted as a secondary data analysis using the raw data of The 6th Korea National Health and Nutrition Examination Survey (KNHAN...

주제어

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문제 정의

  • 하지만 의사의 설명 이해 용이성과 관련된 환자 특성을 확인한 연구도 미흡한 상황이다. 따라서 본 연구에서는 짧은 진료과정인 외래 진료에서 의사의 설명에 대한 환자의 이해 용이성에 영향을 미치는 환자의 특성을 파악함으로써, 환자 중심의 의료서비스 체계를 강화하고 환자안전 문화를 구축함에 있어 기본 자료를 제공하고자 한다.
  • 본 연구는 외래 진료 시 의사의 설명에 대한 환자의 이해 용이성에 영향을 미치는 환자의 특성을 파악하기 위한 조사 연구이다.
  • 본 연구에서는 의사의 설명에 대한 환자의 이해 용이성에 영향을 미치는 환자의 특성을 알아보았다. 연구결과를 중심으로 논의점을 정리해보면 다음과 같다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
우리나라의 의료서비스 체계의 특징은? 우리나라의 의료서비스 체계가 저수가에 기반한 전국민의료보험 제도이므로, 특히 외래 진료의 경우 짧은 시간동안 많은 환자를 진료함으로써, 환자 사정, 진단, 검사 및 치료계획 설정 등을 위해 환자가 이해할 수 있을 때까지 의사가 충분하게 설명하는데 어려움이 있다[4]. 그로 인해 환자 및 보호자가 의사의 설명 소홀을 이유로 의료진에 대한 불신을 갖고, 질병 악화 또는 합병증 발생 시 의료 소송 등으로 이어지는 경우도 적지 않다[5].
의사가 가진 설명의 의무란 무엇인가? 이러한 배경으로 2017년 6월부터 의료법 제24조에 근거하여 의료행위에 대한 의사의 설명 의무가 개정 의료법에 도입되었다[6]. 설명의 의무란의사가 의료행위를 함에 있어 환자에게 질병의 증상, 원인, 진료 필요성, 진료방법, 진료에 따르는 위험, 예후 등을 설명해야 함을 말한다[6]. 의사는 환자가 의료행위에 대한 선택 여부를 결정하는 자기결정권에 있어 필요한 정보를 설명해야 하는 의무가 있으며, 대한의사협회에서도 2017년 의사윤리강령 개정판을 승인하여 환자에 대한 윤리 부분에서 환자의 알 권리와 의사의 설명의무를 신설하였다[7].
원활한 의료진과 환자와의 의사소통이 주는 장점은 무엇인가? 최근 인터넷 등 정보 통신의 발달과 의료에 대한 국민들의 관심 증대로 의료서비스에 대한 국민들의 기대는 높아졌으며, 의료진과 환자와의 의사소통의 중요성도 부각되고 있다[1]. 의사를 통해 진료과정에 대해 이해하기 쉬우면서도 충분한 설명을 들은 환자는 질병과 치료에 대한 이해의 수준이 높아지고, 치료의 순응도도 높아지며, 의료진과도 신뢰적 관계를 형성하여 환자의 만족도도 높아지게 된다[2]. 또한 진료과정에서 의사와 환자가 서로의 정보를 교환함으로써 의사는 진료계획에 환자의 적극적인 역할을 유도하여 진료성과도 높일 수 있다[3].
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (17)

  1. Baek MS. The effective explanatory skills needed by doctors. Health Communication. 2010;5(1):49-61. 

  2. Roter DL, Hall JA. Doctors talking with patients/patients talking with doctors: improving communication in medical visits. Auburn House Paperback, Reprint Edition, 1993. 

  3. Lee JH, Kim CJ. Effect of patient-centered communication of doctor on patient participation: Focusing on moderating effect of trust. Journal of the Korea Contents Association. 2013;13(3):278-286. 

  4. Lee HS. Doctor-patient communication: An essential element. Health Communication. 2006;1(1):52-58. 

  5. Korea Consumer Agency. An analysis of trends in consumers' relief from damages of medical service [Internet]. Seoul, Korea: Korea Consumer Agency; 2006 [cited 2017 Aug 25]. Available from: http://www.kca.go.kr/ brd/m_32/view.do?seq709&srchFr&srchTo&srchWord의료서비스&srchTp0&itm_seq_10&itm_seq_20&multi_itm_seq0&company_cd&company_nm&pitem10&page1. 

  6. The National Law Information Center. Medical law. [Internet]. Sejong, Korea: Ministry of Health and Welfare; 2017 [cited 2017 Nov 19]. Available from: http://www.law.go.kr/lsInfoP.do?lsiSeq188411&efYd20170921#0000. 

  7. Kim GK, Park SG. The revision of the ethical codes and guidelines of the Korean Medical Association. Journal of the Korean Medical Association. 2017;60(1):5-7. 

  8. Korea Institute for Healthcare Accreditation. KOIHA Healthcare accreditation survey standard book. Ver 2.1 [Internet]. Seoul, Korea: Ministry of health and Welfare, Korea Institute for Healthcare Accreditation; 2016 [cited 2017 Nov 5]. Available from: http://www.koiha.kr/member/kr/board/establish/establish_BoardView.do. 

  9. Korea Insurance Review and Assessment Service. Patient experience survey. [Internet]. Wonju, Korea: Korea Insurance Review and Assessment Service; 2017 [cited 2017 Nov 6]. Available from: http://www.hira.or.kr/co/search.do?collectionebook&category&startCount 0&realQuery%ED%99%98%EC%9E%90%ED%8F%89%EA%B0%80%EC%A1%B0%EC%82%AC&tapMoveCheck1&categoryFlagn&categoryValue&categoryName&query%ED%99%98%EC%9E%90%ED%8F%89%EA%B0%80%EC%A1%B0%EC%82%AC&checkSearchFieldsALL&periodA&startDate&endDate&sortDESC&cookieonoffon. 

  10. Korea Centers for Disease Control and Prevention. The Sixth Korea National Health and Nutrition Examination Survey (KNHANES VI-3). Seoul, Korea: Korea Centers for Disease Control and Prevention; 2015. 

  11. Kim SH, Shin HH. A comparison of patients' and service providers' views on failures and recoveries in healthcare services. Journal of the Korea Service Management Society. 2008;9(4):89-109. 

  12. Lee YT, Yoon TY, Kim SH. Functional health literacy and understanding of explanation according to characteristics of patients. Health and Social Science. 2012;32:145-171. 

  13. Park SJ. Patients’ self-rating and nurses’ rating on health literacy of hospitalized patients. The Journal of the Korea Contents Association. 2017;17(4):434-443. 

  14. Kang HY. A study on the medical service satisfaction of the Seoul municipal hospital [master's thesis]. Seoul, Korea: Hanyang University; 2007. 

  15. Kim MJ, Kim SJ. Differences of satisfaction between patients and hospital employees with medical care services in the general hospital. Korea Home Management Association. 1999;17(1):73-85. 

  16. Noh JH, Lee MH, Jeon JH. Services satisfaction level of in-patients in a public medical agency. Inje Medical Journal. 2002;23(3):539-547. 

  17. DiMatteo MR, Lepper HS. Depression is a risk factor for noncompliance with medical treatment: meta-analysis of the effects of anxiety and depression on patient adherence. Archives of Internal Medicine. 2000;160(14):2101-2107. 

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